Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Skogsteknikerexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2022-06-02
Lärosäte: Gammelkroppa skogsskola
Ämne: Skogsteknikerexamen (21/22)
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Självvärderingen och intervjuerna visar att utbildningen bedrivs i nära samverkan med skogsnäringen och att näringen på flera olika sätt aktivt deltar i undervisningen med gästföreläsare inom de flesta ämnena. Vid intervjuerna framgick också att studenterna har tillfälle till nära kontakt med skogsnäringen även utanför lektionstid vid skogsskolan. Det är tydligt för bedömargruppen att utbildningen bidrar till att studenterna efter examen efterfrågas på arbetsmarknaden och kommer förhållandevis snabbt in i yrkesverksamhet, vilket stärker bilden av att utbildningen ur ett arbetslivsperspektiv är användbar. I jämförelse med studenter från andra skogliga utbildningar anses de med skogsteknikerexamen från skogsskolan vara mer praktiskt orienterade. Bedömargruppen anser att utbildningens innehåll bidrar till kompetensprofilen, liksom de inslag av projektledning, projektplanering, grupparbeten, praktiska övningar och ledarskap som framgår av studiehandboken.

I utbildningen ingår praktik med en utsedd handledare som är anställd på praktikplatsen. Efter praktiken får studenterna redogöra för sina erfarenheter av praktiken. Vid intervjun framgick att studenter själva kan välja praktikplatser, vilket kan ifrågasättas eftersom studenterna exempelvis har möjlighet att välja arbetsplatser som de har kännedom om, exempelvis tidigare arbetsplatser, vilket riskerar att minska värdet av praktiken.

Studenter med skogsteknikerexamen från skogsskolan är efterfrågade på arbetsmarknaden. Vid intervjuerna framgick att det under den sista terminen före examen kan vara svårt att hitta studenter som ännu inte har jobberbjudande.

Sammantaget anser bedömargruppen att utbildningen är utformad på ett sådant sätt att den är användbar på arbetsmarknaden och att relevant samverkan sker med det omgivande samhället, främst skogsnäringen.

Arbetsliv och samverkan

Bedömningsunderlagen visar att utbildningen bedrivs i nära samverkan med skogsnäringen och att näringen på flera olika sätt aktivt deltar i undervisningen med gästföreläsare inom de flesta ämnen. Det är tydligt för bedömargruppen att utbildningen bidrar till att studenterna efter examen efterfrågas på arbetsmarknaden. I jämförelse med studenter från andra skogliga utbildningar uppfattar bedömargruppen att de med skogsteknikerexamen från skogsskolan förefaller mer praktiskt orienterade, vilket stärker bilden av en utbildning som är användbar på den relevanta arbetsmarknaden.

Sammantaget anser bedömargruppen att utbildningen är utformad på ett sådant sätt att den är användbar på arbetsmarknaden och att relevant samverkan sker med det omgivande samhället, främst skogsnäringen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)