Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi med inriktning organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen möjliggör inte genom utformning och genomförande samt säkerställer inte genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet.

Forskningsdelen av doktorandernas forskarutbildning sker på ett traditionellt vis med delprojekt som publiceras i etablerade peer review-tidskrifter och allt sammanställs i en avhandling som försvaras enligt svensk tradition. Bedömargruppen anser att progressionen i detta arbete är lätt att följa och att lärosätet har väl etablerade rutiner för att kontinuerligt följa upp och handleda.

Lärosätet arbetar enligt bedömargruppen med stora handledargrupper runt varje doktorand, där huvudhandledaren tar den största delen av ansvaret. Kompetens i form av biträdande handledare från andra lärosäten och industrin är vanligt. Under intervjun framkom att man är noga med att båda könen är representerade i handledargruppen, vilket bedömargruppen ser positivt på.

53 högskolepoäng bestäms för doktoranderna i samråd med handledare och individanpassas utifrån forskningsinriktning. I de individuella studieplanerna ser man att många av doktorandernas poäng i forskarutbildningen tas genom små kurser och workshoppar och relativt få poäng i etablerade kurser. Bedömargruppen anser att det ger en flexibilitet och möjlighet att skräddarsy kurser för varje doktorand, samtidigt som det också är en svaghet för att säkerställa nivån och bredden i ämnet organisk kemi. Exempelvis blir lärosätet mycket beroende av kurser vid andra lärosäten. I de individuella studieplanerna ser man också att många av de kurser som tas är mindre omfattande och mer har karaktären av workshoppar.

Doktoranderna genomför ett halvtidsseminarium, och alla doktorander ska innan detta sker ha varit på minst en internationell konferens och presenterat sin forskning. Bedömargruppen anser dock att det är oklart hur lärosätet säkerställer bredden i ämnet organisk kemi. Exempelvis finns ingen obligatorisk avancerad kurs i organisk kemi eller fysikalisk organisk kemi i studieplanen, något som bedömargruppen rekommenderar. I de individuella studieplanerna framgår vidare att två av tre doktorander har planerat att delta i eller genomfört en kurs i avancerad organisk kemi, men en saknar detta helt.

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen möjliggör genom utformning och genomförande samt säkerställer genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt såväl i nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Doktoranden visar också förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Självvärderingen beskriver en utbildningsmiljö som säkerställer att doktoranderna under sin forskarutbildning har de rätta förutsättningarna att planera och med adekvata metoder bedriva forskning inom givna tidsramar. Doktoranderna har via sin doktorandryggsäck finansiella möjligheter att resa på konferenser och workshoppar där de får möjlighet att i en internationell miljö, både muntligt och skriftligt, presentera sina resultat och diskutera andras. Det finns även tillgång till kurser som bidrar till färdigheter i vetenskapligt skrivande.

Forskningen som bedrivs har stora internationella inslag och möjliggör nätverkande. Det finns också interaktioner med industrin och detta ger goda förutsättningar för doktoranderna att reflektera över vilken betydelse deras forskning har och hur den kan bidra till samhällets utveckling. Undervisningsinsatser uppmuntras och även om omfattningen varierar över tid är praxis att doktoranderna handleder examensarbeten. Därigenom bidrar de enligt bedömargruppen till andras lärande. Möjligheten att undervisa skiljer sig dock över tid och varierar mellan doktoranderna.

Bedömargruppen anser att utbildningen möjliggör och examinerar att doktoranden med adekvata metoder kan bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter. Bedömargruppen anser också att doktoranderna visar förutsättningar för att kunna bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen möjliggör genom utformning och genomförande samt säkerställer genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet/forskningsmässig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranden har också nått fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Den allmänna studieplanen anger en obligatorisk kurs i vetenskapsteori och forskningsetik om 4 högskolepoäng. Bedömargruppen anser att det är bra att en sådan kurs är obligatorisk.

