Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi med inriktning organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Chalmers tekniska högskola
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen möjliggör inte genom utformning och genomförande samt säkerställer inte genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet.

Självvärderingen anger att kunskap och förståelse inom ämnet uppnås genom ämnesspecifika kurser, vetenskaplig litteratur, praktiskt forskningsarbete, diskussioner med handledare, deltagande i konferenser och seminarieverksamhet samt avhandlingsskrivande. Progressionen utvecklas genom att doktoranden tränas i att successivt ta större ansvar för sina projekt, inklusive artikelskrivandet, och följs upp i den årliga revisionen av den individuella studieplanen (ISP). Den vetenskapliga metodiken i avhandlingens kappa granskas av prefekten och examinatorn. Betygsnämnden ombeds att förhandsgranska avhandlingen innan disputationen, vilket är ett ovanligt upplägg eftersom den också examinerar avhandlingen. Deltagande i undervisning på grundnivå och handledning av examensarbeten ger en djupare förståelse för ämnets grunder.

Den allmänna studieplanen anger att kurser om 60–120 högskolepoäng ingår i utbildningen. Endast generiska kurser är obligatoriska, vilket i teorin innebär att två års forskningstid inom organisk kemi ska säkerställa både kunskapsdjup och kunskapsbredd inom ämnet. Självvärderingen anger inte vilka kurser inom ämnet som lärosätet erbjuder, deras periodicitet eller vilka kurser som doktoranderna rekommenderas att följa. De inskickade individuella studieplanerna visar dessutom att kurser som ger bredd inom organisk kemi saknas för flera doktorander.

Examinator fastställer vilka kurser som ska ingå i utbildningen för respektive doktorand. Licenciatexamen är starkt rekommenderad, men inte obligatorisk, enligt den allmänna studieplanen. I det fall en doktorand inte tar en licenciatexamen så genomförs istället ett halvtidsseminarium.

Vid intervjuerna framkom att doktoranderna har stor frihet att välja kurser, men att utbudet av forskarutbildningskurser är begränsat. Kurser på andra lärosäten används som komplement till det egna utbudet. Dessutom kan upp till 30 högskolepoäng tillgodoräknas från tidigare masterexamen. Det framkom även att betygsnämndens förhandsgranskning av avhandlingen är begränsad till det vetenskapliga underlaget, och är inte förhandsbesked om disputationsresultatet.

För att säkerställa måluppfyllelsen i examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse bör lärosätet revidera den allmänna studieplanen (ASP). Bedömargruppen anser att lärosätet bör säkerställa att alla doktorander får en adekvat ämnesbredd i organisk kemi, exempelvis genom en obligatorisk breddningskurs i organisk kemi på forskarutbildningsnivå, Rekommenderade kurser för att ge ämnesbredd bör listas. Den allmänna studieplanen bör också synkroniseras med de krav som ställs i praktiken, t.ex. att huvudhandledaren inte får vara examinator och att kursdelen är 60 högskolepoäng. Interaktionerna inom ämnet bör stärkas för att ge doktoranderna regelbundna moment av kollegial granskning under sin utbildning.

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen möjliggör genom utformning och genomförande samt säkerställer genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt såväl i nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Doktoranden visar också förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Självvärderingen beskriver att doktorandens förmåga att bedriva forskning tränas genom den vardagliga laborativa verksamheten. Arbetet sker i nära kontakt med huvudhandledaren, och progression uppnås genom att doktorandens självständighet ökar ju längre utbildningen fortskrider. Självvärderingen anger också att doktoranderna tränas i att planera och sätta ramar för sin forskarutbildning, vilket följs upp genom årliga revisioner av den individuella studieplanen. De individuella studieplaner som bedömargruppen tagit del av är dock ofullständigt ifyllda.

Enligt självvärderingen ger utbildningen goda möjligheter för doktoranderna att träna sin förmåga att presentera och diskutera forskning genom vardagliga forskningskontakter inom institutionen, liksom genom att delta i nationella och internationella konferenser. Konferensdeltagandet stöds av de individuella studieplanerna som bedömargruppen har tagit del av. Lärosätet erbjuder flera gemensamma kurser inom generiska färdigheter, med både obligatoriska och valbara kurser. Bedömargruppen anser att kurserna ger goda färdigheter inom pedagogik, kommunikation och akademiskt skrivande. Dessutom organiseras regelbundet workshoppar om posterpresentationer och populärvetenskaplig presentationsteknik. Alla doktorander gör en populärvetenskaplig presentation inom en obligatorisk doktorandkurs och de erbjuds också att presentera sina forskningsresultat populärvetenskapligt på olika evenemang och för skolungdomar. En obligatorisk populärvetenskaplig text i avhandlingen kopplas till det övriga samhället, vilket bedömargruppen tycker är utmärkt.

