Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet handledare och deras sammantagna vetenskapliga och pedagogiska kompetens är adekvat för utbildningen och deras antal står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Från självvärderingen framkommer att lärosätet enligt bedömargruppen har en god handledarkompetens för att genomföra forskarutbildning i organisk kemi. Varje doktorand har en huvudhandledare och en biträdande handledare. Handledarresurserna inom forskarutbildningen är rimliga: 14 handledare till 34 doktorander. Av dessa är för närvarande 11 huvudhandledare. Antalet doktorander som handleds av huvudhandledare varierar mycket (mellan 1 och 9). I självvärderingen anges att man försöker balansera handledaruppgifterna jämnare när biträdande handledare utses. Lärosätet har en utarbetad strategi för att fördela undervisning och administration på sådant sätt att samtliga huvudhandledare har cirka 50 procent av sin arbetstid avsatt för forskning och forskarutbildning, Bedömargruppen anser att en sådan ambition är föredömlig.

Tre av handledarna är kvinnor, samtliga professorer, och åldersspannet för samtliga handledare är 37–74 år. Det framgår inte från självvärderingen om det finns en övergripande strategi för nyrekrytering av handledare, men bedömargruppen konstaterar att lärosätet varit framgångsrik med att rekrytera kompetenta medarbetare. Vid intervjuerna framkom att handledarna uppmuntras av lärosätet att ta kurser inom områden som handledarskap, pedagogik och ledarskap. Bedömargruppen anser att handledarna är internationellt framstående inom sina verksamhetsområden.

Forskarutbildningsmiljö

Forskningen i den aktuella miljön har sådan kvalitet och omfattning att utbildning på forskarnivå kan bedrivas på hög vetenskaplig nivå, och med goda utbildningsmässiga förutsättningar i övrigt. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället både nationellt och internationellt.

Från självvärderingen och intervjuerna framkommer att forskarutbildningsmiljön vid lärosätet är god med en välutvecklad infrastruktur för att genomföra experimentell organisk kemi. För närvarande är 34 doktorander och 30 postdoktorer verksamma vid institutionen. Katalys inom organisk kemi är huvudtema för forskningen inom institutionen, som spänner från experimentell till teoretisk kemi. Verksamheten är i huvudsak inomvetenskaplig, med flera undantag, vilket ger doktoranderna goda möjligheter att nå en god kunskapsbredd inom forskarutbildningsämnet. Verksamheten fokuserar på metodutveckling, katalys, metallorganisk och teoretisk kemi samt kolhydratkemi och är beroende av extern finansiering.

Från självvärderingen framgår att det vid lärosätet finns ett välutvecklat system med gruppmöten där manuskript, litteratur och forskningsprojekt diskuteras. Mindre grupper håller gemensamma gruppmöten för att öka den kritiska massan. Doktoranderna deltar även i en institutionsgemensam seminarieserie, Scientific Demartment Meeting (SDM), och förväntas där ge fyra presentationer under sin utbildning. Bedömargruppen anser att seminarieserien är ett utmärkt verktyg för att träna doktorandernas presentationsteknik och ger dem även god träning i vetenskaplig diskussion och kritiskt tänkande.

Vid institutionen finns även en seminarieverksamhet där externa föredragshållare bjuds in att presentera sin forskning (cirka 15–20 per år) och där doktoranderna får tillfällen till enskilda diskussioner med föredragshållaren. Sammantaget menar bedömargruppen att ett sådant system ger goda förutsättningar för att doktoranderna ska uppnå ett tillräckligt kunskapsdjup inom forskarutbildningsämnet.

Självvärderingen visar att ett viktigt instrument i doktorandutbildningen vid lärosätet är halvtidskontrollen, där doktorandens progression och kunskapsnivå kontrolleras samt identifierar vad som återstår av avhandlingsarbetet. Halvtidskontrollen är utformad som en enklare disputation. Efter halva utbildningstiden sammanställer doktoranden sina resultat i en rapport och får formativ återkoppling från den egna forskargruppen, biträdande handledaren och den ämnesansvariga. Efter godkänd kvalitets- och plagiatkontroll skickas rapporten till en opponent och efter tre veckor ger doktoranden ett seminarium där resultaten presenteras. Den muntliga presentationen följs av en diskussion med opponenten och därefter får övriga seminariedeltagare möjlighet att ställa frågor. Efter seminariet beslutar den ämnesansvariga i samråd med opponenten om halvtidskontrollen blivit godkänd. Bedömargruppen anser att det strukturerade arbetet och de tydliga rutinerna med halvtidskontrollen gör den till ett utmärkt instrument för att säkerställa doktorandernas progression och kunskapsnivå inom forskarutbildningsämnet.

Det finns ett stort nationellt och internationellt nätverk av samarbetspartner, vilket bedömargruppen också ser som värdefullt för forskarutbildningsmiljön.

Förutsättningar

Forskarutbildningsmiljön vid lärosätet är god och man har en välutvecklad infrastruktur för att genomföra experimentell organisk kemi. Resultaten publiceras i internationellt välkända tidskrifter. Doktoranderna deltar i gruppmöten, där forskningsdjupet stärks, och institutionsgemensamma seminarier, vilket ger insyn i andra problem inom forskarutbildningsområdet. Det finns alltså goda förutsättningar för att säkerställa att doktoranderna når ett tillräckligt kunskapsdjup. Det är ingen tvekan om att forskarutbildningens volym når över en kritisk massa.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)