Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Kemi med inriktning organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Uppsala universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Det finns ett stort engagemang finns för forskarutbildningen, handledarkompetensen är mycket god och att den vetenskapliga kompetensen är världsledande. Därför står den vetenskapliga och pedagogiska kompetensen tydligt i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på både kort och lång sikt. Forskarutbildningsmiljön är god med stor internationell prägel och konstaterar att samarbetet med universitet i Afrika är särskilt intressant och berikande för miljön.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Många doktorander arbetar i interdisciplinära projekt och får många möjligheter till breddning inom organisk kemi. Dessutom erbjuder lärosätet ett stort utbud av kurser inom organisk kemi för doktorander för att säkerställa detta. Lärosätet arbetar med en bra process för de individuella studieplanerna för uppföljning och dokumentation.

Samtliga doktorander undervisar, vilket är en följd av att en anpassning av undervisningsmaterialet på grundnivå har skett så att utländska doktorander kan undervisa på grundnivå. Detta är ett mycket bra exempel som visar att undervisning är viktigt för att uppnå kunskapsmålen i forskarutbildningen. Licentiatexamen är ett obligatoriskt etappmål i forskarutbildningen i organisk kemi men ett obligatoriskt halvtidsseminarium kan vara tillräckligt.

Alla doktorander läser kurs i forskningsetik, och det finns ett gott arbetsklimatet och en kultur av öppna diskussioner på institutionen som är utmärkt för forskningsetiska diskussioner och reflektioner.

Det finns jämställdhetsgrupper på olika nivåer, seminarier anordnas och många vittnar om en mycket bra arbetsmiljö och ett systematiskt förebyggande arbete i jämställdhetsfrågor. Lärosätet har utvecklat ett bra formulär för den individuella studieplanen för uppföljning av progression. Det saknas tydliga exempel på åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling till relevanta intressenter, särskilt när det gäller systematisk utvärdering och kvalitetsutveckling av doktorandkurser. Detta är ett utvecklingsområde för lärosätet.

Bedömningsområde doktorandperspektiv: Tillfredsställande

Doktoranderna har ett doktorandråd på institutionen som fungerar som kommunikationsplattform mellan doktoranderna och institutionens ledning. Doktoranderna har också representation i centrala organ som möjliggör inflytande över mer generella aspekterna av utbildning på lärosätet. Den forskarutbildningsansvariga professorn kan medla vid eventuella konfliktsituationer och har dessutom en aktiv roll i den årliga uppföljningen av den individuella studieplanen.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Lärosätet visar på flera initiativ med bra regelbundenhet där karriärplanering är en del av verksamheten med en aktiv alumnverksamhet. Tidigare disputerade vid programmet får jobb både inom och utanför akademin. Sammantaget ger det en breddning av forskningsperspektivet och stora möjligheter för doktoranderna att skapa nätverk. När det gäller karriärutveckling ställs en fråga i samband med uppföljningen av den individuella Trots att det finns lokalt verksamma alumner, så finns det ingen systematiskt organiserad alumnverksamhet. Detta är ett utvecklingsområde för lärosätet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)