Forskningen bedrivs i delprojekt som publiceras i peer review-bedömda tidskrifter med tydliga kvalitetskrav. Det ger enligt bedömargruppen en god träning i vilka krav som ställs på publicerbara data och bidrar till måluppfyllelse. Regelbundna seminarier och interaktioner i nationella nätverk ger också kontinuerlig träning i vetenskaplig redlighet och förmåga att diskutera och göra forskningsetiska bedömningar. Den internationella miljön och kopplingen till industrin ger doktoranderna fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används. De relativt stora handledargrupperna och tillgången på externa biträdande handledare ger enligt bedömargruppen doktoranden tillgång till fler kontakter som kan bidra till vetenskapliga diskussioner om metodval och etiska aspekter.

Bedömargruppen anser att utbildningen möjliggör och examinerar doktorandernas intellektuella självständighet, vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Bedömargruppen anser också att doktoranderna har förutsättningar för att nå fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Bedömargruppen anser att utbildningen möjliggör och examinerar att doktoranden med adekvata metoder kan bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter. Bedömargruppen anser också att doktoranderna visar förutsättningar för att kunna bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Lärosätet arbetar med jämställdhetsfrågor under begreppet lika villkor, och det finns inom detta område en arbetsplan som uppdateras varje år. Lärosätet uppmuntrar doktorandernas medverkan i detta arbete. Ett gott exempel enligt bedömargruppen är det initiativ med mentorer till yngre forskande kvinnor som lärosätet har startat upp. Dessutom arbetar lärosätet även med ambitionen att ha både män och kvinnor i exempelvis betygsnämnder och tjänsteförslagsnämnder. En risk bedömargruppen kan notera är dock att det underrepresenterade könet riskerar att ständigt förväntas delta i dessa sammanhang när obalansen är stor. Lärosätet strävar också efter att hitta handledarkonstellationer där båda könen ingår. Detta ser bedömargruppen som positivt.

Enligt självvärderingen är lärosätet noga med ett jämställdhetsperspektiv vid all rekrytering, även vid rekrytering av doktorander. Där börjar man med en bred annonsering för att nå bred representation i urvalet, vilket sedan följs upp med intervjuer och annan lämplighetsbedömning. I processen ingår flera seniora forskare och inte bara den aktuella huvudhandledaren. I dagsläget är det mycket god balans mellan könen bland doktoranderna. Av de elva doktoranderna inom kemiämnet är sex kvinnor och fem män, och av doktoranderna i organisk kemi är två kvinnor och en man.

Vid intervjuerna framkom att genusaspekter berörs i den obligatoriska kursen i forskningsetik och forskningsmetodik, liksom i samband med bland annat karriärplanering för doktoranderna.

Bedömargruppen konstaterar att ett jämställdhetsperspektiv beaktas vid lärosätet samt kommuniceras och förankras i utbildningens utformning och genomförande.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Lärosätet verkar för att doktoranderna genomför utbildningen inom planerad studietid. Från och med 2016 har man uppdaterat den individuella studieplanens utformning och genom en årlig uppföljning där alla lärandemål gås igenom har man ett bra verktyg för att systematiskt följa doktorandens progression. Doktoranden har först ett ett-årsseminarium som följs av ett halvtidsseminarium samt ett slutseminarium när färdigställandet av avhandlingen närmar sig. Lärosätet har ambitionen att alla doktorander ska ha deltagit aktivt vid minst en internationell konferens innan halvtid. Ett omfattande arbete har skett de senaste åren vid lärosätet med att utveckla och säkerställa en kvalitetsorganisation. Inom detta arbete har man bland annat etablerat ett råd för utbildning och lärande. Detta råd samordnar övergripande kvalitetsfrågor och är ett stöd till fakulteterna i deras arbete med kvalitetssäkring i undervisningen och forskarutbildningen. Bedömargruppen kan konstatera att lärosätet har en ambitiös individuell studieplan på plats där årliga uppföljningar möjliggör att progressionen går att följa på ett effektivt sätt samt korrigera och planera i tid.

I självvärderingen framgår att handledningen har stödjande former och målet att utveckla en självständig forskare när doktoranden examineras och försvarar sin avhandling. Detta bekräftades även vid intervjuerna. På senare år har den individuella studieplanen utvecklats. Ambitionen har varit att bättre kunna följa doktorandernas progression inom samtliga delmål, för att öka möjligheten att planera nödvändiga aktiviteter som säkerställer att alla mål ska uppfyllas vid examination. Bedömargruppens intryck utifrån de bifogade individuella studieplanerna är att man följer progressionen inom forskningsprojektet noggrant men att övriga lärandemål inte beaktas eller diskuteras i samma omfattning. Bedömargruppen anser att den individuella studieplanen och dess utformning ger handledaren och doktoranden bra möjligheter att planera lämpliga aktiviteter för att säkerställa en god progression.