Samarbetsprojekt är vanliga, vilket ger ytterligare möjligheter att öva på tidsplanering. Doktoranderna deltar även i undervisning och handledning av examensarbeten, vilket bidrar till andras lärande.

Vid intervjuerna framkom att adekvat träning i förmågan att diskutera och presentera sin forskning inom organisk kemi inte säkerställs för hela doktorandgruppen, vilket bedömargruppen anser är ett utvecklingsområde. Dessa delar av examensmålet examineras dock genom självständigt författade licentiat- och doktorsavhandlingar.

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen möjliggör genom utformning och genomförande samt säkerställer genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranden har också nått fördjupad insikt om vetenskapens/konstens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Lärosätet erbjuder flera gemensamma kurser inom generiska färdigheter, inklusive en obligatorisk etikkurs (3 högskolepoäng). Inom kursblocket med obligatoriska kurser om 15 högskolepoäng kan doktoranderna även välja kurser i hållbar utveckling, vetenskapens roll i samhället samt forskningsetiska frågor ur ett samhällsperspektiv. Doktorandernas förmåga till kritiskt tänkande och intellektuell självständighet övas successivt i utbildningen genom att de deltar i seminarier och journal clubs, men det framgår inte av självvärderingen hur ofta de organiseras inom ämnet och vilka som deltar. Förmågan tränas vidare genom ett iterativt skrivande av artiklar och avhandling där doktoranden får återkoppling på sin text i flera omgångar under skrivprocessen. Doktorandernas förmåga tränas även genom att korrekturläsa andras texter innan publikation. En obligatorisk populärvetenskaplig text i avhandlingen kopplas till det övriga samhället, vilket bedömargruppen anser är utmärkt.

Vid intervjuerna framkom att doktoranderna tidigt tränas i att göra självständiga bedömningar, och att deltagande i seminarier och journal clubs varierar i frekvens mellan forskargrupperna. Bedömargruppen anser att utbildningen bör utformas så att hela doktorandgruppen får likvärdiga möjligheter till måluppfyllelse, vilket är ett utvecklingsområde.

Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Självvärderingen visar att institutionen har 23 procent kvinnliga professorer och biträdande professorer. Bland de tabellerade handledarresurserna finns endast en kvinna (11 procent), statistiken för rollen som huvudhandledare är 25 procent. Doktorandgruppen är däremot jämställd – tre kvinnor och tre män – vilket även gäller tidigare år enligt tabell 1b. Processen för doktorandrekrytering är väl uppstyrd, och flera parter deltar vid intervjuer. Utlysta anställningar med sökande från enbart ena könet ska utlysas igen.

Institutionen deltar i en pilotomgång av lärosätets arbete med jämställdhetsintegrering. Självvärderingen beskriver dock ingenting om lärosätets stora jämställdhetssatsning Genie, vilket bedömargruppen finner förvånande. Texten beskriver enkäter och medarbetarsamtal som systematiska verktyg för att identifiera problem och följa upp effekten av genomförda åtgärder, samt exemplifierar med utdrag ur enkäten för 2020. Det är dock oklart vilka problem som har identifierats med dessa verktyg genom åren, och om några åtgärder har genomförts.

Självvärderingen är allmänt hållen och saknar beskrivningar av lokalt arbete med jämställdhet. Bedömargruppen anser att en aktiv strategi för att lyfta kvinnliga förebilder, exempelvis bland inbjudna föreläsare och opponenter, bör införas.

Vid intervjuerna framkom att det görs en årlig uppföljning av jämställdhet i medarbetarenkäten, och att kurser om härskarteknik och omedvetna fördomar har hållits. Handledarna inom organisk kemi är aktivt involverade i interdisciplinära forskningsprojekt för att undersöka olika jämställdhetsaspekter inom utbildning och forskning, med finansiering av Genie. Detta tycker bedömargruppen är ett utmärkt initiativ!

Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Självvärderingen beskriver en systematisk, årlig revision av den individuella studieplanen, som är kopplad till ett uppföljningsmöte. På mötet upprättar doktoranden, handledaren och examinatorn en plan för det kommande året. De individuella studieplaner som bedömargruppen har fått ta del av är trots detta ofullständigt ifyllda. Licentiatexamen är starkt rekommenderad men inte obligatorisk. Betygsnämnden och opponenten ombeds att förhandsgranska det vetenskapliga underlaget i doktorsavhandlingarna.

Strukturer för det centrala kvalitetsarbetet anser bedömargruppen är tillfredsställande, och de generiska forskarutbildningskurserna utvärderades nyligen. Däremot saknas en beskrivning av kvalitetsutvecklingen av forskarutbildningskurser inom ämnet och om kursanalyser används i det systematiska kvalitetsarbetet.

Lärosätet interngranskade forskarskolan i kemi senast 2012, vilket resulterade i en åtgärdsplan. Ett bättre kursutbud har sedan dess införts, inklusive en obligatorisk kurs i karriärplanering. Den är dock inte specifikt omnämnd i den allmänna studieplanen. En årlig medarbetarenkät används också för kvalitetsuppföljning av bland annat omfattningen av handledningen.

