Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi med inriktning organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Uppsala universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen möjliggör genom utformning och genomförande samt säkerställer genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet.

Självvärderingen anger att doktoranderna får bred kunskap och förståelse genom forskningsprojektet, kursaktiviteter och andra institutionsaktiviteter som undervisning. Lärosätet erbjuder ett stort kursutbud av kurser på forskarnivå inom organisk kemi som bedömargruppen anser bör utrusta doktoranderna med all nödvändig kunskap för en framgångsrik utbildning. Eftersom många forskningsprojekt är interdisciplinära, finns det många möjligheter till breddning. Att kursutbudet är tillräckligt bekräftades vid intervjuerna. Den allmänna studieplanen anger att kursdelen får omfatta 40–120 högskolepoäng. Detta är ett anmärkningsvärt brett intervall och bedömargruppen menar att om 120 högskolepoäng utnyttjas, så blir forskningsarbetet för litet. Intervjuerna bekräftade dock att ingen utnyttjar så stor kursdel som 120 högskolepoäng i praktiken, men skrivningen i studieplanen är enligt bedömargruppen olycklig. Vidare anges att en kurs i "avancerad organisk kemi 15 högskolepoäng " är "starkt rekommenderad". Detta är bra, men bedömargruppen rekommenderar att man ser över kurskraven för att tydligare säkerställa att samtliga doktorander får en bredd inom organisk kemi.

En kurs i forskaretik är obligatorisk, och lärosätet har även flera andra kurser som ger mer generella färdigheter som man rekommenderar doktoranderna att inkludera i sin utbildning. Bedömargruppen anser att lärosätet har en bra struktur för antagning och rekrytering av doktorander och ett system på plats med individuell studieplan för att dokumentera och följa doktorandernas progression. Intervjuerna bekräftar att det pågår ett utvecklingsarbete med att till fullo utnyttja den individuella studieplanen i forskarutbildningen. Bedömargruppen rekommenderar att detta arbete prioriteras med handledarna.

Självvärderingen anger att ämnes- och metodkunskaperna befästs genom att doktoranderna undervisar, och bedömargruppen konstaterar att samtliga doktorander undervisar. Detta är möjligt eftersom materialet på grundnivåkurserna har anpassats så att utländska doktorander kan undervisa även på grundnivå. Detta är ett mycket bra exempel enligt bedömargruppen, som visar att undervisning är viktigt för att uppnå kunskapsmålet i forskarutbildningen.

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen möjliggör genom utformning och genomförande samt säkerställer genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt såväl i nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Doktoranden visar också förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Självvärderingen beskriver att progressionen följs genom gruppmöten, och det är en stark betoning på doktorandernas självständighet som gör att de planerar och lär sig arbeta mot deadlines. Detta underbyggs också genom att doktoranderna handleder projektarbetare, till exempel examensarbetare, som behöver skriva rapporter inom en given tidsram. Självvärderingen beskriver också den individuella studieplanen som ett värdefullt verktyg för att följa progressionen och måluppfyllelsen inom givna tidsramar. Doktoranderna organiserar en egen minikonferens som är väldigt populär. Det förväntas också att doktoranderna deltar i internationella konferenser för att presentera sin forskning och för att få ny kunskap och inspiration. Licentiatexamen är ett obligatoriskt etappmål i forskarutbildningen i organisk kemi. Vid intervjuerna framkom att detta är ett resultat av att åstadkomma en mera skarp och tydlig halvtidsavstämning. Bedömargruppen uppfattar att detta fungerar bra, men uppmanar samtidigt lärosätet att bevaka att detta inte tar för mycket tid för doktoranderna och att ett obligatoriskt halvtidsseminarium kan vara tillräckligt för att få önskad effekt.

Doktorandernas inblandning i institutionens olika organ betraktas som institutionstjänstgöring, vilket bedömargruppen tycker är positivt och ger bra träning. Självvärderingen beskriver att doktoranderna behöver ta en obligatorisk kurs för att få nödvändig pedagogisk kompetens för undervisning på grundläggande nivå. Vid intervjuerna framkom dessutom att samtliga doktorander deltar i undervisning. Detta anser bedömargruppen är mycket positivt och bidrar till att uppfylla målen.

Lärosätet har tidigare haft systematiska aktiviteter för att träna förmågan att kommunicera till det omgivande samhället, exempelvis Kemins år (2011) och kursen Societal science communication (2017), men den nuvarande kullen doktorander har inte fått något motsvarande. Detta bekräftades vid intervjuerna. Det här är en svaghet och ett utvecklingsområde som bedömargruppen anser bör prioriteras omgående.

