Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi, organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Kungl. Tekniska högskolan
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen möjliggör inte genom utformning och genomförande samt /säkerställer inte genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik/ konstnärliga forskningsmetoder inom forskarutbildningsämnet.

Forskningsdelen av doktorandernas forskarutbildning sker vanligtvis traditionellt med delprojekt som publiceras i etablerade peer review-tidskrifter, och allt sammanställs i en avhandling som försvaras enligt svensk tradition. Doktoranderna handleds traditionellt med en huvudhandledare och en biträdande handledare.

Utifrån de bifogade individuella studieplanerna och efterföljande intervjuer kan bedömargruppen konstatera att doktorandernas progression i forskningsdelen följs noggrant och stort fokus ligger på dessa lärandemål. En översyn av kvalitetssäkringssystem vid lärosätet har genomförts och en av delarna som reviderades var formulär för uppföljning av individuella studieplaner och lärandemål. I och med detta anser bedömargruppen att lärosätet har väl etablerade rutiner för att möjliggöra kontinuerlig uppföljning av progression och handledning.

Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet sedan 2019 har ett obligatoriskt halvtidsseminarium, som även innehåller en halvtidsrapport som summerar hittills avklarade studieaktiviteter och hur de stödjer progression mot examinationsmålen. Vid intervjuerna konstaterades dock att ingen av de nuvarande doktoranderna vars forskningsprojekt har sin tyngdpunkt inom organisk kemi har utvärderats enligt 2019-revisionen och har inte varit med om någon omfattande halvtidsgranskning. I självvärderingen framgår att man jobbar under stödjande former och att man har målet att utveckla en självständig forskare när doktoranden examineras och försvarar sin avhandling.

Det finns ett stort kursutbud vid lärosätet för att säkerställa bredare kunskap i kemi. Bedömargruppen ser mer allvarligt på att lärosätets kursutbud av specifika ämneskurser i organisk kemi är svagt. Som framkom i självvärderingen och efterföljande intervjuer är lärosätets avsikt att kompensera detta genom att uppmuntra doktoranderna att ta kurser vid andra lärosäten. Utifrån de individuella studieplanerna kan också konstateras att doktoranderna tagit kurser vid närliggande lärosäten. Bedömargruppen anser dock att lärosätet behöver ta ett större ansvar för att säkerställa att alla doktorander får möjlighet att uppnå bredd inom organisk kemi. Ett exempel skulle kunna vara genom att utveckla minst en fördjupningskurs inom organisk kemi som ges med viss regelbundenhet.

B

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen möjliggörgenom utformning och genomförande samt säkerställer/säkerställer inte genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade (konstnärliga) uppgifter inom givna tidsramar samt såväl i nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Doktoranden visar visar inte förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Doktoranderna vid lärosätet ingår i forskningsprogram där det sker en kontinuerlig uppföljning av resultat och där det finns tydliga mål och tidsramar. Vanligtvis sammanfattas resultat i publikationer och de individuella studieplanerna visar att fokus under den årliga revideringen ligger på forskningsdelen, publikationer i närtid och med en progression med målet att sätta samman en doktorsavhandling av hög kvalitet. Enligt bedömargruppen ger detta god träning för doktoranderna för att slutligen uppfylla kravet att med adekvata metoder kunna bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar. I de individuella studieplanerna följs dock de övriga lärandemålen inte upp på samma noggranna sätt, utan blir mer en dokumentation av avklarade kurser.

Självvärderingen visar att möjligheten att medverka i undervisningen finns efter att man genomgått minst en grundkurs i högskolepedagogik om 3 högskolepoäng. Lärosätet använder sig av uttryck som att det är "vanligt att delta" eller att "flera" deltar, men man beskriver också att det är skillnad för stipendiefinansierade doktorander och doktorander med tjänst. Lärosätet menar att det finns ett lägre intresse från handledare att rekommendera institutionstjänstgöring för stipendiaterna. Det finns alltså olika förutsättningar för doktorander med olika finansieringstyper att delta i undervisningen och på så sätt nå målen inom färdighet och förmåga: att naturligt stödja andras lärande och att främja sina framtida akademiska karriärer. För de doktorander som inte undervisar i samma utsträckning anser bedömargruppen att man bör se över alternativa aktiviteter som säkerställer den här viktiga delen av forskarutbildningen. Det är vanligt att doktoranderna handleder examensarbeten, vilket bedömargruppen tycker är ett utmärkt sätt att säkerställa förmågan att bidra till andras lärande.

