Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen möjliggör genom utformning och genomförande samt säkerställer genom examination att doktoranden, när examen utfördas, kan visa bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet

Bedömargruppen konstaterar att kunskap och förståelse för forskarutbildningsämnet säkerställs med hjälp av olika instrument. Att doktoranderna når en tillräcklig kunskapsnivå inom forskarutbildningsämnet försäkras initialt av den särskilda behörigheten som anges i den allmänna studieplanen.

Enligt de individuella studieplanerna är kurser som utvecklar generiska färdigheter obligatoriska, t.ex. vetenskapsfilosofi och etik samt skriftlig presentation. Kursen Allmän organisk kemi är obligatorisk och ska säkerställa ämnesbredden inom forskarutbildningsämnet. Detta anser bedömargruppen är utmärkt. Utöver den kursen är det bedömargruppens uppfattning att institutionen har ett välutvecklat program av forskarutbildningskurser som belyser olika aspekter av organisk kemi, både när det gäller bredd och djup. Noterbart är bl.a. kursen Forskningsfronter inom organisk kemi om 7,5 högskolepoäng där doktoranderna förväntas föreslå och argumentera för ett nytt forskningsprojekt som ligger utanför deras avhandlingsarbete. Kursen tränar deltagarnas kreativa förmåga samt ger viktiga generiska kunskaper som är värdefulla i en framtida karriär. Institutionen arbetar med att tillsammans med AstraZeneca och SciLifeLab, inrätta en ny forskarutbildningskurs i läkemedelskemi. Förutom att bredda doktorandernas förståelse för ämnet syftar kursen till att förbereda dem för att arbeta utanför akademin. Sammantaget anser bedömargruppen att den obligatoriska kursen i allmän organisk kemi, den institutionsgemensamma seminarieserien och seminarieserien där externa forskare bjuds in är utmärkta instrument för att säkerställa att doktoranderna når en tillräcklig kunskapsbredd inom organisk kemi.

Från självvärderingen och intervjuerna framgår att doktoranden väljer doktorandkurserna i samråd med handledaren, och att doktoranden under de första tre terminerna av sin utbildning bör tillgodogöra sig de flesta av de obligatoriska kurserna. Det kontinuerliga arbetet inom ramen för avhandlingsarbetet är en av hörnstenarna för att nå fördjupad kunskap och förståelse av ämnet. Här är handledningen av doktoranderna viktig, och den är progressiv, dvs. de blir självständigare ju längre utbildningen pågår. Detta återspeglas också i arbetet med manuskript där de förväntas ta ett större ansvar för författandet ju längre utbildningen har pågått. En medarbetarundersökning från 2017 visar att majoriteten av doktoranderna vid lärosätet anser att de har god eller mycket god tillgänglighet till sin huvudhandledare, vilket är en viktig aspekt när det gäller möjligheten att nå ett tillräckligt kunskapsdjup och att framgångsrikt avsluta avhandlingsarbetet.

Progressionen i kunskap och förståelse följs regelbundet upp i samband med utvärdering och uppdatering av den individuella studieplanen. Om man identifierar brister kan studierektorn avgöra om särskilda stödåtgärder är nödvändiga.

Vid intervjuerna framkom att institutionen arbetar med att införa olika aspekter av hållbarhetsperspektiv i doktorandutbildningen. Dels kommer sådana in som en naturlig del av vissa forskningsprojekt, men de diskuteras även inom den obligatoriska forskarutbildningskursen Allmän organisk kemi.

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen möjliggör genom utformning och genomförande samt säkerställer genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt såväl i nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Doktoranden visar också förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Självvärderingen visar att doktorandens färdighet tränas vid den laborativa verksamheten där de planerar, genomför och analyserar experiment. Den vetenskapliga analysen och diskussionen tränas vidare genom en kontinuerlig interaktion med handledaren, samt vid gruppmöten, seminarier och halvtidskontrollen. Sammanställning av resultat i publikationer och rapporter ger ytterligare träning i vetenskaplig analys, som fördjupas under den obligatoriska forskarutbildningskursen Vetenskapligt skrivande. Muntlig presentation och argumentationsteknik tränas regelbundet vid gruppmöten, institutionens seminarieverksamhet, halvtidskontrollen och vid den obligatoriska forskarutbildningskursen Kommunikationsvetenskap. Forskarutbildningskurserna inom forskarutbildningsämnet som ges vid institutionen är ytterligare ett instrument för att träna doktorandernas färdighet och förmåga inom forskarutbildningsämnet.