Lärosätet har etablerade rutiner för handledarbyte, men det framgår inte om institutionen planerar för detta om huvudhandledaren har lämnat, eller hur finansieringen av doktorander som bytt handledare går till. Det framgår inte heller hur man arbetar preventivt med eventuella handledningsproblem som kan leda till önskemål om handledarbyte. Vid intervjuerna framkom att institutionen har erfarenhet av att hantera situationer där doktorander valt att avbryta sin utbildning. Preventiva åtgärder för att undvika handledarbyten inkluderar fler handledarresurser och omfördelning av handledarnas ansvar inom handledargruppen.

Lärosätet verkar för att doktoranden genomför utbildningen inom planerad studietid.

Självvärderingen beskriver tillfredsställande rutiner för uppföljning av progressionen. En särskild handlingsplan upprättas om progressionen bedöms vara otillräcklig vid uppföljningen av den individuella studieplanen. Innan kontraktförnyelse efter ett respektive tre år stämmer institutionen av om doktoranden väntas nå målen. Det saknas dock exempel på aktiviteter i en sådan handlingsplan, och de individuella studieplanerna är otillräckligt ifyllda.

Doktoranderna har obligatorisk institutionstjänstgöring (10–20 procent). Den genomsnittliga studietiden för kemi motsvarar statistiken för landet som helhet, men ingen statistik finns för inriktningen mot organisk kemi.

Bedömargruppen anser att detta bedömningsområde är tillfredsställande, men har identifierat hanteringen av de individuella studieplanerna som ett utvecklingsområde.

Utformning, genomförande och resultat

inte tillfredställande.

För att säkerställa måluppfyllelsen av examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse bör lärosätet revidera den allmänna studieplanen. Bedömargruppen anser att lärosätet bör säkerställa att alla doktorander får en adekvat ämnesbredd i organisk kemi och lista rekommenderade kurser för att uppnå detta. Den allmänna studieplanen bör också synkroniseras med de krav som ställs i praktiken, som exempelvis kursen i karriärplanering. Interaktionerna inom organisk kemi bör stärkas, för att ge doktoranderna regelbunden kollegial granskning under sin utbildning.

Utbildningen innehåller flera moment för att säkerställa måluppfyllelse i kunskapsformen färdighet och förmåga. Lärosätet erbjuder också flera gemensamma aktiviteter som ger generiska färdigheter, med både obligatoriska och valbara kurser samt workshoppar. Den årliga revisionen av den individuella studieplanen anges som en viktig del för att säkerställa måluppfyllelsen. Bedömargruppen har dock identifierat hanteringen av de individuella studieplanerna som ett utvecklingsområde. Adekvat träning i förmågan att diskutera och presentera sin forskning inom ämnet säkerställs inte för hela doktorandgruppen, vilket är ett utvecklingsområde.

Måluppfyllelse i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt säkerställs dels genom lärosätets stora utbud av kurser inom generiska färdigheter, med en obligatorisk etikkurs samt valbara kurser i hållbar utveckling, vetenskapens roll i samhället samt forskningsetiska frågor ur ett samhällsperspektiv. En obligatorisk populärvetenskaplig text i avhandlingen kopplas till övriga samhället, vilket är utmärkt. Doktorandernas förmåga till kritiskt tänkande och intellektuell självständighet övas successivt i utbildningen genom att de deltar i seminarier och journal clubs. Bedömargruppen anser att dessa aktiviteter bör utformas så att hela doktorandgruppen får likvärdiga möjligheter till måluppfyllelse, vilket är ett utvecklingsområde.

Jämställdhetsarbetet bedöms som tillfredsställande. Institutionen deltar i en pilotomgång av arbetet med jämställdhetsintegrering. Lärosätets stora satsning på jämställdhetsarbete, Genie, har också resulterat i att handledarna inom organisk kemi är aktivt involverade i interdisciplinära forskningsprojekt för att undersöka olika jämställdhetsaspekter inom utbildning och forskning. Det är ett utmärkt initiativ!

Lärosätets centrala kvalitetsarbete bedöms som tillfredsställande, med medarbetarenkäter, interngranskning av forskarskolor och utvärdering av de generiska forskarutbildningskurserna vid lärosätet. På institutionsnivå anges systematiska, årliga revisioner av de individuella studieplanerna, kopplat till ett uppföljningsmöte, som ett viktigt verktyg för uppföljning, åtgärder och återkoppling. Bedömargruppen har dock identifierat hanteringen av individuella studieplaner som ett utvecklingsområde.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Rutiner bör etableras för att säkerställa att samtliga doktorander når tillräcklig kunskapsbredd inom organisk kemi

· Den allmänna studieplanen bör revideras för att överensstämma med de krav som ställs i praktiken

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)