Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi, organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Mittuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet handledare och deras sammantagna vetenskapliga och pedagogiska kompetens är inte adekvat och står inte i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Forskarutbildning i organisk kemi vid Mittuniversitetet är en miljö som återfinns på två olika campus vid lärosätet: Sundsvall och Östersund. Av självvärderingen framgår att det finns tio aktiva handledare inom organisk kemi, varav sex stycken är professorer med en högre genomsnittsålder. Endast två av tio är under 50 år. Ämnesmiljön kopplad till kemi är produktiv och ger goda möjligheter för ämnesutveckling, men många av handledarna har en annan specialitet är organisk kemi. Dessutom har två av de angivna handledarna i organisk kemi inte anställning vid lärosätet. På en övergripande nivå anser bedömargruppen att det är problematiskt att sex doktorander i organisk kemi är fördelade på enbart två huvudhandledare, varav en närmar sig pensionsåldern. Lärosätet uppger att det är ett krav att alla huvudhandledare har handledarutbildning, vilket bedömargruppen tycker är utmärkt.

Den vetenskapliga kompetensen hos handledarna i organisk kemi vid lärosätet är hög. Huvudhandledarna är vetenskapligt välmeriterade, publicerar aktivt och har en omfattande erfarenhet av doktorandhandledning. Hösten 2020 har fakulteten enligt självvärderingen utlyst en flerårig satsning för externa strategiska rekryteringar och interna meriteringsmedel. Det är inte helt klart vad detta kommer att medföra specifikt för organisk kemi.

Vid intervjuerna framkom att lärosätet just nu enbart satsar på intern meritering, trots att man behöver rekrytera handledare i organisk kemi. Inga konkreta planer på extern rekrytering nämndes, inte heller internationell rekrytering.

Det framkom i självvärderingen och vid intervjuerna att varje doktorand i organisk kemi ofta har tre till fyra handledare organiserade i en handledargrupp. Det finns också en utsedd mentor, men hen är inte formellt registrerad i den individuella studieplanen. Syftet med flera handledare menar lärosätet är att gynna tvärvetenskaplighet i forskningsprojekten, så att doktoranderna kan använda kompletterande expertis. Bedömargruppen ställer sig dock frågande till om fördelningen av ansvar och uppgifter bland så pass många handledare fungerar optimalt. De flesta av handledarna har dock flerårig erfarenhet från yrkesverksamhet, vilket är berikande.

Lärosätet arbetar med planer för kompetenskartläggning, för att utreda nödvändiga aktiviteter och åtgärder för att uppnå strategiska mål och planer. Trots detta så anser bedömargruppen att den övergripande bedömningen är att antalet huvudhandledare i organisk kemi är alltför få för att stå i proportion till genomförandet av forskarutbildning på kort och lång sikt.

Forskarutbildningsmiljö

Forskningen i den aktuella miljön har inte sådan kvalitet och omfattning att utbildning på forskarnivå kan bedrivas på hög vetenskaplig nivå, och med goda utbildningsmässiga förutsättningar i övrigt. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället både nationellt och internationellt.

Självvärderingen visar att det är fakultetsnämnden vid fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier (NMT) som har ansvar för forskarutbildningens genomförande och kvalitet. Rådet för utbildning på forskarnivå (FUR) har ansvar för rutiner och processer. Forskningen inom NMT är tematiskt indelad i planeringsområden för att berika med fler vetenskapliga kontaktytor. Kemi ingår både i planeringsområdet naturvetenskap och hållbar utveckling (NHU) och vid de två institutionerna Naturvetenskap (NAT) och Kemiteknik (CHE). Kemiämnet är organisatoriskt placerat på institutionen för naturvetenskap. Det finns åtta forskningscentrum, fördelade på två fakulteter. Forskarutbildningen i kemi tillhör ett ämneskollegium, inklusive en representant för forskarstuderande, som har övergripande ansvar för utveckling, uppföljning och kvalitet. Ämneskollegierna ska följa direktiv från fakultetsnämnden. Företrädaren för kemi ansvarar för vetenskaplig kvalitet och kvalitetsutveckling på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå i kemi.

