Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi med inriktning organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Linköpings universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen möjliggör inte genom utformning och genomförande samt säkerställer inte genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet.

Självvärderingen anger att kunskap och förståelse inom ämnet uppnås genom fördjupningskurser inom ämnesområdet, deltagande i diskussioner vid seminarier och konferenser och genom deltagande i samarbeten med industrin. De seminarier och samarbetsprojekt som beskrivs är dock tvärvetenskapliga, vilket enligt bedömargruppen inte ger nödvändig bredd inom organisk kemi.

Även den egna forskningen ger viktig träning för detta mål, och inkluderar självständigt planerande och genomförande av experimentell verksamhet, kontinuerliga diskussioner med handledare samt sammanställning och publicering av forskningsresultat.

Den allmänna studieplanen anger att kurser om 60 högskolepoäng ingår, varav minst 38 högskolepoäng är i "områdets kärnämnen". Det finns inga obligatoriska kärnämneskurser, men 12 exempel på kurser listas för forskarutbildningsämnet kemi med inriktning mot organisk kemi. Det framgår dock inte av självvärderingen hur ofta dessa kurser ges, eller om doktorander läser kurserna tillsammans med masterstudenter. Bedömargruppen noterar att flera angivna kärnämneskurser (t.ex. proteinkemi, farmakologi, nanokemi och masspektrometri) ligger utanför organisk kemi, och alltså ger breddning utanför denna.

Självvärderingen anger att valet av kärnämneskurser bestäms i samråd mellan doktoranden och handledaren. De bifogade individuella studieplanerna förefaller dock visa på ett systematiskt tillgodoräknande av kemikurser om 30 högskolepoäng från tidigare masterstudier. I två av tre fall är dessa kurser examinerade flera år innan antagningen som doktorand. De tillgodoräknade kurserna bedöms dessutom ligga utanför organisk kemi i flera fall och bedömargruppen ifrågasätter sättet som tillgodoräknandet av tidigare kurser sker på. Det är problematiskt att lärosätet hanterar kärnämneskurserna på detta sätt, och bedömargruppen noterar att det inte finns instrument som säkerställer att doktoranderna får nödvändig kunskapsbredd. Att döma av en av de bifogade individuella studieplanerna anser bedömargruppen att det är tveksamt om doktoranderna uppnår grundläggande kompetens inom organisk kemi. Bedömargruppen anser att lärosätet bör etablera rutiner för att säkerställa att samtliga doktorander når tillräcklig kunskapsbredd inom organisk kemi, exempelvis genom en obligatorisk kurs på forskarutbildningsnivå.

Institutionen använder inte halvtidsseminarium som en avstämningspunkt för att följa upp doktorandernas progression. Institutionen organiserar inte heller inbjudna föredragshållare eller annan seminarieverksamhet i organisk kemi, och det saknas tillfällen för doktoranderna att regelbundet diskutera organisk kemi inom en större konstellation, vilket är centralt för att uppnå kunskap och förståelse. Delar kan nås vid sammanställning av publikationer, men inte heller detta diskuteras i självvärderingen.

Vid intervjuerna framkom att antalet kurser inom organisk kemi är begränsat vid lärosätet, vilket hanteras genom att systematiskt tillgodoräkna tidigare masterkurser till forskarutbildningen. Bedömargruppen anser att det systematiska tillgodoräknandet av ibland väldigt gamla kurser från masternivå bör begränsas.

Vid intervjuerna framkom också att analytisk kemi anses höra till kärnämnet. Detta har resulterat i att antagning av en doktorand med behörighet i analytisk kemi till forskarutbildningen i organisk kemi, trots att forskningen har fokuserat på analytisk kemi. Bedömargruppen anser att det är nödvändigt att lärosätet stoppar den typen av antagningsmöjlighet.

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen möjliggör inte genom utformning och genomförande samt säkerställer inte genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt såväl i nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Doktoranden visar förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Självvärderingen är i detta avsnitt generellt skriven med fokus på institutionens verksamhet snarare än på forskarutbildningen inom organisk kemi. Texten innehåller få konkreta exempel på de sex doktorandernas utbildning. Fakulteten ger en obligatorisk kurs i vetenskapsteori (4 högskolepoäng), och erbjuder en kurs i presentationsteknik. Kunskapsformen färdighet och förmåga tränas genom samarbeten med andra doktorander, deltagande på gästföreläsningar och handledning av självständiga arbeten på grundnivå. Det framgick dock av intervjuerna att institutionen inte organiserar gästföreläsningar eller seminarier inom organisk kemi.