Enligt självvärderingen förväntas doktoranderna ta ett större ansvar för sitt forskningsprojekt ju längre de kommer i sin utbildning. Detta omfattar planering, experimentellt genomförande, analys och sammanställning av resultaten till manuskript. Halvtidskontrollen, och slutligen avhandlingsarbetet, är två viktiga milstolpar som även tränar doktoranderna i att planera och strukturera arbetet inför deadlines. Samtliga doktorander inom forskarutbildningsämnet deltar i undervisning på grundläggande och avancerad nivå, vilket ger värdefull träning i att stödja andras lärande. Enligt självvärderingen är utvecklingen progressiv, vilket innebär att doktoranden tar ett större ansvar under den senare delen av sin utbildning, t.ex. som huvudassistent för en kurs.

Progressionen i färdighet och förmåga följs regelbundet upp i samband med utvärderingar och uppdateringar av den individuella studieplanen. Om man identifierar brister kan studierektorn avgöra om särskilda stödåtgärder är nödvändiga. Bedömargruppen anser att utbildningen möjliggör för doktoranderna att nå måluppfyllelse i färdighet och förmåga.

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen möjliggör genom utformning och genomförande samt säkerställer genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa intellektuell självständighet, och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranden har också nått fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

När doktoranderna sammanställer manuskript resulterar detta i diskussioner om framförda hypoteser och hur dessa prövas och verifieras eller falsifieras, och är en naturlig del i den kontinuerliga diskussionen mellan handledare och doktorand. Enligt självvärderingen deltar handledaren och forskningsgruppen i diskussioner om metodval och etiska aspekter. Den obligatoriska forskarutbildningskursen Philosophy of science and ethics ger också en naturlig ingång till värderingsförmåga och förhållningssätt, och bidrar till att doktoranderna får nödvändiga kunskaper inom området. Dessa förmågor tränas bl.a. vid de återkommande institutionsseminarierna och vid undervisningen, samt vid sammanställning av manuskript och avhandling.

Lärosätet har ett kurspaket omfattande 60 högskolepoäng, där 20 högskolepoäng är obligatoriska. Bedömargruppen anser att lärosätet har en god uppsättning obligatoriska forskarutbildningskurser som syftar till att introducera doktoranderna i flera aspekter av värderingsförmåga, förhållningssätt och pedagogik. Enligt självvärderingen och intervjuerna planeras de in i den individuella studieplanen tillsammans med handledaren, och målet är att de ska klaras av under de första tre terminerna av utbildningen.

Enligt självvärderingen diskuteras vetenskapens möjligheter och begränsningar i forskarutbildningskursen Forskningsfronter inom organisk kemi, där doktoranderna handleds i att utifrån ett vetenskaps- och samhällsperspektiv föreslå ett nytt forskningsprojekt. Ämnets möjlighet att bidra till en hållbar samhällsutveckling diskuteras bl.a. på den institutionsgemensamma seminarieserien och på den obligatoriska forskarutbildningskursen Allmän organisk kemi.

Progressionen i värderingsförmåga och förhållningssätt följs regelbundet upp i samband med uppföljningen av den individuella studieplanen. Bedömargruppen anser att utbildningen möjliggör för doktoranderna att nå måluppfyllelse i värderingsförmåga och förhållningssätt.

Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Från självvärderingen framgår att jämställdhetsarbetet på lärosätet dels sker på institutionsnivå, där strukturer för jämnare könsbalans i doktorandrekryteringen etablerats, dels på fakultets- och sektionsnivå, där man inför program som syftar till att öka andelen kvinnliga lärare. Satsningarna är långsiktiga och kommer att utvärderas. Vid intervjuerna framkom att man på grund av kommande pensionsavgångar kommer att ha möjlighet till fyra nyrekryteringar av seniora forskare under den kommande tioårsperioden. Detta är en möjlighet att öka andelen kvinnliga handledare och arbetet drivs inom ramen för det sektions- och fakultetsgemensamma arbetet för att förbättra jämställdheten vid lärarrekrytering. Det är dock fortfarande oklart vad en sådan strategi omfattar och hur den ska förverkligas, vilket bedömargruppen ser som ett utvecklingsområde. I dagsläget är 3 av 14 handledare kvinnor. Från intervjuerna framgick även att båda könen är representerade i samtliga ledningsgrupper.

Antalet kvinnliga doktorander är 27 procent enligt självvärderingen. För att öka andelen kvinnliga doktorander har lärosätet infört ett system där både manliga och kvinnliga kandidater ska finnas med i de tätgrupper som kallas till intervju vid tillsättning av doktorandtjänster, vilket bedömargruppen anser är ett utmärkt system för att främja jämställdhet vid doktorandrekrytering.

