Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Förutsättningarna att genomföra forskarutbildning organisk kemi vid lärosätet är tillfredsställande. Handledarnas sammantagna kompetens är adekvat för att genomföra forskarutbildning inom organisk kemi och de har god tid avsatt för handledning av de forskarstuderande.

Forskarutbildningsmiljön vid lärosätet är god och man har en välutvecklad infrastruktur för att genomföra experimentell organisk kemi. Resultaten publiceras i internationellt välkända tidskrifter. Doktoranderna deltar gruppmöten som stärker forskningsdjupet och institutionsgemensamma seminarier, vilket ger insyn i andra problem inom forskarutbildningsområdet. Forksarutbildningens volym når över en kritisk massa.

Bedömningsområde Utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Kunskap och förståelse för forskarutbildningsämnet etableras bland annat genom den obligatoriska kursen i allmän organisk kemi och genom avhandlingsarbetet, där planering, genomförande och analys av experiment är viktiga komponenter. Det rika utbudet av kurser inom forskarutbildningsämnet är också en viktig komponent för att uppnå målen. Doktoranderna förväntas bli mer självständiga och ta ett större ansvar för att genomföra sitt forskningsprojekt ju längre arbetet fortskrider. De presenterar regelbundet sina resultat på institutionens seminarier och vid den obligatoriska halvtidskontrollen.

Doktoranderna förväntas ta ett större ansvar för sitt forskningsprojekt ju längre de kommer i sin utbildning. Detta omfattar planering, experimentellt genomförande, analys och sammanställning av resultaten till manuskript. Samtliga doktorander inom forskarutbildningsämnet deltar i undervisning på grundläggande och avancerad nivå, vilket ger värdefull träning i att stödja andras lärande. Progressionen i färdighet och förmåga följs regelbundet upp i samband med utvärderingar och uppdateringar av den individuella studieplanen. Utbildningen möjliggör för doktoranderna att nå måluppfyllelse i färdighet och förmåga.

Doktoranderna har goda förutsättningar att tillgodogöra sig de kunskaper som krävs för att uppnå målen för kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt. Dels sker detta genom ett obligatoriskt kurspaket, dels genom diskussioner med handledaren, inom ramen för avhandlingsarbetet, vid halvtidskontrollen och vid institutionens seminarieserie.

En arbetsgrupp på institutionsnivå ansvarar för den löpande översynen av forskarutbildningen och följer systematiskt upp kvalitetssäkringsarbetet med forskarutbildningen. På individnivå motsvaras kvalitetssäkringsarbetet av den individuella studieplanen.

Lärosätet beaktar jämställdhetsaspekter både på övergripande nivå och institutionsnivå. Lärarna och doktoranderna ger exempel på konkreta åtgärder för att uppnå en jämnare könsbalans.

Bedömningsområde doktorandperspektiv: Tillfredsställande

Det finns en god doktorandrepresentation på alla organisatoriska nivåer. Doktoranderna kan genom den individuella studieplanen ha ett visst inflytande över sin utbildning; de har god tillgång till sin handledare. Arbetsmiljön för doktorander fungerar på samma villkor som för övriga anställda. Kemiska institutionen har utvecklade rutiner om en doktorand vill byta handledare.

Bedömningsområde Arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

De färdigheter och förmågor som doktoranderna får under forskarutbildningen i organisk kemi vid lärosätet resulterar i att de som examineras är väl rustade för att möta arbetslivet inom och utanför akademin. Arbetet med att stärka alumnverksamheten är initierat.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)