Självvärderingen anger vidare att doktorandernas färdighet tränas vid den laborativa verksamheten, där experiment ska planeras, genomföras och analyseras. De styrs successivt mot mer självständig planering av det egna forskningsarbetet, utformning av presentationer och författande av artiklar. Progressionen följs regelbundet upp i samband med utvärdering av den individuella studieplanen, som ska ge en uppföljning mot målen. Den upplevs dock som svårtolkad av bedömargruppen.

Forskarskolorna arrangerar årliga konferenser, vilket ger återkommande träning på att presentera och diskutera forskning för de doktorander som deltar men det är inte obligatoriskt. Doktoranderna förväntas även delta i vetenskapliga konferenser, vilket följs upp i revisionen av den individuella studieplanen och vid disputationsansökan.

Forskarutbildningen har inga obligatoriska moment för att planera, presentera och diskutera egen forskning. Institutionen har valt att inte använda sig av halvtidskontroll, men har identifierat detta som ett möjligt utvecklingsområde. Bedömargruppen anser att halvtidskontroll är en utmärkt lärandeaktivitet för tidsplanering, sammanställning av resultat samt presentation och diskussion av resultat. Den ger dessutom ett mer heltäckande bedömningsunderlag än den individuella studieplanen för att följa upp doktorandernas progression inom detta bedömningsområde, och det är en allvarlig brist att lärosätet inte har en sådan rutin.

De flesta doktoranderna deltar i undervisningen upp till 20 procent, vilket ger goda möjligheter att stödja andras lärande. En pedagogikkurs (minst 3 högskolepoäng) är obligatorisk för de undervisande doktoranderna. Bedömargruppen anser att forskarutbildningens starka koppling till myndigheter ger doktoranderna goda förutsättningar att bidra till samhällets utveckling.

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen möjliggör inte genom utformning och genomförande samt säkerställer inte genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranden har inte nått fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Doktorandernas värderingsförmåga och etik tränas i obligatoriska kurser i etik och vetenskapsteori, som ges på engelska. Frågeställningar behandlas löpande på seminarier, och doktorander och forskare läser varandras artikelutkast för att lära sig den förmågan. Självvärderingen saknar dock information om regelbundenheten av de lärandeaktiviteter som beskrivs. Det är oklart hur måluppfyllelsen av kunskapsformen kan följas upp vid den årliga revisionen av de individuella studieplanerna. Lärosätet anger i självvärderingen att arbetet med att garantera måluppfyllelse behöver förstärkas.

Vid intervjuerna framkom att löpande seminarieverksamhet inom organisk kemi saknas, liksom organiserade former för diskussion av den vetenskapliga litteraturen inom området. Bedömargruppen anser att detta, tillsammans med den låga frekvensen av disputationer inom ämnet samt avsaknad av halvtidskontroll ger doktoranderna för få lärandeaktiviteter inom sitt ämnesområde för detta examensmål.

Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras inte i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Doktorandgruppen i kemi är jämställd, det gäller även doktorandgruppen i organisk kemi (3 kvinnor och 3 män). Statistiken för disputerade sedan 2016 anger dock bara 25 procent kvinnor (1 av 4), men det låga antalet doktorander gör det svårt för bedömargruppen att dra några slutsatser från detta.

Institutionen har tre kvinnliga och tre manliga lärare. Trots detta är det enbart manliga lärare som agerar huvudhandledare och biträdande handledare, vilket bedömargruppen tycker är mycket bekymmersamt. Självvärderingen beskriver ingen strategi för att uppnå en mer jämställd handledargrupp, trots att institutionen står inför rekryteringar på grund av pensioneringar. Däremot beskrevs ett aktivt arbete för att rekrytera kvinnliga doktorander.

Institutionen har bra processer för att arbeta med jämställdhet, bland annat via en "lika villkor"-grupp på central nivå på lärosätet. I den obligatoriska, webbaserade pedagogikkursen för undervisande doktorander finns moment för att medvetandegöra genusfrågor, vilket bedömargruppen tycker är utmärkt. Jämställdhetsfrågor tas även upp i introduktionen av nyanställda. Uppföljning sker via doktorandenkät och medarbetarsamtal.

Självvärderingen anger att andelen kvinnor bland betygsnämnd och opponent är 30 procent, men fördelningen mellan dessa roller anges inte. Analysen av kvantitativ jämställdhet visar en viss medvetenhet i frågan, men texten om en kvinnlig biträdande handledare stämmer inte med tabellen. Lärosätet anger som utvecklingsområde att fler kvinnliga förebilder skulle kunna bjudas in, men beskriver inte hur ofta förekommande det är i nuläget. Bedömargruppen anser att en aktiv strategi för att lyfta fram kvinnliga förebilder i ämnet behöver införas.

