Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Kemi med inriktning organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Linköpings universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområde förutsättningar: Inte tillfredsställande

Självvärderingen är skriven på en allmän nivå med liten ämnesanknytning och få konkreta exempel kopplat till forskarutbildningen i organisk kemi. Bedömargruppen anser att centreringen av forskarutbildningen runt två huvudhandledare gör utbildningen sårbar, och att lärosätet bör upprätta en strategi för att bredda handledarkompetensen inom ämnet för att säkerställa forskarutbildningens kvalitet.

Forskningen inom organisk kemi bedöms vara inriktad mot tvärvetenskap, med god samverkan med myndigheter och industri. Forskarutbildningsmiljön inom organisk kemi har tillgång till god infrastruktur, och har fast anställd personal som laborativt stöd för doktoranderna. Miljön bedöms dock vara subkritisk, och det är en brist att inbjudna föredragshållare eller annan seminarieverksamhet inom organisk kemi saknas. Det bedöms som mycket problematiskt att en del av verksamheten inom denna forskarutbildning de facto inte är organisk kemi.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Lärosätet bör säkerställa handledarkompetensen inom organisk kemi.

· Lärosätet bör säkerställa att det finns en tillräcklig kritisk massa inom organisk kemi.

· Lärosätet bör säkerställa att forskarutbildning i analytisk kemi inte genomförs inom ramen för organisk kemi.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Inte tillfredsställande

För att säkerställa måluppfyllelsen av examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse bör lärosätet införa regelbundna forskarutbildningskurser i organisk kemi, inklusive minst en obligatorisk breddningskurs. Det till synes systematiska tillgodoräknandet av grundnivåkurser från utbildning innan forskarutbildningen bör ses över. Lärandeaktiviteterna inom organisk kemi bör också stärkas för att ge doktoranderna regelbundna inslag av kollegial granskning under sin utbildning.

För att säkerställa måluppfyllelsen av examensmålet i kunskapsformen färdighet och förmåga bör lärosätet införa fler verktyg, som en halvtidskontroll, som komplement till uppföljningen av den individuella studieplanen.

För att säkerställa måluppfyllelsen av examensmålet i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt bör regelbundna lärandeaktiviteter inom ämnesområdet införas, som löpande seminarieverksamhet och organiserade former för diskussion av den vetenskapliga litteraturen inom området.

Institutionen har bra processer för att arbeta med jämställdhet, bland annat via en "lika villkor"-grupp som arbetar med lärosätet centralt. I den obligatoriska, webbaserade pedagogikkursen för undervisande doktorander finns moment för att medvetandegöra genusfrågor, vilket är utmärkt. Jämställdhetsfrågor tas även upp i introduktionen för nyanställda. Uppföljning sker via doktorandenkät och medarbetarsamtal. Handledargruppen är dock enbart av manligt kön, och en strategi för att förändra jämställdheten saknas. Strategier för att få in kvinnliga förebilder på annat sätt saknas också.

Processer behöver införas för att garantera doktorandernas måluppfyllelse i bedömningsområdet Uppföljning, åtgärder och återkoppling, som en halvtidskontroll. Arbetet med att använda den individuella studieplanen som ett planerings- och avstämningsverktyg bör förbättras, och en genomsyn av det systematiska tillgodoräknandet av kurser behöver göras. Lärosätet behöver även åtgärda att antagning av doktorander i analytisk kemi sker till forskarutbildningen i organisk kemi, samt följa upp den låga genomströmningen i utbildningen.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Lärosätet bör etablera rutiner för att säkerställa att samtliga doktorander når tillräcklig kunskapsbredd inom organisk kemi

· Lärosätet bör införa obligatoriska lärandeaktiviteter för att planera, presentera och diskutera egen forskning

· Lärosätet bör införa organiserade lärandeaktiviteter för att träna värderingsförmåga och förhållningssätt inom organisk kemi

· Lärosätet bör införa fler processer för att garantera doktorandernas måluppfyllelse under utbildningen

· Lärosätet bör införa strategier för att uppnå en mer jämställd handledargrupp samt för att lyfta fram kvinnliga förebilder i ämnet

· Lärosätet bör säkerställa att forskarutbildning i analytisk kemi inte genomförs inom ramen för organisk kemi

· Lärosätet bör följa upp den låga genomströmningen i utbildningen och strama upp tillgodoräknande av masterkurser i doktorandutbildningen, framför allt med avseende på deras relevans i utbildningen.

Bedömningsområde doktorandperspektiv: Tillfredsställande

Doktoranderna har god representation på samtliga nivåer, och kan på så sätt påverka sin utbildning. Arbetet för en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö är utmärkt, och föreläsningar inom relevanta områden erbjuds via forskarskolor och företagshälsovård. Doktorandernas inflytande över institutionstjänstgöring och dess planering bör stärkas.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Utbildningen är utformad för att ge goda förutsättningar för samverkan och arbetsliv. Den starkt interdisciplinära forskningen med stora samarbetsprojekt med industri och myndigheter ger doktoranderna goda nätverk och insyn i framtida karriärmöjligheter.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)