Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi med inriktning organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Chalmers tekniska högskola
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet handledare och lärare och deras sammantagna vetenskapliga och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Av självvärderingen framgår att det i nuläget vid lärosätet finns sex doktorander antagna inom kemi med inriktning mot organisk kemi. Det finns fem handledarresurser med tillsvidareanställning (tre professorer och två biträdande professorer), varav tre är huvudhandledare för doktorander i nuläget. Två av professorerna har en inriktning som delvis ligger utanför ämnet organisk kemi (fysikalisk/organisk kemi respektive polymera material). Dessutom är en forskarassistent, samt två lärare som nyligen har lämnat lärosätet, aktiva som handledare. Biträdande handledare från Göteborgs universitet används som komplement. Åldersfördelningen inom handledargruppen är rimlig enligt bedömargruppen, men självvärderingen saknar en beskrivning av strategier för att ersätta de lärare som har flyttat.

Lärosätet har krav på att huvudhandledare ska vara anställda vid lärosätet, ha docentkompetens inklusive 15 högskolepoäng högskolepedagogik och genomförd handledarkurs. Obligatorisk handledarutveckling vart tredje år har införts för samtliga huvudhandledare, vilket bedömargruppen anser är ett utmärkt initiativ för att säkerställa nödvändig pedagogisk kompetens.

Doktorandantagning sker som regel när huvudhandledaren har fått ett externt anslag, vilket säkerställer att huvudhandledarna är aktiva forskare.

Vid intervjuerna framkom att inga rekryteringar är planerade för att ersätta lärare som har slutat, eftersom lärosätet har anställningsstopp. Man avser att arbeta för att få rekrytera en till två forskarassistenter när lärosätet så tillåter. Bedömargruppen anser att det är viktigt att detta arbete kommer igång.

Forskarutbildningsmiljö

Forskningen vid lärosätet har inte en sådan kvalitet och omfattning att utbildning på forskarnivå kan bedrivas på en hög vetenskaplig nivå och med goda utbildningsmässiga förutsättningar i övrigt. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället både nationellt och internationellt.

Självvärderingen beskriver att institutionen utser en handledargrupp för varje doktorand, bestående av huvudhandledare, biträdande handledare samt en examinator som inte får vara samma person som huvudhandledaren. Den strukturen ger goda möjligheter till kvalitetssäkring av forskarutbildningen. Verksamheten och forskningen håller hög vetenskaplig nivå, vilket framgår av självvärderingen samt handledares och doktoranders publikationslistor. I självvärderingen framgår inte om lärosätet erbjuder en gemensam och tillräckligt stor infrastruktur för forskningen.

De sex doktoranderna i organisk kemi kommer från flera olika länder, och arbetsspråket är engelska. Internationella doktorander förväntas lära sig svenska, bland annat för att kunna bidra till undervisningen på grundnivå. Doktorandantagningen sker genom utlysning, som regel när huvudhandledaren har fått ett externt anslag. Det har fått till följd att doktorandgruppen är relativt centrerad i en forskargrupp (tre av sex doktorander) medan övriga forskargrupper har en doktorand var, vilket försvårar kunskapsöverföringen inom grupperna. Det framgår inte av självvärderingen om doktorandgruppen får stöd av postdoktorer och andra forskare i organisk kemi. Intervjuerna visade även på skillnader i stöd för de olika forskargrupperna. Likaså saknas uppgifter i självvärderingen om regelbundenheten av den egna seminarieverksamheten, interaktioner mellan grupperna samt om forskningsseminarier med inbjudna föreläsare organiseras inom organisk kemi.

Institutionen har flera doktorander inom fysikalisk kemi som samläser vissa kurser med doktoranderna i organisk kemi. De flesta doktorander är antagna till forskarskolan i kemi, vilket ger tillgång till ett större nätverk och regelbundna aktiviteter. Det är dock inte obligatoriskt att delta i forskarskolan. Ytterligare na?tverksmöjligheter erbjuds via det årliga arrangemanget "Science & technology day", samt via de gemensamma doktorandkurser som är obligatoriska för alla lärosätets doktorander. Doktoranderna erbjuds ett mindre ekonomiskt stöd för internationalisering, och institutionen har goda industrikontakter med flera samarbetsprojekt. Bedömargruppen anser att samverkan med det omgivande samhället är god både nationellt och internationellt.

Vid intervjuerna framkom att tillräckligt stor infrastruktur finns tillgänglig, och att viss seminarieverksamhet inom organisk kemi har samorganiserats med Göteborgs universitet. Fördelningen av ämnet mellan två olika laboratorier innebär dock att doktoranderna de facto har två olika forskarutbildningsmiljöer. Bedömargruppen anser att nödvändig kritisk massa inte uppnås inom den ena miljön, där tillräckligt stöd från postdoktorer och andra forskare saknas. Bedömargruppen anser att regelbundna kontakter med forskarutbildningsmiljön vid Göteborgs universitet bara delvis kompenserar för detta.

Bedömargruppen anser att en tillräcklig volym behöver uppnås inom organisk kemi som helhet, och speciellt för de doktorander som inte har tillgång till en större forskarmiljö. Detta är viktigt för att ge doktoranderna likvärdiga möjligheter att interagera inom ämnet. Doktoranderna behöver också få tillräckligt stöd av postdoktorer och/eller andra seniora forskare i sin vardagliga miljö.

Förutsättningar

nte tillfredställande.

Den sammanvägda bedömningen av bedömningsområdet Förutsättningar är att den inte är tillfredsställande. Handledarna har god kompetens som forskare, och tillfredställande rutiner finns för att säkerställa deras pedagogiska kompetens för handledning inom forskarutbildningen. En rekryteringsplan behöver dock tas fram för att säkerställa återväxten inom området efter de lärare som har slutat.

Forskarutbildningsmiljön är liten, och doktoranderna är uppdelade i två olika miljöer. Detta leder till en subkritisk massa, där doktoranderna inte får tillräckligt med stöd i sin vardagliga verksamhet inom den ena forskningsmiljön. Internationella samarbeten är upprättade, och samverkan med det omgivande samhället är god.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Hela doktorandgruppen bör ha likvärdiga förutsättningar.

· Det bör finnas en tillräckligt stor forskarutbildningsmiljö som stöd för alla doktorander

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)