Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Kemi med inriktning biofysikalisk kemi, fysikalisk kemi - licentiat - och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Umeå universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Fysikalisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Det finns en god tillgång till handledning från kvalificerade forskare med hög ämneskompetens. Samtliga handledare har docentkompetens och alla huvudhandledare har genomgått handledarutbildning och bedriver forskning med högt internationellt anseende. Bedömningen är att tillgången till handledare både numerärt och kompetensmässigt svarar väl mot doktorandgruppens storlek och sammansättning. Positivt är också att rekryteringar planeras inom den närmaste tiden för att behålla kompetensen inom handledargruppen.

Forskarutbildningsmiljön är god med en tillfredsställande storlek på miljön. Av självvärderingen framgår att forskningen täcker ett brett område, är framgångsrik och väl försörjd med basfinansiering liksom med externa bidrag. Publiceringen sker i välrenommerade tidskrifter med hög genomslagskraft. Tillgång finns till en väl fungerande infrastrukturbas med diverse teknikplattformar inom Umeå universitet. Doktorander i biofysikalisk kemi får alltså värdefull träning i ett antal tekniker och får möjligheter att verka i en internationell forskningsmiljö och vid stora internationella forskningsanläggningar. Doktoranderna har tillgång till en löpande seminarieverksamhet, och tränas i att presentera forskningsresultat vid nationella och internationella konferenser. Sammantaget anser bedömargruppen att förutsättningarna att bedriva forskarutbildning vid lärosätet är mycket goda och vill särskilt lyfta fram den samstämmighet och det engagemang i utbildningen som genomsyrar handledargruppen och ledningen, samt den goda tillgången på relevant infrastruktur som står doktoranderna till förfogande, lokalt, nationellt och internationellt.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat är överlag tillfredsställande. Den beskrivna kursstrukturens utformning, genomförande och examination skapar goda förutsättningar för doktorandernas lärande inom kunskapsformerna kunskap och förståelse, färdighet och förmåga, samt värderingsförmåga och förhållningssätt.

När det gäller examensmål inom kunskapsformen kunskap och förståelse säkerställs att doktoranderna skaffar sig bred kunskap inom forskarutbildningsämnet genom att delta i fakultetsgemensamma kurser, samtidigt som de får fördjupade kunskaper genom de specialiseringskurser som väljs individuellt. De gemensamma doktorandseminarierna för samtliga ämnesinriktningar inom institutionen bidrar till att öka bredden i doktorandernas kunskap och förståelse både i fysikalisk kemi och i närliggande relevanta kemiämnen.

Undervisning ingår som en värdefull komponent i doktorandernas övriga aktiviteter för att bredda deras kunskaper. Eftersom undervisningens innehåll är bredare eller ligger utanför innehållet i doktorandernas avhandlingsarbete, bidrar den också till doktorandernas kunskaper och förståelse både inom fysikalisk kemi och ofta andra ämnesområden av kemi.

Måluppfyllelsen inom kunskapsformen färdighet och förmåga säkerställs bland annat genom att forskarutbildningen huvudsakligen bedrivs i anslutning till externfinansierade forskningsprojekt, där doktoranderna får ansvar för att planera och bedriva delar av forskningen inom givna tidsramar. Doktoranderna tränas i självständig kritisk granskning och bedömning av nya och komplexa företeelser och frågor genom vetenskapliga diskussioner med handledare, inom biofysikaliska kemi-miljön, liksom i den större Integrated Structural Biology-miljön. Träning i att presentera forskningsresultat och färdigställa manuskript för publikation, är iterativa processer där doktoranderna oftast visar god progression under forskarutbildningen. Presentation av forskningsresultat genom föredrag vid nationella och internationella konferenser och workshoppar ger ytterligare träning.

