Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi med inriktning organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Uppsala universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet, både inom och utanför akademin.

Forskningen sker i hög grad genom samarbete med andra aktörer, på lärosätet och med andra universitet, nationellt och internationellt. Detta beskrivs i självvärderingen och bekräftades vid intervjuerna. Av de sex forskargrupperna har två omfattande internationellt samarbete. Bedömargruppen konstaterar att handledarnas nationella och internationella nätverk tillsammans med det omfattande projektet med östafrikanska länder och vidare kunskapsbyggnad ger goda förutsättningar för doktoranderna att inspireras för framtida jobb inom eller utanför akademin. Dessutom ger Östafrika-projektet en bra möjlighet att bidra till samverkan, samhällsbyggande och kunskapsöverföring. Självvärderingen visar på flera initiativ med bra regelbundenhet, där karriärplanering är en del av verksamheten med en aktiv alumnverksamhet. Vid intervjuerna bekräftades att tidigare disputerade vid programmet får jobb både inom och utanför akademin. Bedömargruppen anser att detta sammantaget ger en breddning av forskningsperspektivet och stora möjligheter för doktoranderna att skapa nätverk.

Alumnerna anser att de är nöjda med forskarutbildningen och att den i mycket hög grad har bidragit till deras personliga utveckling. Självvärderingen beskriver att alla doktorander bjuds in till karriärdagar som ordnas av fakultetens doktorandråd, och att det finns fakultetsgemensamma exit-aktiviteter i kursutbudet för doktorander.

Av de senast 13 disputerade har 4 arbeten i akademin, 6 i företag och 3 på myndigheter. I lärosätets stora enkät 2015 angav en stor del av alumnerna att deras forskarutbildning hade bidragit till deras utveckling. När det gäller karriärutveckling ställs en fråga i samband med uppföljningen av den individuella studieplanen av den forskarutbildningsansvariga professorn två år innan examen: Vad vill du göra efter examen? Detta är bra men redovisas varken systematiskt i de individuella studieplanerna eller någon annanstans, vilket enligt bedömargruppen är en brist. Självvärderingen beskriver också att många lokalt verksamma alumner besöker institutionen. Bedömargruppen konstaterar att trots att det finns lokalt verksamma alumner, så finns det ingen systematiskt organiserad alumnverksamhet. Detta är en svaghet som bekräftades vid intervjuerna, och bedömargruppen anser att det är ett utvecklingsområde för lärosätet.

Arbetsliv och samverkan

Lärosätet visar på flera initiativ med bra regelbundenhet där karriärplanering är en del av verksamheten med en aktiv alumnverksamhet. Tidigare disputerade vid programmet får jobb både inom och utanför akademin. Sammantaget ger det en breddning av forskningsperspektivet och stora möjligheter för doktoranderna att skapa nätverk. När det gäller karriärutveckling ställs en fråga i samband med uppföljningen av den individuella studieplanen av den forskarutbildningsansvariga professorn två år innan examen. Bedömargruppen konstaterar att trots att det finns lokalt verksamma alumner, så finns det ingen systematiskt organiserad alumnverksamhet. Detta är en svaghet och ett utvecklingsområde för lärosätet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)