Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Umeå universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Antalet handledare är adekvat för utbildningens volym. Deras sammantagna kompetens är adekvat för att genomföra forskarutbildning inom kemi med inriktning mot organisk kemi och de har god tid avsatt för handledning av de forskarstuderande. Medelåldern bland handledarna är relativt låg, och därför finns det inte något omedelbart behov av nyrekryteringar.

Forskarutbildningsmiljön är god och lärosätet har en välutvecklad infrastruktur för att genomföra experimentell organisk kemi. Resultaten publiceras i internationellt välkända tidskrifter. Doktoranderna deltar i gruppmöten, där forskningsdjupet stärks, och institutionsgemensamma seminarier, där även frågor inom angränsande discipliner diskuteras.

Storleken på forskarutbildningen, när det gäller antalet doktorander, är begränsad. Det försvårar möjligheten att genomföra utbildningen på hög nivå, enligt bedömargruppen. Till viss del kompenseras detta genom närvaron av forskarutbildningsämnet läkemedelskemi i samma lokaler.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat: Inte tillfredsställande

Det finns etablerade instrument för att säkerställa att doktoranderna får nödvändigt kunskapsdjup inom forskarutbildningsämnet och kurser inom generiska ämnen anges som obligatoriska i den allmänna studieplanen. Däremot finns inga etablerade rutiner för att säkerställa att en tillräcklig kunskapsbredd uppnås inom forskarutbildningsämnet, vilket behöver åtgärdas.

Kunskapsformen färdighet och förmåga etableras genom avhandlingsarbetet, där planeringen av experimentens genomförande och analys är viktiga komponenter. Doktoranderna förväntas bli mer självständiga och ta ett större ansvar för genomförandet av sina forskningsprojekt ju längre arbetet fortskrider. De presenterar regelbundet sina resultat på institutionens seminarier och vid den obligatoriska halvtidskontrollen, vilket är viktiga komponenter.

Doktoranderna har goda förutsättningar att tillgodogöra sig de kunskaper som krävs för att uppnå målen för kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt. Detta sker dels genom ett obligatoriskt kurspaket, dels inom ramen för avhandlingsarbetet samt genom diskussioner med handledaren.

Jämställdhetsaspekter beaktas och att genomsyrar organisationen. Flera av de generiska doktorandkurserna diskuterar genusfrågor och sådana frågor behandlas även vid handledarutbildningarna vid lärosätet. En generell policy och konkreta exempel saknas dock, exempelvis strategier för att öka andelen kvinnliga handledare.

På den övergripande organisationsnivån är det tydligt vilka organ som ansvarar för forskarutbildningen och hur deras kommunikation till forskargrupperna sker. Det är dock oklart om det på någon övergripande nivå sker kvalitetsutvärderingar av forskarutbildningen, eller hur man säkerställer att den når önskad nivå. På individnivå sker detta genom arbetet med den individuella studieplanen och här har lärosätet ett system som bedöms som är utmärkt.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

·Lärosätet bör etablera rutiner för att säkerställa att doktoranden når en tillräcklig kunskapsbredd inom forskarutbildningsämnet.

Bedömningsområde doktorandperspektiv: Tillfredsställande

Det finns en god doktorandrepresentation på alla organisatoriska nivåer. Doktoranderna kan genom den individuella studieplanen ha ett visst inflytande på sin utbildning. Arbetsmiljön för doktorander fungerar på samma villkor som för övriga anställda. Kemiska institutionen vid lärosätet har utvecklade rutiner om en doktorand vill byta handledare.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

De färdigheter och förmågor som doktoranderna får under forskarutbildningen i kemi med inriktning mot organisk kemi vid lärosätet resulterar i att de som examineras är rustade för att möta arbetslivet inom och utanför akademin.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)