Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Kemi, organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Mittuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområde förutsättningar: Inte tillfredsställande

Handledarna är välmeriterade och har hög vetenskaplig kompetens, men miljön kopplad till organisk kemi vid lärosätet är liten. Doktoranderna är fördelade på enbart två huvudhandledare, varav en närmar sig pensionsåldern. Forskarutbildningsmiljön visar bredd och hög kvalitet i kemi, men att doktoranderna erbjuds inte en adekvat miljö med specialisering och nödvändig kunskapsbredd i organisk kemi. Trots att lärosätet arbetar med planer för kompetenskartläggning av nödvändiga aktiviteter och åtgärder för att nå strategiska mål och planer, så bedöms miljön som underkritisk.

Bedömargruppen anser att följande delar bör följas upp:

? Lärosätet bör säkra att ämnesmiljöns volym och antalet aktiva huvudhandledare inom organisk kemi är adekvata

? Lärosätet bör säkra att det finns en adekvat forskatutbildningsmiljö med specialisering och nödvändig kunskapsbredd inom organisk kemi på kort och lång sikt.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Inte tillfredsställande

Det förekommer att doktorander inom forskarutbildningsämnet kemi med inriktning organisk kemi inte ser sig som organiska kemister, och det finns inga aktuella interna doktorandkurser i organisk kemi vid lärosätet. Kursdelen är bristfällig och garanterar inte att doktoranderna uppnår nödvändig ämnesbredd i organisk kemi. Lärosätet säkerställer därför inte nödvändig kompetens och relevant bredd i organisk kemi. Uppföljningen av kvalitet och progression är bristfällig, eftersom processen för halvtidsseminariet är ofullständig.

Den konkreta medvetenheten är låg om hur doktorandernas färdighet och förmåga i organisk kemi ska tränas upp. Den individuella studieplanen har stort detaljfokus och uppmuntrar inte till självständighet. Uppföljningen av kvalitet och progression har också vissa brister, som en följd av att processerna för halvtidsseminariet är bristfälliga.

Forskarutbildningen vill fokusera på intellektuell självständighet, forskningsredlighet och forskningsetik, och det finns kurser i miljökonsekvensbeskrivning. Vetenskaplig redlighet och förmåga att göra forskningsetiska bedömningar tillgodoses väl i den obligatoriska kursen i vetenskapsfilosofi, etik och forskningsmetodik. Intellektuell självständighet och förmåga uppnås genom diskussioner med handledarna, som arbetar för att forma de forskarstuderande till vetenskapligt självständiga, redliga och etiska forskare. Det är oklart hur doktorander inom organisk kemi ska nå fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Handledarna i forskarutbildningen i organisk kemi domineras av män (90 procent) samtidigt som könsfördelningen är jämnare i doktorandgruppen. Trots att en av professorerna inte har långt kvar till pension satsar lärosätet enbart på intern meritering för att öka andelen kvinnor. Det är bekymmersamt att extern ? nationell och internationell ? rekrytering inte nämns som ett alternativ. Kraftigare och mer målinriktade åtgärder saknas för att kunna ändra på den manliga dominansen bland handledarna.

Vid andra kommande pensionsavgångar har lärosätet under den kommande tioårsperioden planerat att öka andelen kvinnliga handledare genom fyra rekryteringar av seniora forskare. Kraftigare och mer målinriktade åtgärder saknas för att kunna påverka den manliga dominansen bland handledarna.

Den individuella studieplanen används aktivt för att kontrollera progression och som ett pedagogiskt redskap. Den individuella studieplanen framstår trots det som mer detaljerad och rigid än nödvändigt. Det finns också oklarheter i hur lärosätet använder den individuella studieplanen, som vilka moment som doktoranderna kan få högskolepoäng för.

Halvtidsseminariet, där kopplingen till lärandemålen betonas, används i kvalitetsarbetet. Samtidigt anser bedömargruppen att formen för halvtidsseminariet är delvis bristfälligt, eftersom det saknar en skriftlig rapport från doktoranden för en konkret bedömning. Formerna för seminariet är ett utvecklingsområde för lärosätet. Det är oklart vilka insatser som sätts in när en doktorand har problem att ta examen inom planerad studietid.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

? Lärosätet bör etablera rutiner bör för att säkerställa att samtliga doktorander når tillräcklig kunskapsbredd inom organisk kemi

? Lärosätet bör tydligt visa hur doktorandernas färdighet ska tränas i organisk kemi för att upparbeta förmåga i den experimentella disciplinen

? Lärosätet bör införa tydligare strategier och kraftigare och mer målinriktade åtgärder för att kunna ändra på den manliga dominansen bland handledarna

? Lärosätet bör se över hur man på bästa sätt jobbar med processerna för den individuella studieplanen och halvtidsseminariet för att gynna doktorandernas självständighet

Bedömningsområde doktorandperspektiv: Tillfredsställande

Doktoranderna har inflytande och ansvar för sin utbildning genom den individuella studieplanen. Doktoranderna är väl representerade i olika organ för att säkerställa inflytande. En utmaning är att doktorander som inte är svensktalande får begränsade möjligheter till inflytande, och bedömargruppen rekommenderar en mer inkluderande språkpolicy..

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Det tycks inte finnas något systematiskt arbete för karriärutveckling för doktoranderna inom organisk kemi vid lärosätet. Däremot är doktoranderna aktivt inkluderade i regionala, nationella och internationella nätverk, och en årlig karriärdag anordnas av lärosätet centralt. SID och FORIC är viktiga, men de används i mindre utsträckning av organisk kemi. Två relevanta kurser finns kopplade till områdena innovation och kommunikation, och ämnesmiljön vill att lärosätet formaliserar alumnverksamheten centralt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)