Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Biofysikalisk kemi - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Fysikalisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsgrunden personal är tillfredsställande. Bedömargruppen anser att antalet handledare och deras vetenskapliga och pedagogiska kompetens är tillräcklig i förhållande till utbildningens volym. För tillfället finns bara en doktorand antagen till forskarutbildningen i biofysikalisk kemi. Avdelningen har tre disputerade forskare med docentkompetens som därmed är möjliga huvudhandledare. Två av dem leder var sin forskargrupp, medan en tredje huvudsakligen är verksam som lärare och områdesansvarig inom grundutbildningen vid lärosätet. En forskningsingenjör med docentkompetens som är anställd vid den kemiska institutionen vid Lunds universitet (KILU) deltar också med expertis och handledarkapacitet inom NMR-spektroskopi. Det framgår även av självvärderingen att de två postdoktorer som för närvarande finns vid avdelningen bidrar med viss handledning inom sina respektive forskningsområden. Ytterligare handledarkompetens finns vid Centrum för molekylär proteinvetenskap (CMPS).

Forskarutbildningsmiljön är tillfredsställande. Ämnet har en lång tradition som forskarutbildningsämne vid Lunds universitet och handledarna är aktiva forskare, med hög vetenskaplig kompetens. Miljön präglas av externfinansierade forskningsprojekt. Doktoranderna är därmed engagerade i forskning som eftersträvar vetenskaplig excellens, både i valet av problemställning, utförande och analys samt i skriftlig redovisning i form av sakkunniggranskade vetenskapliga publikationer.

Beroendet av externfinansiering innebär att antalet doktorander varierar kraftigt över tid, vilket bedöms kunna ha negativa konsekvenser för ämnets utveckling. För tillfället finns bara en doktorand antagen till forskarutbildningen i biofysikalisk kemi. Det finns en risk att ett alltför lågt antal doktorander inom forskarutbildningsämnet gör att de känner sig ämnesmässigt isolerade. Eftersom forskningsmiljön vid Centrum för molekylär proteinvetenskap och vid den kemiska intuitionen vid Lunds universitet erbjuder en kritisk massa av doktorandkollegor som arbetar med delvis likartade problem, bedöms detta åtminstone delvis kompensera för gruppens begränsade storlek. Bedömargruppen anser det dock önskvärt att lärosätet arbetar för att förbättra förutsättningarna för ämnet.

Bedömningsgrunden kunskap och förståelse är tillfredsställande. Utbudet av kurser bedöms vara omfattande och inkluderar obligatoriska kurser i forskningsetik, kemiska hälsorisker, högskolepedagogisk introduktion, samt ett antal ämnesspecifika och frivilliga kurser. Positivt är den fakultetsöverskridande organisationen av forskarutbildningskurser vid kemiska institutionen med en gemensam studierektor. Detta innebär att institutionens allmänna forskarutbildningskurser är öppna för samtliga doktorander vid LTH-fakulteten, vilket ger doktoranderna ett större utbud av kurser, samt goda möjligheter att lära känna kollegor från andra institutioner och därigenom bygga ett större nätverk även utanför den närmaste forskningsmiljön.

Kunskapsformen färdighet och förmåga är tillfredsställande. Forskningsmetodik tränas kontinuerligt under utbildningen genom doktorandernas medverkan i forskningsprojektet, genom seminarier och schemalagda möten, individuella projektmöten med handledaren och frukostseminarier. Artikelskrivande tränas progressivt genom att doktoranderna deltar alltmer i skrivandet och uppmuntras att skriva ansökningar om forskningsanslag, där det är möjligt. Lärosätet betonar doktorandernas engagemang i undervisningen som en viktig del av deras utveckling och träning mot målen att bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande. Det skapar goda förutsättningar för doktorandernas lärande inom kunskapsformen färdighet och förmåga. Bedömargruppen uppmuntrar dock ett fortsatt arbete med att underlätta administrationen mellan fakulteter när det gäller undervisning och hålla de enskilda doktorandernas undervisningsbörda under uppsikt, så att inte undervisningen tar för stort utrymme under för långa perioder.Kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt är tillfredsställande. Självvärderingen ger flera exempel på aktiviteter och kurser där doktoranderna tränas för att säkerställa måluppfyllelsen för intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet samt förmågan att göra forskningsetiska bedömningar. Positivt i det sammanhanget är att kursen i forskningsetik gjorts till ett obligatoriskt moment vid Lunds universitet. Det betonas även att träning av doktoranden i ett realistiskt förhållningssätt till projektet är viktigt i kommunikation med omgivande samhället, för att skapa förtroende för vetenskapen.