Vid intervjuerna framkom att det inte förekommer inbjudna föreläsare i ämnet, men att kvinnliga förebilder finns inom andra ämnen på institutionen. Lärosätets ledning var medveten om behovet att rekrytera kvinnor, men presenterade ingen rekryteringsstrategi för att nå det målet. Bedömningsgruppen anser att avsaknaden av kvinnliga handledare och strategier för att åtgärda detta är problematisk och behöver åtgärdas.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs inte systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts inte vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker inte till relevanta intressenter.

Den tekniska fakulteten ansvarar för forskarutbildningen i kemi med inriktning mot organisk kemi, där forskarutbildningsnämnden (FUN) ska följa upp, utvärdera och kvalitetsförbättra utbildningen. Vid institutionen finns ett forskarutbildningsråd som ska ansvara för forskarutbildningen. Administrativa processer och regler för handledarbyte finns, men det framgår inte hur detta fungerar i praktiken med en så liten handledargrupp och så få forskargrupper. Lärosätet gör en intern kvalitetsgranskning vart sjätte år, när en kvalitetsrapport upprättas. Det finns däremot ingen beskrivning av resultat eller åtgärder för organisk kemi.

Alla doktorander får en individuell introduktion av forskarstudierektorn. En erfaren forskningshandledare, från ett forskningsområde utan koppling till handledarna, utses som mentor. Dessa rutiner tycker bedömargruppen är utmärkta, och bidrar till att ge doktoranderna stöd under hela utbildningen från personer som inte är involverade i handledningen.

Doktorandernas progression följs upp vid den årliga revisionen av den individuella studieplanen som genomförs gemensamt av doktoranden, handledaren, mentorn, forskarstudierektorn och prefekten. Den individuella studieplanen har en bilaga där man anger i hur stor utsträckning målen har uppfyllts, och forskarstudierektorn utvärderar om den inlämnade planen är rimlig. Om avvikelser förekommer ska forskarstudierektorn, eventuellt tillsammans med prefekten, återkoppla till doktoranden och handledaren. Bedömargruppen anser att den beskrivna strukturen ger goda möjligheter att upptäcka problem under utbildningens gång, men det framgår inte hur diskussionen dokumenteras, samt vilka åtgärder som genomförs vid behov.

Bedömargruppen anser att processer behöver införas för att garantera doktorandernas måluppfyllelse under utbildningen. Arbetet med att använda den individuella studieplanen som ett planerings- och avstämningsverktyg bör förbättras, inklusive ett förtydligande av bilagan för måluppfyllelse.

Institutionen har valt att inte använda sig av halvtidskontroll, men har identifierat detta som ett möjligt utvecklingsområde. Bedömargruppen anser att halvtidskontroll ger ett mer heltäckande bedömningsunderlag än den individuella studieplanen för att följa upp doktoranders progression, och det är en brist att lärosätet inte har en sådan rutin.

Den allmänna studieplanens krav på kärnämneskurser om 38 högskolepoäng uppfylls inte enligt de individuella studieplaner som bedömargruppen har tagit del av. De flesta kurser ligger utanför kärnämnet organisk kemi, och doktoranderna tillgodoräknar systematiskt kurser om 30 högskolepoäng från tidigare studier, vilket bedömargruppen tycker är problematiskt. Strukturerade processer för kursutvärderingar finns på plats för fakultetskurserna, men saknas för kärnämneskurserna.

Disputationsanmälan görs till forskarutbildningsnämnden (FUN) inklusive en lista på ingående publikationer, konferenser, redovisning av genomförda kurser och den senaste versionen av den individuella studieplanen. Huvudhandledaren kallas därefter till ett möte med FUN innan beslut fattas. En process för kvalitetsgranskning av avhandlingar har nyligen införts, där betygsnämnden ska förhandsgranska avhandlingar och skicka in ett utlåtande. Det är oklart om institutionen genomför någon kvalitetsgranskning innan avhandlingen lämnas till betygsnämnden.

Vid intervjun framkom att det förekommer fall där en doktorand i analytisk kemi har antagits till forskarutbildningen för organisk kemi. Lärosätet hade vid frågor från bedömargruppen inte reflekterat över problematiken med att forskarutbildningen de facto skulle vara inom analytisk kemi, trots att examinationen skulle leda till en doktorstitel i organisk kemi. Bedömargruppen anser att denna hantering är ohållbar och måste åtgärdas.

Lärosätet verkar inte för att doktoranden genomför utbildningen inom planerad studietid.