Det finns goda möjligheter att tillägna sig kunskaper som leder till utbildningsmålen i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt. Forskningsetiska attityder och bedömning tränas i obligatoriska forskarutbildningskurser i etik och redlighet, vetenskapsteori och vetenskapligt skrivande. Träning ges även genomgående under forskarstudierna i diskussion med handledaren och kollegorna och i färdigställande av manuskript. I detta sammanhang är de årligen återkommande institutionsdagarna, som behandlar bland annat vetenskapens möjligheter och begränsningar och dess roll i samhället, ett viktigt initiativ när det gäller måluppfyllelsen för vetenskaplig redlighet och förmåga till forskningsetiska bedömningar. Bedömargruppen ser positivt på att publikationer i ämnet även finns i engelsk version.

Bedömargruppen anser att det finns ett medvetet, systematiskt och fortlöpande jämställdhetsarbete i utbildningen och vid lärosätet. Kemiska institutionen strävar aktivt efter en jämn könsfördelning i samtliga råd och ledningsgrupper och vid rekrytering på forskarutbildningsämnesnivå samt betonar jämställdhet och likaberättigande. Positivt är att jämställdhetsfrågor och genusaspekter inkluderas i forskarutbildningskurserna, i urvalet av kurslitteratur och genom diskussionsfrågor kopplade till kurserna. Även handledarutbildningen omfattas av ett jämställdhetsperspektiv. Positivt är även att könsfördelningen inom kemiska institutionen överlag är relativt jämn, även om det finns lokala variationer. Det konstateras att det finns en förbättringspotential i rekryteringen till högre tjänster, men det betonas samtidigt att det finns en stark intention att öka antalet kvinnor med handledarkompetens.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling behandlas på ett tillfredsställande sätt i utbildningen genom att det finns processer och instanser som systematiskt följer upp utbildningen. Systematisk uppföljning på individnivå sker i det årliga uppföljningsmötet med genomgång av den individuella studieplanen, där doktoranderna deltar tillsamman med studierektorn, handledaren, examinatorn och två referenspersoner. Det finns en genomtänkt mall för uppföljning med klara instruktioner vad som som ska följas upp vid kommande uppföljningsmöten. Positivt är att den individuella studieplanen ska vara både bakåtblickande (rapporterande) och framåtblickande (planerande). En förbättring av administrationen av det webbaserade dokumentet för den individuella studieplanen är ett utvecklingsområde.

Genomströmningen i utbildningen är normal. Lärosätet stödjer doktoranden med att slutföra sin utbildning inom angiven studietid genom aktiviteter, så som ett halvtidsseminarium och en halvtidsrapport.

Bedömningsområde doktorandperspektiv: Tillfredsställande

Doktoranderna har en god representation i samtliga formella organ på lärosätet, vilket enligt bedömargruppen garanterar inflytande på forskarutbildningen och ger doktoranderna möjlighet till en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll. Doktoranderna har även en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö och etablerade rutiner finns för handledarbyte om det är nödvändigt. Att doktorander är utlyfta som en egen grupp i regelbundna medarbetarundersökningar bidrar också positivt till arbetsmiljön, liksom att även doktorander som inte talar svenska ges möjlighet att undervisa och utvecklas i lärarrollen, vilket bedömargruppen ser som viktigt ur ett jämlikhets- och mångfaldsperspektiv.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Utbildningen genomförs och är utformad på så sätt att den är användbar och doktoranderna i fysikalisk kemi förbereds väl för arbete både inom och utanför akademin genom de goda möjligheter som finns att verka i en internationell forskningsmiljö med god infrastruktur som utvecklar och förbereder dem för kommande karriär. De får värdefull träning i ett antal tekniker och har tillgång till en välfungerande infrastrukturbas med diverse teknikplattformar inom Umeå universitet, samt till infrastruktur vid stora internationella forskningsanläggningar.

Även om samtliga doktorander som disputerat de senaste fem åren har fortsatt med akademisk forskning vid välrenommerade universitet och forskningsanläggningar, ger lärosätet också goda möjligheter för en karriär utanför akademin genom de breda kunskaper i avancerade forskningstekniker som utbildningen ger. Kontakter med näringslivet uppmuntras i biotekinkubator, företagsforskarskolan och genom kontakter med ett antal småföretag på campus. Doktoranderna får även goda möjligheter till pedagogisk meritering och karriärplanering i kursutbudet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)