Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi, organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Mittuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktorandperspektiv

Doktoranden ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Av självvärderingen och intervjuerna framkommer att doktoranderna tillsammans med handledarna har inflytande och ansvar för sin utbildning genom den individuella studieplanen. Doktoranderna är representerade i olika organ för att säkra inflytande: fakultetsnämnden, anställningsrådet (FUR) och ämneskollegiet. Planeringsområdet naturvetenskap och hållbar utveckling håller på att införa en studierektorstjänst för forskarutbildning som ett nytt formellt stöd för forskarstuderande. Doktorandsektionerna tar upp olika frågor från ett doktorandperspektiv och fyller också en social funktion genom att bland annat genomföra olika arrangemang. En utmaning är att doktorander som inte talar svenska får begränsade möjligheter till inflytande. Bedömargruppen rekommenderar att en mer inkluderande språkpolicy införs.

Utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranden.

Prefekten ansvarar för den fysiska och psykosociala arbetsmiljön och har ansvar för att koppla resultatet från enkäten till åtgärder. Lärosätet genomför vartannat år en medarbetarenkät, som inkluderar handledning och arbetsmiljö. Enkäterna har visat god arbetsmiljö vid båda institutioner med forskarutbildning inom organisk kemi. Nära kontakt med huvudhandledare och att prefekterna sitter fysiskt nära doktoranderna ger goda möjligheter att fånga upp begynnande problem. Intervjuerna visar att studenthälsan också fungerar som ett bra stöd för doktoranderna. Prefekterna har regelbundna medarbetarsamtal som ger doktoranderna möjlighet att diskutera arbetssituationen och den psykosociala arbetsmiljön. En utsedd mentor fungerar också som ett stöd. Handledarbyten är ovanliga, men det finns klara rutiner för detta. Självvärderingen och intervjuerna visar att den fysiska arbetsmiljön och tillgången på nödvändig infrastruktur är god, som lämpliga laboratorier, teknisk utrustning och analytiska instrument.

Doktorandperspektiv

Doktoranderna har inflytande och ansvar för sin utbildning genom den individuella studieplanen. Doktoranderna är väl representerade i olika organ för att säkerställa inflytande. En utmaning är att doktorander som inte är svensktalande får begränsade möjligheter till inflytande, och en mer inkluderande språkpolicy rekommenderas. Prefekten har regelbundna medarbetarsamtal med doktoranderna och ansvarar för den fysiska och psykosociala arbetsmiljön som från resultaten av medarbetarenkäter har visat sig fungera väl. En mentor fungerar som stöd.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)