Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi, organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Kungl. Tekniska högskolan
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktorandperspektiv

Doktoranden ges möjlighetatt ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Doktorandperspektivet beaktas vid lärosätet, vilket börjar redan med en seriös rekryteringsprocess där kandidaten för forskarutbildningen informeras om det systematiska kvalitetsarbetet och arbetet med individuella studieplaner som revideras varje år. Doktoranden är aktiv från dag ett med att ta fram den individuella studieplanen och att sedan följa upp den minst en gång varje år.

Lärosätet genomför regelbundna medarbetarundersökningar, och doktoranderna kompletterar dem i mer riktade undersökningar via doktorandsektionen vid Tekniska högskolans studentkår samt Skolan för kemi, bioteknologi och hälsas doktorandråd. Problem lyfts sedan vidare till program och kvalitetsråd för eventuella åtgärder.

År 2019 införde lärosätet ett programråd i organisationen där forskarstuderande finns representerade och som omfattar de 5 samtliga doktorsprogrammen vid Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH). Detta råd låg bakom att lärosätet införde ett obligatoriskt halvtidsseminarium och en obligatorisk kurs i etik för alla program. Programrådet är ett beredande och rådgivande organ till de programansvarig för forskarutbildningen, och här har doktoranderna ett mycket bra forum att kunna påverka och utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Enligt självvärdering finns representation av forskarstuderande i samtliga relevanta beredande och beslutande organ som har direkt påverkan på utbildning på forskarnivå.

Utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranden.

Alla doktorander som ska bedriva laboratorieverksamhet måste genomgå en obligatorisk kurs i laboratoriesäkerhet, och man har väl utrustade laboratorier för att bedriva praktiskt laborativt arbete på ett säkert sätt. Förutom aktiviteter som kopplar direkt till utbildningens utformning och genomförande har det fristående doktorandrådet vid CBH också en mängd engagemang som syftar till aktiviteter som främjar samarbete, social interaktion och bra psykosocial arbetsmiljö.

I självvärderingen och vid intervjuerna framkom att förutsättningarna för forskarutbildningen är olika beroende på hur tjänsten finansieras och detta kan på sikt skapa missnöje och direkt påverka den psykosociala arbetsmiljön. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att noga övervaka detta och säkerställa att alla doktorander får en likvärdig och god arbetsmiljö under utbildningen.

Doktorandperspektiv

Tillfredsställande

Doktorandperspektivet beaktas vid lärosätet, vilket börjar redan med en seriös rekryteringsprocess där kandidaten för forskarutbildningen informeras om det systematiska kvalitetsarbetet och arbetet med individuella studieplaner som revideras årligen. Doktoranden är aktiv från dag ett med att ta fram den individuella studieplanen och att sedan följa upp den årligen.

Doktoranderna är organiserade och har representation i samtliga beredande och beslutande organ. De bidrar aktivt till kvalitetssäkring av forskarutbildningen, vilket bland annat syns genom införandet av det obligatoriska halvtidsseminariet och rapporten på initiativ av doktorandrådet. Lärosätet genomför regelbundna medarbetarundersökningar och doktoranderna kompletterar dessa med mer riktade undersökningar via doktorandsektionen vid Tekniska Högskolans studentkår samt Skolan för kemi, bioteknologi och hälsas doktorandråd. Problem lyfts sedan vidare till program och kvalitetsråd för eventuella åtgärder. Det finns utrymme för förbättringar av skillnaderna i den nuvarande utformningen av tjänsterna, eftersom doktoranderna upplever att det finns olika förutsättningar att tillgodogöra sig forskarutbildningens alla delar på ett tillfredsställande sätt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)