Bedömningsgrunden jämställdhet uppnås på ett tillfredsställande sätt. I självvärderingen betonas vikten av att ge samtliga doktorander en likvärdig möjlighet att tillägna sig en utbildning av hög kvalitet genom flera aktiviteter, som arbetsgrupper för likaberättigande, nätverk som Women in Science och forskargruppsspecifika forum. Rutiner finns för att hantera kränkande särbehandling, diskriminering, och sexuella trakasserier. Forskarskolan QDETAILSS ansvarar för ett paket rekommenderade introduktionskurser som inkluderar aspekter på jämställdhet. Biofysikalisk kemi är för närvarande mansdominerat: De senaste doktoranderna vid avdelningen har varit män och alla seniora forskare är män. Positivt är att det finns en medvetenhet om problemet, vilket resulterat i att lärosätet nyligen har rekryterat en kvinnlig biträdande lektor till gruppen.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling behandlas på ett tillfredsställande sätt och det finns en tydlig ansvarsfördelning. Lärandemålen är tydligt beskrivna i den allmänna studieplanen. Insända ISP visar en godtagbar struktur för beskrivning av mål och hur lärosätet följer upp dem. Det nya formatet av ISP är en klar förbättring eftersom arbetet redovisas mer systematiskt. En nackdel är att den elektroniska mallen upplevs som oflexibel. Bedömargruppen anser att ett utvecklingsområde är att förenkla användningen av webbformuläret.

Lärosätet verkar för att doktoranderna genomför utbildningen inom planerad studietid och genomströmningen är enligt bedömargruppen på en normal nivå. Det finns flera avstämningsmoment inplanerade i utbildningen och att även deltidsavstämning införts som ett obligatoriskt moment ser bedömargruppen som positivt och som något som kan stödja doktoranderna ytterligare på vägen mot examen.Bedömargruppen konstaterar att det finns en god och utvecklad doktorandrepresentation på olika nivåer i organisationen. Doktoranderna har inflytande över planeringen av utbildningen och ingående kurser samt progressivt ökande ansvar för projektets genomförande. Doktorandernas fysiska arbetsmiljö framstår som mycket god med välutrustade laboratorier, skyddsronder och genomgång av ergonomi. Den psykosociala arbetsmiljön undersöks regelbundet och vid behov finns en handlingsplan för åtgärder. Det finns tydliga etiska riktlinjer för relationen handledare-doktorand samt riktlinjer för doktorander och handledare när det gäller konflikthantering och byte av handledare, vilket också är positivt. Ett utvecklingsområde är att se över hur doktorander i en liten miljö kan lyfta arbetsmiljöfrågor mer anonymt.

De färdigheter som doktoranderna tillgodogör sig i forskarutbildningen framstår som tydligt användbara och förbereder doktoranderna för både en akademisk karriär i och utanför Sverige, liksom för arbete utanför akademin. Samverkan med det omgivande samhället, särskilt med industrin, är en väl integrerad del av forskarutbildningen i biofysikalisk kemi. Doktoranden förbereds för det framtida arbetslivet både genom forskningsprojekt där samverkan sker samt genom samarbeten med läkemedelsindustrin. Doktoranden får mot slutet av utbildningen hjälp med t.ex. planering av en internationell postdoktortjänst eller jobbsökande utanför akademin. En formalisering av karriärrådgivningen är ett utvecklingsområde.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)