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen möjliggör genom utformning och genomförande samt säkerställer genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranden har också nått fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Självvärderingen beskriver detta mål som det mest utmanande att både säkerställa och planera aktiviteter för. Lärosätet beskriver ett innovativt sätt att se på detta genom att tydliggöra "o-uppfyllda" mål (osjälvständighet, oredlighet, oförmåga och oansvarighet) för att lättare upptäcka eventuella brister. Alla doktorander läser minst 2 högskolepoäng forskningsetik som är obligatoriskt inom de två första åren. Den centralt anordnade pedagogiska grundkursen på 5 veckor är inte obligatorisk för examen på forskarnivå, men pedagogisk grundkurs krävs för alla som undervisar på grund- och avancerad nivå, inklusive doktorander.Förutom handledare och doktorander finns flera postdoktorer och andra yngre forskare vid institutionen, och detta tycker bedömargruppen bidrar till en bra miljö för de forskarstuderande där de kan diskutera forskningsetiska frågor.

Självvärderingen anger också att den skarpa halvtidskontrollen i form av obligatorisk licentiatexamen är ett viktigt tillfälle för diskussion om och reflektion över god forskningssed och intellektuell självständighet. Ett annat mycket bra exempel som beskrivs i självvärderingen och som bedömargruppen vill lyfta fram är det fingerade referee-uppdrag som studenterna får göra inom kursen Advanced organic chemistry och som följs av en diskussion. Som nämns i självvärderingen krävs ett gott klimat och en kultur av öppna diskussioner på institutionen för att träna och nå dessa mål. Intervjuerna bekräftade att så är fallet.

Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Vid institutionen har man ett jämställt (40/60) handledarkollegium och i självvärderingen beskrivs att lärosätet arbetar med jämställdhet inom institutionens likavillkorsgrupp. I gruppen ingår representanter från alla personalkategorier och studenter. Man beskriver inga prioriterade riktade insatser med avseende på jämställdhet, utan har snarare fokus på lika villkor för alla. Även om organisk kemi som forskningsämne förvisso är genusneutralt, så menar bedömargruppen att förutsättningarna för forskning och möjlighet till karriär kan vara väsentligt olika för män och kvinnor ändå. Lärosätet beskriver i självvärderingen att man arbetar med tydlighet, men man refererar bara till exemplet att universitetets generella föräldrapolicy säger att möten inte ska läggas utanför normal arbetstid.

Jämställdhetsperspektivet är otydligt beskriven i självvärderingen och bedömargruppen anser att det är svagt att det inte där framgår hur eller om man arbetar med normer för jämställdhet. Vid intervjuerna framkom dock en helt annan bild. Intervjuerna visade att det finns jämställdhetsgrupper på olika nivåer och att seminarier anordnas på temat. De flesta vittnade vid intervjuerna om en mycket bra arbetsmiljö och ett systematiskt förebyggande jämställdhetsarbete. Bedömargruppen anser därför att ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Lärosätet har utvecklat en blankett för den individuella studieplanen med bra möjlighet att följa doktorandens progression och utveckling. Uppdateringarna sker regelbundet så vitt bedömargruppen kan se och detta tyder på en tillfredsställande systematik. En granskning av de bifogade individuella studieplanerna visar att blanketten tar upp basinformation om projektet, hur det finansieras och vilka nyckelpersoner (handledare och examinator) som är knutna till projektet, samt hur handledningen är organiserad med möten etc. Självvärderingen beskriver att den årliga revisionen följer upp aktiviteter med planerade och genomförda kurser, hur forskningsprojektet utvecklas och diskuterar eventuella artiklar. Bedömargruppen anser att det är enkelt att följa hur forskningsprojektet utvecklas och om planen måste revideras. Reflektioner över examensmålen finns och i vissa fall även progressionen mot måluppfyllelse. Sedan 2018 består den delen av en enkel trestegs måluppfyllelse, följt av en reflektion med konkretisering och plan för varje mål. Det här är ambitiöst, men reflektionerna är magra enligt bedömargruppen. Denna individuella studieplan har stort fokus på forskningsprojekten och aktiviteter knutna till dem. Det handlar också om när och hur doktoranden kan presentera sina resultat på konferenser m.m. Det förekommer få reflektioner över övriga lärandemål och här finns endast kryss i matrisen och inte något konstaterande varför delmålet uppfyllts eller vilken aktivitet som bör göras för att nå målet. Det saknas också en reflektion över framtida karriärmöjligheter. Bedömargruppen tycker att det är positivt att man lyfter fram avancerad organisk kemi bland kurserna och många doktorander adderar även fysikalisk-organisk kemi. Detta tolkar bedömargruppen som att miljön ser detta som viktigt och i princip ett obligatorium. Granskningen av de bifogade individuella studieplanerna visar att lärosätet är noga med signaturer, vilket borgar för att alla inblandade parter har tagit del av dokumentet och den information som behövs för att säkerställa en bra progression. Vid behov agerar den forskarutbildningsansvariga professorn eller forskarutbildningsstudierektorn oberoende utvärderare av progressionen. Detta tycker bedömargruppen är bra, eftersom det ger en oberoende åsikt om progressionen och framtida mål.

