Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi med inriktning organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktorandperspektiv

Doktoranden ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Enligt självvärderingen är doktoranderna organiserade i en typ av doktorandråd där de har möjlighet att påverka förutsättningarna för sin utbildning. Det finns också doktorandrepresentation i fakultetsstyrelsen och forskarutbildningsrådet. Varje doktorand har ett starkt handledarstöd genom hela utbildningen med flera biträdande handledare förutom huvudhandledaren. Vid intervjun konstaterades att handledarstödet fungerade väl.

Vid intervjun framkom att doktoranderna är aktiva från dag ett i att ta fram sin individuella studieplan. Detta borgar enligt bedömargruppen för att doktoranderna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med utbildningens innehåll och genomförande. I samband med den årliga revideringen av de individuella studieplanerna diskuteras och utvärderas även handledningen, där doktoranderna har möjlighet att påverka handledningens utformning om den inte är tillfredsställande. Handledarbyten har förekommit och även om det sker sällan finns rutiner på plats som ger de nuvarande doktoranderna trygghet och en försäkran om stöd ifall behovet uppstår.

Doktorandbarometern genomförs vart tredje år, där doktoranderna kan ge synpunkter på sin utbildning. Det är ett viktigt verktyg för lärosätet att följa doktoranderna över tid och genomföra eventuella åtgärder. Doktoranderna har tidigare uttryckt mer hjälp med karriärplanering och även om alumner används till viss del i dag har man identifierat en möjlighet att utöka alumnverksamheten med fokus på karriären efter disputationen.

Utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranden.

Utifrån svar i doktorandbarometern som genomförs vart tredje år identifierades behov av bättre stöd vid stresshantering. Som en konsekvens av detta genomför man nu regelbundet workshoppar på temat för både doktorander och handledare. Bedömargruppen ser positivt på detta eftersom det visar att personal på lärosätet är lyhörda, att det finns system som kan fånga upp eventuella problem och som dessutom förverkligas i konkreta åtgärder.

Doktorandperspektiv

Tillfredsställande

Doktorandperspektivet beaktas vid lärosätet, vilket börjar redan med en seriös rekryteringsprocess där kandidaten för forskarutbildningen informeras om det systematiska kvalitetsarbetet och arbetet med individuella studieplaner som revideras varje år. Doktoranden är aktiv från dag ett i att ta fram den individuella studieplanen och sedan följa upp den varje år.

Doktoranderna är organiserade och har bra representation i relevanta råd. Doktorandbarometern som genomförs vart tredje år ger en bild över tid och eventuella brister följs upp med aktiviteter. Bland annat har det tidigare behovet att bättre hantera frågor om doktoranders stress resulterat i regelbundna workshoppar för både doktorander och handledare.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)