Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi med inriktning organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Linköpings universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktorandperspektiv

Doktoranden ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Doktoranderna är genom sina organisationer representerade på samtliga institutions- och fakultetsnivåer och har på så sätt goda möjligheter att påverka sin utbildning. Doktoranderna deltar i flera forum för utveckling av forskarutbildningen. På institutionsnivå finns en doktorandreferensgrupp som är en kanal för synpunkter och förslag från doktoranderna till institutionens beredande och beslutande organ. I doktorandreferensgruppens uppdrag ingår även att organisera kurser i svenska, vilket bedömargruppen tycker är något märkligt.

Doktoranderna har begränsat inflytande över institutionstjänstgöringen och undervisningen, och information om undervisningsperioder ges med kort framförhållning. Detta försvårar doktorandernas planering av sin utbildning. Bättre framförhållning i planeringen av undervisningsuppdrag ser bedömargruppen som ett utvecklingsområde.

Alla doktorander får en individuell introduktion av studierektorn för forskarutbildning. De har minst två handledare samt en mentor, som kan agera medlare vid eventuell konflikthantering. Handledaren och avdelningschefen har medarbetarsamtal med doktoranderna.

Vid intervjuerna framkom att extra handledare kan sättas in för att stötta doktoranderna på labb, vilket bedömargruppen tycker är ett bra sätt att stötta doktorandernas kunskapsutveckling inom nya områden.

Utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranden.

Den fysiska och psykosociala arbetsmiljön följs upp genom regelbundna doktorandundersökningar, varefter prefekten formulerar en handlingsplan i samråd med doktoranderna. Doktoranderna kan också påtala eventuella problem via doktorandreferensgruppen. Forskarskolorna organiserar föreläsningar om stresshantering, och företagshälsovården ger ett utvecklingsprogram med tre moduler för doktorander (1,5 högskolepoäng), som de kan påverka innehållet i. Bedömargruppen tycker att de här processerna är utmärkta för att säkerställa en god arbetsmiljö för doktoranderna.

Doktorandperspektiv

Tillfredsställande

Doktoranderna har god representation på samtliga nivåer, och kan på så sätt påverka sin utbildning. Arbetet för en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö är utmärkt, och föreläsningar inom relevanta områden erbjuds via forskarskolor och företagshälsovård. Doktorandernas inflytande över institutionstjänstgöring och dess planering bör stärkas och kan ses som ett utvecklingsområde.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)