Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Skogsteknikerexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2022-06-02
Lärosäte: Gammelkroppa skogsskola
Ämne: Skogsteknikerexamen (21/22)
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är inte adekvat och står inte i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Enligt den lärartabell som är en bilaga till självvärderingen har skogsskolan för närvarande fem lärare, varav en även är rektor. Samtliga arbetar på deltid med undervisning med en sammanlagd undervisningstid som motsvarar 2,1 heltidstjänster. Inom kort ska en skoglig doktor påbörja anställning som lärare, med en tjänstgöringsgrad på 80 procent.

Lärarstaben har gedigen bakgrund inom skogsnäringen, två av lärarna har jägmästarexamen, en har skogsteknikerexamen, men man saknar i nuläget lärare med erfarenhet av forskningsverksamhet. Bedömargruppen ser positivt på att skogsskolan inlett ett förändringsarbete samt aktivt sökt och rekryterat en disputerad lärare för att stärka kompetensen i verksamheten. Bedömargruppen är dock tveksam till om denna anställning räcker för att säkra den vetenskapliga kompetensen som krävs för utbildningen. Ingen av de nuvarande lärarna har högskolepedagogisk utbildning.

Intervjun visade att lärarna har insikt i både ämnen och pedagogik, vilket bekräftas av kursplanerna. Bedömargruppen uppfattar att lärarna är engagerade, professionsrelaterat kompetenta och beaktar pedagogiska aspekter. Den starka professionskopplingen i utbildningen framgår av skogsskolans och lärarnas egna erfarenheter av och kontakter med skogsnäringen, vilket är tydligt för studenterna och uppskattas av dem. De experter från näringslivet som kommer in som föreläsare i utbildningen bidrar också till att stärka utbildningens professionsrelaterade profil.

I nuläget saknar alla lärare, förutom rektorn, tid avsatt i sina tjänster för kompetensutveckling. Självvärderingen och intervjuerna visar att lärarna upprätthåller och utvecklar kompetens genom att planera och genomföra fortbildning för näringslivet. Skogsskolan anger i självvärderingen att de gör återkommande exkursioner till Sveriges lantbruksuniversitets försöksparker och kontakten med forskarna där ger lärarna kontakt med och insikt i relevant forskning. Enligt bedömargruppen är detta inte tillräckligt för att upprätthålla tillräcklig vetenskaplig eller pedagogisk kompetens för en tvåårig högskoleutbildning. Enligt bedömargruppen behöver skogsskolan öka ämnesfördjupningen och den vetenskapliga kompetensen hos lärarna, exempelvis genom formella samarbeten med andra högskolor och universitet.

Avsaknaden av egen vetenskaplig kompetens hos lärarna kompenseras i viss mån av att skogsskolan tar in vetenskapligt meriterade externa föreläsare från akademin och olika experter i skogsnäringen. De externa föreläsarna medverkar dock inte i frågor om kursutveckling, examination eller handledning av examensarbeten. Enligt självvärderingen och intervjuerna är det i dag främst lärarna vid skogsskolan som är ansvariga för planering, genomförande, examination och kursutveckling inom alla olika akademiska discipliner.

Sammantaget anser bedömargruppen att skogsskolans sammantagna lärarkompetens är otillräcklig vad gäller pedagogisk och vetenskaplig kompetens för att bedriva skogsteknikerutbildning på kort och lång sikt.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns inte en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs inte så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Utbildningen är en traditionell skoglig utbildning med en grund i botanik, marklära, statistik, ekologi och ekonomi, men har tyngdpunkten på de tillämpade skogliga ämnena som ger de speciella färdigheterna för professionen. Företrädare för skogsnäringen deltar i utbildningen som föreläsare samt som handledare vid praktik och värdar för examensarbete. Självvärderingen och intervjuerna visar att studenterna och lärarna får nyheter och aktuell kunskap genom dessa kontakter.

