Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Skogsteknikerexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2022-06-02
Lärosäte: Gammelkroppa skogsskola
Ämne: Skogsteknikerexamen (21/22)
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Bedömargruppens bedömning är att det finns både formella och informella kontaktvägar som ger studenterna möjlighet till inflytande över utbildningen. Skogsskolan har en studentgrupp åt gången under utbildningens två år och relativt få studenter, vilket medför att studenternas åsikter och önskemål snabbt kan få respons från skolan. Skolans småskalighet gör att studenterna har möjligheten att framföra sina synpunkter genom informella kontakter med lärare och ledning.

Självvärderingen visar att styrelsen har två studentrepresentanter, som därigenom har insyn i skolans verksamhet och formell möjlighet att komma till tals i skogsskolans ledning. Rektorn och lärarna har månadsmöten med studenterna, där personalen delger information och studenterna får ställa frågor och framföra önskemål. Efter avslutad kurs får studenterna möjlighet att utvärdera kursen anonymt samt kommentera och föreslå förändringar. Viss utvecklingspotential finns i att involvera studenterna i utvecklingsarbetet efter kursutvärderingen sammanställts, för att identifiera vad som kan förbättras.

Vid intervjun framgick att studenterna upplever att skolan är lyhörd. Efter önskemål från studenterna om att få lägga mer tid på vissa moment har skolan gjort schemaändringar på kort varsel. Bedömargruppen ser det som ett positivt sätt för studenterna att utöva inflytande och vara delaktiga i att utforma utbildningen.

Sammantaget anser bedömargruppen att studenterna får möjligheter, både formella och informella, att ta en aktiv roll i utvecklingsarbetet samt uttrycka synpunkter och önskemål.

Studentperspektiv

Bedömargruppen anser att det finns både formella och informella kontaktvägar som ger studenterna möjlighet till inflytande över utbildningen. Med studentrepresentanter i styrelsen, månadsmöten med studenter, lärare och ledning samt anonyma kursutvärderingar har studenterna flera formella forum där de kan uttrycka åsikter och önskemål. Viss utvecklingspotential finns i att involvera studenterna i utvecklingsarbetet efter det att kursutvärderingar är sammanställda, för att identifiera vad som kan förbättras. Skogsskolans småskalighet gör att studenterna kan vara med och forma utbildningens genomförande och innehåll även informellt i direkt kontakt med lärare och ledning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)