Lärosätet verkar för att doktoranden genomför utbildningen inom planerad studietid.

I de fall där studietiden har äverskridit den stipulerade tiden har orsakerna varierat från personliga problem till en alltför omfattande institutionstjänstgöring vid sidan om forskarstudierna. Bedömargruppen ser detta som en normal situation och bedömer att lärosätet verkar för god genomströmning.

Det finns ett system på plats för byte av handledare om så behövs. Ämnesföreträdaren inventerar tillsammans med ordförande för "organet för utbildning på forskarnivå" och prefekt vilka alternativ som finns. Doktoranden är med i dialogen och kan komma med förslag. Förslagen diskuteras och förankras därefter med den tilltänkta handledaren och doktoranden, för att sedan beredas och beslutas av dekanen.

Utformning, genomförande och resultat

Inte tillfredsställande

Det finns en bra tradition vid lärosätet att utbilda doktorander i organisk kemi med relevanta färdigheter som ger möjligheter till en fortsatt karriär både inom akademien och utanför inom industrisektorn eller statliga verk. Doktoranderna bedriver forskning av hög kvalitet i ett internationellt sammanhang och med ett starkt hållbarhetsperspektiv.

Det finns sedan 2016 en systematik som säkerställer att doktorandens progression inom alla de olika lärandemålen kan följas och ett ambitiöst team av handledare följer doktoranden och borgar för kontinuerlig återkoppling. Dagens tre doktorander har alla samma huvudhandledare och närmiljön inom organisk kemi är mycket beroende av det forskningsprogram och den forskningsprofil som leds av en professor. På sikt behövs nyrekrytering och lärosätet har själva identifierat detta behov.

I självvärderingen framgår att både handledare och doktorander ser ett behov av fler fördjupningskurser inom ämnet vid lärosätet. I dag håller forskningen inom organisk kemi hög kvalitet, men för att säkerställa en bred kunskap inom ämnet är lärosätet beroende av att doktoranderna läser fördjupningskurser inom organisk kemi. Detta är i dag inte obligatoriskt vare sig i den allmänna studieplanen eller i doktorandernas individuella studieplaner.

Styrkorna är tydliga med forskning av hög kvalitet i nationella nätverk, där doktoranderna får goda möjligheter att presentera sin forskning både nationellt och internationellt. Svagheten är att lärosätet i den nuvarande utformningen inte erbjuder tillräckligt med forskarutbildningskurser som säkerställer bred kunskap och förståelse i organisk kemi. Lärosätet erbjuder en ekonomisk resurs via en så kallad doktorandryggsäck, för att doktoranderna ska kunna läsa kurser vid andra lärosäten. Efter intervjuerna och en översyn av de individuella studieplanerna framgår det att man använder resurserna främst till att åka på workshoppar och konferenser för att i samband med dessa ta kortare temabaserade kurser. Ambitionen att säkerställa bredden i organisk kemi bedöms för låg i den nuvarande utformningen, vilket framgår i de individuella studieplanerna där några doktorander läser minst en mer omfattande kurs i organisk kemi eller fysikalisk organisk kemi, men inte samtliga.

Doktorandryggsäcken ger en ekonomisk förutsättning för doktoranderna att resa till andra lärosäten för fördjupningskurser, och de kan åka på konferenser och workshoppar och presentera sina forskningsresultat. Detta är en utmärkt lösning som ett komplement, men bör stärkas med bättre kursutbud vid lärosätet samt en planering av kursinnehållet som säkerställer bredd i ämnet organisk kemi. Att helt förlita sig på andra lärosätens kursutbud gör att lärosätet har svårt att skräddarsy och optimera kurserna och när de ges, för att ge en så god forskarutbildning som möjligt. Det finns också en risk att andra lärosäten inte antar doktoranderna från lärosätet om det är stort tryck på kurserna.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Lärosätet bör etablera rutiner bör för att säkerställa att samtliga doktorander når tillräcklig kunskapsbredd inom organisk kemi

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)