Det är för bedömargruppen tydligt att utbildningen är starkt yrkesinriktad. Självvärderingen och intervjuerna visar att lärare och studenter har nära och många kontakter med skogsnäringen. Professionsinriktningen, med så nära kontakter med skogsnäringen, är unik. Bedömargruppen anser att denna nära samverkan är positiv, men att forskningsanknytningen behöver bli tydligare i utbildningen. Enligt de litteraturlistor som lämnats in är det tydligt att utbildningen inte vilar på aktuell forskning. Bedömargruppen anser att utbildningen i alltför hög grad utgår från det skogsbruk som bedrivs i dag. Enligt intervjuerna får skogsnäringen stå för mycket av utvecklingen av utbildningens innehåll. Bedömargruppen ser en risk för att utbildningen i alltför hög grad inriktas mot aktuella behov hos skogsnäringen på bekostnad av sambandet mellan utbildning och forskning.

Skogsteknikerutbildningen på 120 högskolepoäng är den enda högskoleutbildning som ges vid skogsskolan och det bedrivs ingen forskning i verksamheten. Studenterna kommer, enligt självvärderingen, i kontakt med vetenskapliga fältstudier och försöksansvariga vid tre forskarresor till Sveriges lantbruksuniversitets försöksparker.

Bedömargruppen anser att möjligheterna för studenterna att komma i kontakt med aktuell forskning är otillräckliga i dag. Bedömargruppen rekommenderar därför skogsskolan att stärka utbildningens anknytning till aktuell forskning genom samverkan med andra lärosäten med skogliga utbildningar.

I dag saknar skogsskolans lärare och studenter tillgång till ett adekvat bibliotek och till vetenskapliga databaser. I de kursdokument som har bifogats ansökan finns inget innehåll om bibliotekskunskap eller vetenskapsteori och vetenskapsfilosofi. Bedömargrupper anser att tillgången till vetenskapliga publikationer och sökmotorer samt stöd i informationssökning är viktiga frågor.

Sammantaget finns vid skogsskolan en stark professionsinriktad miljö med många och nära kopplingar till skogsnäringen. Bedömargruppen anser dock att den vetenskapliga miljön i dag är otillräcklig, vilket leder till att det inte finns ett nära samband mellan utbildning och forskning.

Förutsättningar

Bedömargruppen anser sammantaget att skogsskolan i dagsläget saknar förutsättningarna i verksamheten för att bedriva utbildning på högskolenivå med nära samband med forskning.

Lärarlaget har god professionsrelaterad kompetens och en adekvat proportion för utbildningens volym. Bedömargruppen anser dock att bristerna vad gäller lärarnas pedagogiska och vetenskapliga kompetens och möjlighet till meritering inte är tillräcklig för att på kort och lång sikt upprätthålla hög kvalitet i utbildningen.

Utbildningen är en traditionell skoglig utbildning och är den enda utbildning som ges vid skogsskolan. Det bedrivs ingen forskning vid högskolan vilket ställer krav på skogsskolan att på annat sätt säkra en för studenterna vetenskaplig miljö och att utbildningen bedrivs med nära samband mellan utbildning och forskning. Bedömargruppens bedömning är att studenternas möjligheter att komma i kontakt med aktuell forskning och en vetenskaplig miljö i dag är otillräcklig. Skogsskolan saknar i dag tillgång till biblioteksresurser och litteraturlistorna visar att utbildningens innehåll inte är förankrat i aktuell forskning.

Utbildningen är professionsinriktad och studenternas kontakter med skogsnäringen är täta, vilket är unikt. Bedömargruppen ser positivt på utbildningens professionsrelaterade förhållningssätt men anser att forskningsanknytningen behöver stärkas och bli tydligare. Skogsskolan har inlett ett förändringsarbete med att förstärka lärarlaget och utbildningsmiljön. Bland annat har en disputerad lärare rekryterats. I nuläget kan bedömargruppen dock inte se tillräckliga effekter av det arbete som är inlett för att landa i en tillfredsställande bedömning av utbildningens förutsättningar.

Bedömargruppen anser att detta bör följas upp:

· Det behöver finnas tillräcklig vetenskaplig kompetens, erfarenhet av forskning och kvalitetsansvar för akademisk utbildning vid skogsskolan.

· Lärarna vid skogsskolan behöver ha möjlighet till högskolepedagogisk meritering.

· Skogsskolan behöver säkerställa studenternas tillgång till adekvat bibliotek och relevanta vetenskapliga databaser.

· Skogsskolan behöver säkerställa att studenternas utbildningsmiljö är tillräckligt vetenskaplig och att utbildningen bedrivs med ett nära samband till forskningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)