Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi med inriktning organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet handledare och lärare och deras sammantagna vetenskapliga och pedagogiska kompetens är inte adekvat och står inte i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Vid lärosätet finns forskning i organisk kemi av hög vetenskaplig kvalitet, men bedömargruppen noterar att forskargruppen är liten och beroende av en professor. Professorn är huvudhandledare åt samtliga tre doktorander i organisk kemi som listas av lärosätet. Det finns ytterligare forskare, en docent och två yngre forskare där bedömargruppen ser att det finns ambitioner att utveckla egen forskning, som är listade som biträdande handledare. Handledargruppen innehåller både män och kvinnor, vilket bedömargruppen anser är bra. Ytterligare två professorer, en lektor och en postdoktor listas som övriga forskare med relevans för utbildningen. Enligt självvärderingen är man vid lärosätet medveten om sårbarheten i lärargruppen och har identifierat ett rekryteringsbehov. Det finns planer på att rekrytera en biträdande lektor, men vid intervjun framkom att dessa planer ännu inte har förverkligats.

I dagsläget anser bedömargruppen att lärosätet har tillräcklig kompetens för att tillfredsställa behovet med nuvarande utbildningsvolym. För att på längre sikt säkerställa kompetensen med framtida pensionsavgångar anser bedömargruppen att rekrytering av ytterligare resurser behöver prioriteras, eftersom det tar tid att etablera sig och kunna konkurrera om externa anslag för mindre seniora forskare.

Enligt självvärderingen värdesätter lärosätet handledarutbildning. Vid lärosätet är det obligatoriskt att samtliga anställda huvudhandledare och biträdande handledare vid lärosätet har handledarutbildning, vilket bedömargruppen ser positivt på.

Av självvärderingen framgår att lärosätet tar hänsyn till den begränsade personalgruppen genom att arbeta i stora handledarteam och där externa biträdande handledare engageras från akademi och industri för att säkerställa att doktoranderna har tillgång till relevant kompetens under sin utbildning. Vid intervjun befästes bilden att detta arbetssätt fungerar väl och bedömargruppen konstaterar att det är en förutsättning för att doktoranderna ska kunna få tillräckligt stöd i utbildningen.

Utifrån underlag och intervjuer anser bedömargruppen sammantaget att lärosätet med den begränsade personalresursen som finns i dag har tillräcklig och adekvat handledning för forskarutbildning på kort sikt utifrån utbildningens volym, men inte på lång sikt.

Forskarutbildningsmiljö

Forskningen vid lärosätet har en sådan kvalitet och omfattning att utbildning på forskarnivå kan bedrivas på en hög vetenskaplig nivå och med goda utbildningsmässiga förutsättningar i övrigt. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället både nationellt och internationellt.

Enheterna på lärosätet är små men man arbetar med att utveckla "kunskapsmiljöer" som är breda fakultetsöverskridande virtuella organisationer, för att skapa bredare intellektuella miljöer och ett utökat samarbete. Bedömargruppen anser att det bedrivs forskning av hög kvalitet inom organisk kemi vid lärosätet men konstaterar från självvärderingen och de individuella studieplanerna att det mesta kretsar kring en professors forskningsverksamhet. Härmed blir omfattningen av den bedrivna forskningen aningen begränsad. Bredden i ämnet organisk kemi saknas samtidigt som doktoranderna får en ovanligt stark bredd inom kringliggande discipliner. Bedömargruppen noterar att lärosätet värnar om det senare och att man har organiserade seminarieserier som ger kontinuitet och bredd till utbildningen.

För att doktoranderna i organisk kemi ska få så bra tillgång som möjligt till relevant infrastruktur säkerställer lärosätet detta genom att skapa handledargrupper med kompetenser från andra lärosäten och industrin. Det är enligt bedömargruppen en bra och sund lösning, men ger också mindre flexibilitet i utbildningen om inte all infrastruktur finns på plats. Bedömargruppen konstaterar att fördelen med detta sätt att utforma utbildningen är att doktoranderna på ett naturligt sätt får kontakt med både andra lärosäten och relevant industri.

I självvärderingen beskriver lärosätet att varje doktorand får med sig en så kallad doktorandryggsäck, vilket innebär en ekonomisk resurs för doktoranden att skapa tillräckliga förutsättningar för forskarutbildningen. Doktoranderna får därigenom en bättre möjlighet att genomföra forskarutbildningskurser vid andra lärosäten samt möjlighet att delta i workshoppar, konferenser och liknande. Bedömargruppen ser positivt på doktorandryggsäcken och anser att den möjliggör för varje doktorand att säkerställa att viktiga lärandemål kan nås utan att man är helt beroende av sin handledares externa finansiering. I självvärderingen framkommer att lärosätet har begränsade möjligheter att erbjuda mer specialiserade forskarutbildningskurser. Doktoranderna uppmuntras att läsa kurser på annan ort, vilket möjliggörs bland annat med doktorandryggsäcken. Intervjuerna visade att det finns en bra och tydlig rutin för användandet av ryggsäcken.

Alla doktorander är aktiva på internationella konferenser och de får ta del av flera etablerade samarbetsprojekt med internationella forskare. Det finns få doktorander i organisk kemi, men i självvärderingen framkommer att dessa tre interagerar kontinuerligt med övriga nio inom forskarutbildningsämnet kemi. Detta skapar större förutsättningar för en kritisk massa, men bedömargruppen påpekar att lärosätet samtidigt måste säkerställa att interaktionen blir relevant för doktoranderna i sina respektive ämnen. Det finns en bra etablerad seminarietradition sedan 1995 där doktoranderna får möjlighet att presentera sin forskning och återkoppla till andras presentationer. Det finns även bra etablerade internationella samarbeten som möjliggör kunskapsutbyten och nätverksbyggande. Vid intervjuerna exemplifierades detta bland annat genom ett samarbete med ett indiskt universitet och kopplingen mellan en doktorand och Marie Curie-projektet.

Förutsättningar

Inte tillfredsställande

Antalet handledare och lärare och deras sammantagna vetenskapliga kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens nuvarande volym, innehåll och genomförande på kort sikt. I dag har dock alla tre doktoranderna samma huvudhandledare och den forskning som bedrivs med fördjupning inom organisk kemi domineras av en professors verksamhet. Det finns med andra ord en osäkerhet i hur lärosätet säkerställer handledning med rätt förutsättningar på lång sikt. För att behålla nuvarande kvalitet och omfattning på längre sikt bör lärosätet ha fler handledare med ambitionen att handleda doktorander i organisk kemi och utveckla ett eget oberoende forskningsprogram. I självvärderingen och i intervjun framkom att detta är prioriterat och man planerar utlysning av ett biträdande lektorat i organisk kemi i närtid.

Forskningen som bedrivs är av mycket hög kvalitet och forskningsprogrammet ingår i vissa delar i internationella nätverk. Lärosätet interagerar också med industrin, och bedömningen är att man har relevant samverkan med forskningssamhället både nationellt och internationellt.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Lärosätet bör ha en tydligare och mer konkret plan för att rekrytera minst en biträdande lektor i organisk kemi i närtid. Detta är av stor betydelse för att säkerställa kompetensen i ämnet på lång sikt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)