Utifrån självvärderingen och det som framkom vid intervjuerna konstaterar bedömargruppen att det i samma forskarutbildningsmiljö finns skillnader mellan forskarstuderande med doktorandanställning och forskarstuderande med stipendiefinansiering. Bland annat finns inte möjligheter att delta i undervisning, annan institutionstjänstgöring eller motsvarande för de doktorander som har stipendiefinansiering. Enligt bedömargruppen resulterar dessa skillnader i att de forskarstuderande vid lärosätet får olika förutsättningar för att kunna bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande, men även för karriärutveckling. För att säkerställa att alla doktorander får samma möjlighet menar bedömargruppen att lärosätet bör tillse att samtliga doktorander kan uppfylla även denna del av examensmålet.

Bredden på kemiinriktningarna vid lärosätet och den tydliga kopplingen till applikationer ger doktoranderna en förmåga att se vilka möjligheter deras forskning har att bidra till samhällets utveckling. Lärosätets och forskningsmiljöns kontakter i internationella nätverk och med industrin möjliggör för doktoranderna att möta, presentera och diskutera sin och annan forskning med forskare både i organisk kemi och närliggande discipliner. Detta skapar enligt bedömargruppen förutsättningar för måluppfyllelse i färdighet och förmåga.

Både självvärderingen och de efterföljande intervjuerna beskriver den forskning som är tvärvetenskaplig med internationella inslag och där det även förekommer vissa delar där partner från industrin ingår. Detta gäller även de forskningsprojekt som berör doktoranderna i organisk kemi. Förutsättningarna för att doktoranderna ska kunna åka på internationella konferenser och workshoppar är mycket goda enligt bedömargruppen, och det finns flera stipendier som är öronmärkta för doktorander att söka. Generiska kurser i vetenskapsteori och presentationsteknik finns för doktoranderna.

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen möjliggörinte genom utformning och genomförande samt säkerställer genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa intellektuell självständighet, och vetenskaplig redlighet/forskningsmässig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranden har ocksånått fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

En stor del av den forskning som bedrivs i forskarutbildningsmiljön knyter an till de hållbarhetsmål som FN har definierat. Man jobbar i internationella tvärvetenskapliga sammanhang och i nära samarbete med industrin. Den miljön menar bedömargruppen ger goda förutsättningar för att doktoranderna ska nå fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Totalt 25 kemikurser på forskarnivå behandlar hållbar utveckling. Forskarstuderande rekommenderas att läsa åtminstone en kurs med relevans för hållbar utveckling, exempelvis Den hållbara forskaren eller Ingenjörskap för ett hållbart samhälle. Enligt självvärderingen ska alla avhandlingars kappa innehålla ett avsnitt som beskriver hur forskningen anknyter till de globala hållbarhetsmålen. Detta krav anser bedömargruppen säkerställer att doktoranden i sitt projekt når fördjupad insikt om vetenskapens roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet har en obligatorisk kurs i forskningsetik, och i självvärderingen framgår att huvudhandledaren förväntas föra etiska diskussioner med doktoranden om exempelvis forskningsfusk och plagiering. Studenten förväntas också föra diskussioner om etiska aspekter inom sin vetenskapliga disciplin och den specifika forskarmiljön. Bedömargruppen konstaterar att det här ligger stort informellt ansvar på handledaren och närmiljön.

Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras/inte/ i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Enligt självvärderingen arbetar lärosätet med jämställdhetsfrågor inom begreppet "jämlikhet, mångfald och likabehandling" (JML). Institutionens JML-grupp har en studentrepresentant, men i dagsläget ingen doktorand. Lärosätet säger att man uppmuntrar att doktoranderna medverkar i det arbetet, men det är oklart för bedömargruppen hur det går till. JML-gruppen beskrivs som en länk mellan det ledningsarbete som sker på lokal nivå och central nivå, där arbetet sker i en gruppering som kallas Equality Office.

Ett gott exempel är det etablerade JML-nätverk för kvinnliga forskarstuderande som arbetar för att ingen forskarstuderande eller handledare ska bli diskriminerad eller ojämlikt behandlad. Utifrån självvärderingen och intervjuerna konstaterar bedömargruppen att en rad positiva initiativ har satts igång i ledningen och i viss mån bland handledarna, men att det kvarstår att förankra dessa genom olika aktiviteter längre ner i verksamheten.