Det finns flera processer för att följa upp doktorandernas progression, som beskrivet ovan. Utbildningen har dock låg genomströmning (6,5 år bruttostudietid, 4,8 år netto). Självvärderingen saknar en analys av om de beskrivna processerna har fallerat när doktoranderna har blivit försenade, eller om detta orsakats av andra faktorer. Det noteras att genomströmningen är god för övriga inriktningar på kemiutbildningen på LiU.

Vid intervjun framkom att man inte var medveten om den låga genomströmningen, men att doktorandtiden regelbundet förlängs för att ge doktoranderna mer tid att skriva sin avhandling. Bedömargruppen anser att studietiden om något borde vara kortare än på lärosäten där doktoranderna läser kurser under forskarutbildningen, med tanke på den stora andelen tillgodoräknade kurser. Det är därför bekymmersamt att genomströmningen är så låg och att detta inte har följts upp.

Utformning, genomförande och resultat

Inte tillfredsställande

För att säkerställa måluppfyllelsen av examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse bör lärosätet införa regelbundna forskarutbildningskurser i organisk kemi, med minst en obligatorisk breddningskurs. Det systematiska tillgodoräknandet av masterkurser bör ses över. Vidare bör lärandeaktiviteterna inom organisk kemi stärkas, för att ge doktoranderna regelbundna inslag av kollegial bedömning under sin utbildning.

Doktorandernas färdighet tränas vid den laborativa verksamheten där experiment ska planeras, genomföras och analyseras. De styrs successivt mot mer självständig planering av det egna forskningsarbetet, utformning av presentationer och författande av artiklar. För att säkerställa måluppfyllelsen av examensmålet i kunskapsformen färdighet och förmåga bör dock lärosätet införa fler verktyg för att planera, presentera och diskutera egen forskning. Bedömargruppen förordar att en halvtidskontroll införs, även som komplement till uppföljningen av den individuella studieplanen.

Doktorandernas värderingsförmåga och etik tränas i obligatoriska kurser i etik och vetenskapsteori. Frågeställningar behandlas löpande på seminarier, och doktorander och forskare läser varandras artikelutkast för att träna upp förmågan. Men för att säkerställa måluppfyllelsen av examensmålet i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt bör regelbundna lärandeaktiviteter inom ämnesområdet införas, som löpande seminarieverksamhet och organiserade former för diskussion av den vetenskapliga litteraturen inom området organisk kemi.

Institutionen har processer för att arbeta med jämställdhet, bland annat via en "lika villkor"-grupp som arbetar med lärosätet centralt. I den obligatoriska, webbaserade pedagogikkursen för undervisande doktorander finns moment för att medvetandegöra genusfrågor, vilket är utmärkt. Jämställdhetsfrågor tas även upp i introduktionen för nyanställda. Handledargruppen är dock enbart av manligt kön, och en strategi för att förbättra jämställdheten saknas trots att institutionen har ett rekryteringsbehov. Strategier för att få in kvinnliga förebilder på annat sätt saknas också. Bedömningsgruppen ser dessa delar av jämställdhetsarbetet som en brist.

Alla doktorander får en individuell introduktion av forskarstudierektorn. En erfaren forskningshandledare, från ett forskningsområde utan koppling till handledarna, utses som mentor. Processer behöver dock införas för att garantera doktorandernas måluppfyllelse under utbildningen, som en halvtidskontroll. Arbetet med att använda den individuella studieplanen som ett planerings- och avstämningsverktyg bör förbättras, och en genomsyn av det systematiska tillgodoräknandet av kurser behöver göras. Lärosätet behöver också följa upp den låga genomströmningen i utbildningen.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

·Lärosätet bör etablera rutiner för att säkerställa att samtliga doktorander når tillräcklig kunskapsbredd inom organisk kemi

·Lärosätet bör införa obligatoriska lärandeaktiviteter för att planera, presentera och diskutera egen forskning

·Lärosätet bör införa organiserade lärandeaktiviteter för att träna värderingsförmåga och förhållningssätt inom organisk kemi

·Lärosätet bör införa fler processer för att garantera doktorandernas måluppfyllelse under utbildningen

·Lärosätet bör införa strategier för att uppnå en mer jämställd handledargrupp samt för att lyfta fram kvinnliga förebilder i ämnet

·Lärosätet bör säkerställa att forskarutbildning i analytisk kemi inte genomförs inom ramen för organisk kemi.

·Lärosätet bör följa upp den låga genomströmningen i utbildningen och strama upp tillgodoräknande av masterkurser i doktorandutbildningen, framför allt med avseende på deras relevans i utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)