Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Kemi, organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Kungl. Tekniska högskolan
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningen är ifrågasatt.

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Självvärderingen visar att antalet handledare och lärare och deras sammantagna vetenskapliga kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens nuvarande volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. För att behålla den nuvarande kvaliteten och omfattningen på handledning på längre sikt anser bedömargruppen att man bör säkerställa att det finns fler handledare som har ambitionen att handleda doktorander i organisk kemi och utveckla ett eget oberoende forskningsprogram.

Forskningen som bedrivs är av mycket hög kvalitet och de olika forskningsprogrammen ingår i stora delar i internationella nätverk. Det finns utmärkta förutsättningar med modern infrastruktur. Det framgick dock av intervjuerna att mycket tid och ansvar för att upprätthålla en fungerande infrastruktur ligger på doktoranderna. Lärosätet interagerar mycket med industrin, och bedömargruppen anser att

man har relevant samverkan med forskningssamhället både nationellt och internationellt.

Bedömargruppen anser att förutsättningarna för en likvärdig forskarutbildning för doktorander med olika finansieringsform inte finns på plats idag. Bedömargruppen anser inte att stipendiefinansiering i sig är ett problem, men vill att lärosätet jobbar för att säkerställa att kvaliteten på forskarutbildningen blir likvärdig för alla doktorander. Detta är ett utvecklingsområde för lärosätet.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Inte tillfredsställande

Det finns en stark tradition vid lärosätet att utbilda doktorander i organisk kemi med relevanta färdigheter som ger möjligheter till en fortsatt karriär både inom akademien och inom industrisektorn eller statliga verk. Lärosätet bedriver forskning av hög kvalitet i ett internationellt sammanhang och med ett starkt hållbarhetsperspektiv.

Bedömargruppen kan konstatera att doktorandernas progression i forskningsdelen följs noggrant och stort fokus ligger på dessa lärandemål. Styrkorna är tydliga med forskning av hög kvalitet i nationella nätverk där doktoranden får bra möjligheter att presentera sin forskning både nationellt och internationellt.

I dag är fördjupningen inom organisk kemi bra med forskning av hög kvalitet, men för att säkerställa en bred kunskap inom ämnet är man beroende av att doktoranderna läser fördjupningskurser inom organisk kemi. Att helt förlita sig på att doktoranderna läser fördjupningskurser vid andra lärosäten ger sämre förutsättningar att planera doktorandens forskarutbildning på ett optimalt sätt och man är helt beroende av att det andra lärosätet har möjlighet att anta doktoranden. Bedömargruppen anser att mer resurser bör läggas på att utveckla aktiviteter och rutiner så att bredden inom organisk kemi kan tillgodoses för alla doktorander.

En allvarlig brist är att i nuvarande utformning ger de olika tjänsteformerna för doktorander olika förutsättningar att tillgodogöra sig en likvärdig forskarutbildning. Dessa olikheter är inte tillfredsställande och andra alternativ ses över, för att säkerställa att doktoranderna kan undervisa i samma utsträckning och delta i någon annan institutionstjänstgöring. Dessa delar bidrar till bedömningsgrunden kunskap och förståelse och möjligheten att bidra till andras lärande. De ger också bra förutsättningar till karriärutveckling eftersom pedagogiska insatser kan värderas mycket högt i framtida yrkesval.

Det finns goda exempel på jämställdhetsarbete, som etablerandet av ett nätverk för kvinnliga forskarstuderande som arbetar för att ingen forskarstuderande eller handledare ska bli diskriminerad eller ojämlikt behandlad. Bedömargruppen konstaterar att en rad positiva initiativ har satts igång i ledningen och i viss mån bland handledarna, men att det kvarstår att förankra initiativen genom olika aktiviteter längre ner i verksamheten.

Det finns ett elektroniskt system för individuell studieplan på plats och man har sedan 2019 tagit flera initiativ för att säkerställa kvaliteten i utbildningen. De lärandemål som inte är direkt kopplade till forskningsarbetet, publicering och avhandling inte dock är prioriterade på samma sätt för alla doktorander. Här sker för vissa doktorander minimal återkoppling och framåtsträvande diskussion.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

• Lärosätet bör se till att samtliga doktorander – oavsett finansieringsform – får tillgodogöra sig en forskarutbildning som leder till att de kan bidra till samhällets utveckling och kan stödja andras lärande

• Lärosätet bör etablera rutiner för att säkerställa att samtliga doktorander når tillräcklig kunskapsbredd inom organisk kemi

Bedömningsområde doktorandperspektiv: Tillfredsställande

Doktorandperspektivet beaktas vid lärosätet, vilket börjar redan med en seriös rekryteringsprocess där kandidaten för forskarutbildningen informeras om det systematiska kvalitetsarbetet och arbetet med individuella studieplaner som revideras varje år. Doktoranden är aktiv från dag ett med att ta fram den individuella studieplanen och att sedan följa upp den varje år.

Doktoranderna är organiserade och har representation i samtliga beredande och beslutande organ. Lärosätet genomför regelbundna medarbetarundersökningar, och doktoranderna kompletterar dessa med mer riktade undersökningar via doktorandsektionen vid Tekniska Högskolans studentkår och doktorandrådet vid Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa. Problem lyfts sedan vidare till program och kvalitetsråd för eventuella åtgärder.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Bedömargruppen ser ett lärosäte som lägger stor vikt vid att utveckla en forskarutbildning som genom sin utformning ger bra interaktioner med det omgivande samhället. Forskningen har inslag av tillämpning där många av projekten drivs med internationella partner och nätverk, vilket ger utmärkta möjligheter för doktoranderna att vitaliseras och bidra med vetenskapliga presentationer och framåtsyftande diskussioner.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)