Kvinnor är starkt underrepresenterade bland dagens forskarstuderande (cirka 35 procent) och det finns en stående uppmaning till handledarna att vid rekrytering verka för balans mellan kvinnor och män. Även bland handledarna inom de olika kemiämnena hör kvinnor till det underrepresenterade könet. Bedömargruppen ser därför positivt på hur lärosätet under den pågående generationsväxlingen i organisk kemi har rekryterat en kvinna som ny biträdande lektor för att utjämna den könsmässiga obalansen i handledargruppen.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följssystematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsättsvid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Det finns ett elektroniskt system för individuell studieplan på plats, och lärosätet har sedan 2019 tagit flera initiativ för att säkerställa kvaliteten i utbildningen. Under 2019 rekryterade institutionen en programansvarig för doktorsprogrammet och samma år inrättades även ett programråd. Med detta på plats anser bedömargruppen att doktorandernas möjlighet att påverka sin utbildning och dess kvalitet har ökat markant. Omorganisationen har skapat förutsättningar för att följa doktorandernas progression och snabbare kunna agera om problem uppstår.

Den individuella studieplanen i sin nuvarande utformning innehåller de allmänna delarna av vad som förväntas med rubriker som berör tillgängliga resurser, kurser och konferenser (planerade och avklarade), information om handledarresurser, beskrivning av forskarutbildningen med långtidsmål och mål för det kommande året. Av de studieplaner som bedömargruppen har haft tillgång till framgår att det är fokus på avhandlingsarbetet, det vill säga rubriker om planerade artiklar och avklarade artiklar. Det finns möjlighet att beskriva samtal i tabellform – när de har ägt rum, vilka samtal det är fråga om och eventuella kommentarer. Doktoranderna och handledarna har möjlighet att kommentera. Som avslutning har man delat upp examensmålen med underrubriker som ger möjlighet att följa doktorandens progression.

Efter genomgång av de bifogade individuella studieplanerna och uppföljande intervju framgår det dock att de lärandemål som inte är direkt kopplade till forskningsarbetet, publicering och avhandling inte är prioriterade på samma sätt för alla doktorander. Här får vissa doktorander minimal återkoppling och framåtsträvande diskussion. Det framkommer också att de forskarstuderande med doktorandanställning och de med stipendiefinansierade har olika förutsättningar för sina utbildningar. Bedömargruppen konstaterar att detta är en risk för att forskarstuderande får olika kvalitet i utbildningen som helhet, och är ett utvecklingsområde för lärosätet. Det står i självvärderingen att man kan hantera eventuellt behov av handledarbyten, men att det sällan sker.

Lärosätet verkar för att doktoranden genomför utbildningen inom planerad studietid.

I självvärderingen och vid intervjuerna beskriver lärosätet ett omfattande arbete med att kvalitetssäkra forskarutbildningen med målet att kunna utföra utbildningen inom planerad tid och med god kvalitet beträffande alla lärandemål. Halvtidsseminarium och halvtidsrapport har införts samt en mycket mer genomarbetad individuell studieplan som möjliggör uppföljning och behov av eventuella insatser i tid. En utmaning är att förankra de nya systemen hela vägen till de forskarstuderande och handledarna, men bedömargruppens uppfattning är att detta blivit mycket bättre på ganska kort tid.

Bedömargruppen anser också att underlaget inte tyder på att doktoranderna i organisk kemi vid lärosätet skulle ha några problem med att avsluta sina studier i tid. Inte heller ger UKÄ:s statistik över några år tillbaka någon anledning till oro.

1. Sammanfatta bedömningen övergripande och motivera bedömningen i bedömningsgrundens alla delar.

2. Ange utifrån vilket underlag bedömningarna gjorts.

3. Formulera goda exempel och utvecklingsområden.

Lärosätet verkar/verkar inte för att doktoranden genomför utbildningen inom planerad studietid.

Bedömningstext:

1. Sammanfatta bedömningen övergripande och motivera bedömningen i bedömningsgrundens alla delar.

2. Ange utifrån vilket underlag bedömningarna gjorts.

3. Formulera goda exempel och utvecklingsområden.

Utformning, genomförande och resultat

Inte tillfredsställande

Det finns en stark tradition vid lärosätet att utbilda doktorander i organisk kemi med relevanta färdigheter som ger möjligheter till en fortsatt karriär både inom akademien och inom industrisektorn eller statliga verk. Lärosätet bedriver forskning av hög kvalitet i ett internationellt sammanhang och med ett starkt hållbarhetsperspektiv.

