Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Naturvetenskap med inriktning kemi, organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Göteborgs universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Förutsättningarna att genomföra forskarutbildning organisk kemi vid lärosätet är tillfredsställande. Antalet handledare är adekvat i förhållande till antalet doktorander och handledarna har tät kontakt med doktoranderna samt bred och djup kompetens i organisk kemi. Den samlade handledarkompetensen håller en hög nivå inom ett brett område, och några handledare är ledande forskare internationellt. Kvaliteten är därför mycket god och det finns en bra etablerad infrastruktur. Lärosätet har en effektiv organisation och en god forskarutbildningsmiljö. Forskarutbildningen har en mycket god tillgång till forskningsutrustning och extern finansiering.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Det är tydligt att doktoranderna får erfarenhet av och skolas i alla centrala färdigheter. Däremot önskas bättre tillgång till relevanta forskarutbildningskurser och externa kurser bör tillgängliggöras. Det anses olyckligt att upp till 30 högskolepoäng från tidigare masterkurser kan tillgodogöras i forskarutbildningsstudierna. Doktoranderna får pedagogisk praktik genom undervisning och handledning på grundutbildnings- och masternivå. Enkätundersökningarna visar på en hög grad av nöjdhet bland doktoranderna.

Forskningsetiska bedömningar och fokus på vetenskaplig redighet ingår i handledning, och artikelskrivande och forskningsetiska frågor behandlas i en introduktionskurs. För att ytterligare stärka forskningsetiska värderingar bör etikfrågor vara en del i fler forskarutbildningskurser.

Det är en stor dominans av manliga handledare (85 procent), men lärosätet har arbetat med bland annat målinriktad rekrytering av kvinnor och mentorssystem.

Tät uppföljning av progression är baserad på den individuella studieplanen, men det finns en tendens att handledare och doktorander nedprioriterar det arbetet. Funktionen med den individuella studieplanen bör därför fortsätta att stärkas. Rutiner för den obligatoriska halvtidsrapporten är under förbättring. Lärosätet hoppas också att de två nya tjänsterna för en studierektor och en HR-administratör kommer att bidra till systematiseringen och förbättringen av praxis och rutiner för den individuella studieplanen och halvtidsrapporten.

Bedömningsområde doktorandperspektiv: Tillfredsställande

Doktoranderna är väl representerade i beredningar och råd, exempelvis doktorandrådet. Institutionen har en specifik HR-administratör för doktorander, och ansvaret för

doktorandernas arbetsmiljö är delegerat från prefekten till forskningsledarna. Rutiner för rehabilitering finns på plats och doktoranderna upplever sin arbetsmiljö som god. Bedömargruppen anser att utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranderna.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Samverkansrådet arbetar med institutionens utåtriktade verksamhet och upprätthåller externa kontakter. Det finns ett nätverk inom akademi och näringsliv, och karriärdagar förbereder doktoranderna inför ett arbetsliv i eller utanför akademin. Doktorandernas praktiska erfarenhet av undervisning förbereder också för en karriär inom pedagogisk verksamhet. Den individuella studieplanen innehåller begränsad information om yrkesförberedande aktiviteter och bör förbättras för att öka medvetandet om relevanta färdigheter och möjligheter för att hitta kvalificerade arbeten efter examen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)