Från självvärderingen framgår att jämställdhetsgruppen vid institutionen har gjort en genomsyn av en bemanningsplan för de grundläggande och avancerade kurserna inom forskarutbildningsämnet med målet att säkerställa en rättvis fördelning och ge studenter på alla nivåer goda kvinnliga förebilder. Bedömargruppen anser att initiativet är positivt.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Från självvärderingen framgår att fakultetens forskarutbildningsberedning (FUB) har det övergripande ansvaret för översynen av forskarutbildningen. FUB ansvarar bl.a. för den interna kvalitetskontrollen, som sker vart sjätte år. På institutionsnivå leds arbetet av studierektorn, som bl.a. ansvarar för uppföljningen av de individuella studieplanerna och samordning av forskarutbildningskurserna. Den ämnesansvariga kontrollerar den vetenskapliga kvaliteten av halvtidsrapporter och avhandlingar. Vid institutionen finns även ett doktorandråd vars uppgift är att diskutera och bereda de frågor som tas upp vid de beredande och beslutande organen vid institutionen.

Det framgår även att det på institutionsnivå finns en arbetsgrupp som ansvarar för den löpande översynen av forskarutbildningen och som systematiskt ska följa upp kvalitetssäkringsarbetet med forskarutbildningen. Gruppen består av studierektorn för forskarutbildningen, den ämnesansvariga, en handledarrepresentant och två doktorander; de rapporterar till handledarmötet och doktorandrådet.

På individnivå motsvaras kvalitetssäkringsarbetet av den individuella studieplanen. Varje doktorand följs av en huvudhandledare och en biträdande handledare. Varje uppföljningsmöte följer en given agenda, och i mötet deltar handledaren, den biträdande handledaren och doktoranden. Efter mötet om den individuella studieplanen har doktoranden ett individuellt möte med studierektorn för forskarutbildningen, där doktoranden får återkoppling och där eventuella problem diskuteras. Proceduren för mötena är utmärkt, speciellt de tydliga projektbeskrivningarna och bilagan Handledarens ISP-uppföljning relativt högskoleförordningens examensmål för doktorsexamen. Sammantaget tydliggör de doktorandens progression på ett överskådligt sätt och förenklar identifieringen av eventuella problem, vilket bedömargruppen anser är mycket bra. Intervjuerna med de olika grupperna förstärkte intrycket av en robust och välfungerande arbetsprocess.

Lärosätet verkar för att doktoranden genomför utbildningen inom planerad studietid.

Det strukturerade arbetet med den individuella studieplanen gör det möjligt att identifiera doktorander med behov av extra stöd för att kunna slutföra utbildningen. Bedömargruppen noterar att det på institutionen är få doktorander som inte slutför sin utbildning, trots den höga genomströmningen. Brutto- och nettostudietiden är 5,0 och 4,1, vilket bedömargruppen tycker är utmärkt.

Utformning, genomförande och resultat

Kunskap och förståelse för forskarutbildningsämnet etableras bland annat genom den obligatoriska kursen i allmän organisk kemi och genom avhandlingsarbetet, där planering, genomförande och analys av experiment är viktiga komponenter. Det rika utbudet av kurser inom forskarutbildningsämnet är också en viktig komponent för att uppnå målen. Doktoranderna förväntas bli mer självständiga och ta ett större ansvar för att genomföra sitt forskningsprojekt ju längre arbetet fortskrider. De presenterar regelbundet sina resultat på institutionens seminarier och vid den obligatoriska halvtidskontrollen, vilket är viktiga komponenter för att uppnå målen.

Doktoranderna har goda förutsättningar att tillgodogöra sig de kunskaper som krävs för att uppnå målen för kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt. Dels sker detta genom ett obligatoriskt kurspaket, dels genom diskussioner med handledaren, inom ramen för avhandlingsarbetet, vid halvtidskontrollen samt vid institutionens seminarieserie.

Vid lärosätet beaktas jämställdhetsaspekter både på övergripande- och institutionsnivå. Det ges exempel på konkreta åtgärder för att uppnå en jämnare könsbalans i lärar- och doktorandkollektiven.

Bedömningsområdet Uppföljning, åtgärder och återkoppling kan delas upp i flera nivåer. På den övergripande organisationsnivån är det tydligt vilket organ som ansvarar för forskarutbildningen. På institutionsnivå finns en arbetsgrupp med speciellt ansvar för att bevaka kvalitetsfrågor som rör forskarutbildningen. På individnivå sker detta genom arbetet med den individuella studieplanen och här har lärosätet ett system som bedömargruppen tycker är utmärkt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)