Både självvärderingen och de efterföljande intervjuerna beskriver den forskning som är tvärvetenskaplig med internationella inslag och där det även förekommer vissa delar där partner från industrin ingår. Detta gäller även de forskningsprogram som berör doktoranderna i organisk kemi.

Utifrån de bifogade individuella studieplanerna och efterföljande intervjuer kan bedömargruppen konstatera att doktorandernas progression i forskningsdelen följs noggrant och stort fokus ligger på dessa lärandemål. Styrkorna är tydliga med forskning av hög kvalitet i nationella nätverk där doktoranden får bra möjligheter att presentera sin forskning både nationellt och internationellt.

Samtidigt framgår i självvärderingen att både handledare och doktorander ser ett behov av fler fördjupningskurser inom ämnet vid lärosätet. I dag är fördjupningen inom organisk kemi bra med forskning av hög kvalitet, men för att säkerställa en bred kunskap inom ämnet är man beroende av att doktoranderna läser fördjupningskurser inom organisk kemi. Detta är i dag inte obligatoriskt, vilket framgår av den allmänna studieplanen och i doktorandernas individuella studieplaner. Att helt förlita sig på att doktoranderna läser fördjupningskurser vid andra lärosäten ger sämre förutsättningar att planera doktorandens forskarutbildning på ett optimalt sätt och man är helt beroende av att det andra lärosätet har möjlighet att anta doktoranden. Bedömargruppen anser att mer resurser bör läggas på att utveckla aktiviteter och rutiner så att bredden inom organisk kemi kan tillgodoses för alla doktorander.

Det framgick vid intervjuerna och i självvärderingen att forskarutbildningen vid lärosätet både kan finansieras via vanliga doktorandtjänster och via internationella stipendier. Bedömargruppen kan se det positiva i att detta troligen leder till fler möjligheter att anta doktorander i organisk kemi. En allvarlig brist är dock att i nuvarande utformning ger de olika tjänsteformerna olika förutsättningar för doktoranderna att tillgodogöra sig en likvärdig forskarutbildning. Dessa olikheter är inte tillfredsställande och om stipendiefinansieringen ska finnas kvar måste andra alternativ ses över, för att säkerställa att doktoranderna kan undervisa i samma utsträckning och delta i någon annan institutionstjänstgöring. Dessa delar bidrar till bedömningsgrunden kunskap och förståelse och möjligheten att bidra till andras lärande. De ger också bra förutsättningar till karriärutveckling eftersom pedagogiska insatser kan värderas mycket högt i framtida yrkesval. Dessa förutsättningar bör inte skilja sig åt mellan doktoranderna i organisk kemi beroende på hur tjänsten finansieras under forskarutbildningen.

Det finns goda exempel på jämställdhetsarbete, som etablerandet av ett nätverk för kvinnliga forskarstuderande som arbetar för att ingen forskarstuderande eller handledare ska bli diskriminerad eller ojämlikt behandlad. Utifrån självvärderingen och intervjuerna konstaterar bedömargruppen att en rad positiva initiativ har satts igång i ledningen och i viss mån bland handledarna, men att det kvarstår att förankra initiativen genom olika aktiviteter längre ner i verksamheten.

Det finns ett elektroniskt system för individuell studieplan på plats och man har sedan 2019 tagit flera initiativ för att säkerställa kvaliteten i utbildningen. Efter genomgång av de bifogade individuella studieplanerna och uppföljande intervjuer framgår det dock att de lärandemål som inte är direkt kopplade till forskningsarbetet, publicering och avhandling inte är prioriterade på samma sätt för alla doktorander. Här sker för vissa doktorander minimal återkoppling och framåtsträvande diskussion. Vidare framkommer att de forskarstuderande med doktorandanställning och de stipendiefinansierade har olika förutsättningar för sina utbildningar. Bedömargruppen anser att detta är ett utvecklingsområde för lärosätet.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Lärosätet bör se till att samtliga doktorander – oavsett finansieringsform – får tillgodogöra sig en forskarutbildning som leder till att de kan bidra till samhällets utveckling och kan stödja andras lärande

· Lärosätet bör etablera rutiner för att säkerställa att samtliga doktorander når tillräcklig kunskapsbredd inom organisk kemi

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)