Bedömargruppen noterar skrivningen i självvärderingen om att det förekommer att handledare och doktorander inte tar uppföljningen av de individuella studieplanerna seriöst. Detta är mycket allvarligt och kräver enligt bedömargruppen skarpa åtgärder. Vid intervjuerna kunde detta dock inte bekräftas, utan processen verkade snarast fungera mycket väl. Vid intervjuerna framkom dessutom att den forskarutbildningsansvariga professorn har en mycket stor och viktig roll i uppföljningen av alla doktoranders individuella studieplaner som möjliggör en likvärdig bedömning. Bedömargruppen anser att detta är ett mycket viktigt arbete som görs och att kopplingen till kvalitetsutveckling därmed blir tydlig. Den enda svagheten bedömargruppen kan se med detta system är skalbarhet om antalet doktorander skulle bli för stort.

Självvärderingen saknar tydliga exempel på åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling till relevanta intressenter. Detta gäller särskilt systematisk utvärdering och kvalitetsutveckling av doktorandkurser. Vid intervjuerna framkom i vissa fall att utvärdering av doktorandkurserna görs, men hur och om kursutveckling bedrivs är oklart. Detta anser bedömargruppen är ett utvecklingsområde för lärosätet.

Lärosätet verkar för att doktoranden genomför utbildningen inom planerad studietid.

Vid institutionen har man ett obligatoriskt licentiatförfarande vid halvtid, vilket bedömargruppen anser ger en tidig och tydlig avstämning om utbildningens progression och om den går enligt plan.

Självvärderingen beskriver vidare att nettostudietiden för de flesta doktoranderna är 4,3 år, vilket enligt bedömargruppen visar en god genomströmning och bra förutsättningar för att slutföra doktorandstudierna i tid. Det finns ett system för att registrera studenternas institutionstjänstgöring och det sker en kontroll på att detta inte överstiger 20 procent. Av självvärderingen framgår också att majoriteten av doktoranderna ser positivt på möjligheten att avsluta studierna i tid, enligt den senaste arbetsmiljöenkäten till doktoranderna (2018). Bedömargruppen anser att lärosätet verkar för att doktoranderna genomför utbildningen inom planerad studietid.

Utformning, genomförande och resultat

Många doktorander arbetar i interdisciplinära projekt och får många möjligheter till breddning inom organisk kemi. Dessutom erbjuder lärosätet ett stort utbud av kurser inom organisk kemi för doktorander för att säkerställa detta, vilket bedömargruppen tycker är mycket positivt. Bedömargruppen rekommenderar ändå att lärosätet ser över kurskraven i den allmänna studieplanen, för att tydligare säkerställa att samtliga doktorander får en bredd inom organisk kemi genom att göra kursen obligatorisk. Lärosätet arbetar med en bra process för de individuella studieplanerna för uppföljning och dokumentation. Bedömargruppen rekommenderar att man prioriterar arbetet med att till fullo utnyttja potentialen i de individuella studieplanerna i forskarutbildningen.

Samtliga doktorander undervisar, vilket bedömargruppen tycker är mycket bra. Detta är möjligt bland annat som en följd av att en anpassning av undervisningsmaterialet på grundnivå har skett, så att utländska doktorander kan undervisa på grundnivå. Detta är ett mycket bra exempel som visar att undervisning är viktigt för att uppnå kunskapsmålen i forskarutbildningen. Licentiatexamen är ett obligatoriskt etappmål i forskarutbildningen i organisk kemi. Bedömargruppen uppfattar att detta fungerar bra, men uppmanar samtidigt lärosätet att bevaka att detta inte tar för mycket tid för doktoranderna. Ett obligatoriskt halvtidsseminarium kan vara tillräckligt.

Tidigare organiserade aktiviteter för att träna kommunikation till det omgivande samhället finns inte längre. Detta ser bedömargruppen som en svaghet och ett utvecklingsområde som lärosätet bör prioritera. Alla doktorander läser kurs i forskningsetik, och bedömargruppen noterar det goda arbetsklimatet och en kultur av öppna diskussioner på institutionen som är utmärkt för forskningsetiska diskussioner och reflektioner.

Det finns jämställdhetsgrupper på olika nivåer, seminarier anordnas och många vittnar om en mycket bra arbetsmiljö och ett systematiskt förebyggande arbete i jämställdhetsfrågor. Lärosätet har utvecklat ett bra formulär för den individuella studieplanen för uppföljning av progression. Det saknas tydliga exempel på åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling till relevanta intressenter, särskilt när det gäller systematisk utvärdering och kvalitetsutveckling av doktorandkurser. Detta är ett utvecklingsområde för lärosätet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)