I självvärderingen framkommer att forskarutbildningsmiljön visar både bredd och hög kvalitet i kemi, men att den inte har samma fokus på organisk kemi. Doktoranderna är aktiva i publikationsprocessen. Forskarutbildningsmiljön utvidgas genom olika slags samarbeten av intern, nationell och internationell karaktär. Kemiforskarutbildningen ser forskningscentret Fibre Science and Communication Network (FSCN) som en styrka särskilt med tanke på forskarskolan Forest as a Resource Industrial Research College (FORIC) för industridoktorander. Även Science Innovation Day (SID) är ett viktigt bidrag till miljön. Doktoranderna går forskarutbildningskurser nationellt hos nätverksdeltagare, och experimentella samarbeten innebär utbyten av prover och besök i andra laboratorium för att genomföra försök. Fakulteten har haft som ambition att öka forskningen internationalisering och ger ekonomiskt stöd till utbyten och forskningsvistelser.

Av den allmänna studieplanen framgår att organisk kemi är en av tre kemi-inriktningar och omfattar grupperna ekokemi och organisk kemi. Det framgår inte om de två forskargrupperna samarbetar i gruppmöten eller liknande. Enligt den allmänna studieplanen omfattar avhandlingsdelen i utbildningen ett minimum på 120 högskolepoäng och bedömargruppen ställer sig undrande till om detta säkrar god kvalitet. Organkemiska gruppen har fokus på grön katalys, speciellt organokatalys. Bedömargruppen anser att ämnesmiljön ger goda möjligheter för ämnesutveckling inom kemi, men inte tillräckligt inom organisk kemi. Bedömargruppen kan även konstatera att doktoranderna inte alltid heller ser sig själva som organiska kemister. Självvärderingen visar att lärosätet fokuserar på att stärka doktorandernas studiemiljö där antalet doktorander är lågt. Några forskarutbildningskurser samläser doktoranderna med doktorander från olika inriktningar inom kemiområdet för att stärka deras studiemiljö. Den ekonomiska aspekten av att erbjuda kurser av god kvalitet för få doktorander finns beskriven i självvärderingen. Lösningen som lärosätet erbjuder är att doktoranderna tar externa kurser och exempelvis utnyttjar att kurserna ges i form av distansutbildning.

Bedömargruppen anser at forskarutbildningsmiljön visar på bredd och hög kvalitet i kemi, men att doktorander inte erbjuds en adekvat forskarutbildningsmiljö med specialisering och nödvändig kunskapsbredd inom organisk kemi. Forskarutbildningsmiljön för organisk kemi bedöms som underkritisk av bedömargruppen.

Förutsättningar

Handledarna är välmeriterade och har hög vetenskaplig kompetens, men ämnesmiljön inom organisk kemi vid lärosätet är liten. Doktoranderna är fördelade på enbart två huvudhandledare, varav en närmar sig pensionsåldern. Det framkommer inga planer på framtida externa – inklusive internationella – rekryteringar i sammanhanget. Bedömargruppen anser att forskarutbildningsmiljön visar bredd och hög kvalitet i kemi, men att doktoranderna inte erbjuds en adekvat miljö med specialisering och nödvändig kunskapsbredd i organisk kemi. Trots att lärosätet arbetar med planer för kompetenskartläggning av nödvändiga aktiviteter och åtgärder för att nå strategiska mål och planer, så bedöms miljön som underkritisk. Miljön har inte tillräcklig volym för att erbjuda nödvändig kunskapsbredd i organisk kemi på kort och lång sikt.

Bedömargruppen anser att följande delar bör följas upp:

· Lärosätet bör säkra att ämnesmiljöns volym och antalet aktiva huvudhandledare inom organisk kemi är adekvata

· Lärosätet bör säkra att det finns en adekvat forskatutbildningsmiljö med specialisering och nödvändig kunskapsbredd inom organisk kemi på kort och lång sikt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)