Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Psykoterapeutexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2022-06-28
Lärosäte: Ericastiftelsen
Ämne: Psykoterapeutexamen (21/22)
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Lärosätet har lång erfarenhet av att utbilda psykoterapeuter inom ramen för sin verksamhet och det finns vid lärosätet ett stort professionsfokus med kunniga och välutbildade lärare, varav många själva är eller har varit aktiva kliniker.

Vi menar dock att kvaliteten bör ifrågasättas på följande punkter:

Bedömningsområdena Förutsättningar bedöms som inte tillfredsställande. Den goda professionsmiljön för studenterna motsvaras dock inte av en lika framstående vetenskaplig miljö. Trots att lärosätet har goda ambitioner vad avser exempelvis egen forskningsverksamhet och att utöka andelen disputerade lärare, kan bedömargruppen inte se en vetenskaplig miljö som kommer studenterna till gagn i den utsträckning som är önskvärd.

Bedömningsområdena Förutsättningar och Utformning, genomförande och resultat bedöms som inte tillfredsställande. Först menar vi dock att studenterna erhåller till innehåll och kvalitet en god utbildning. Lärosätet uppvisar i stort att de nationella examensmålen adresseras på ett tillfredsställande sätt och kan åtminstone i tillräcklig grad säkerställa måluppfyllelse vid examination av desamma. Utbildningens strukturella uppbyggnad är dock ett angeläget utvecklingsområde. Det finns en stor risk för att denna kan bidra till ett försvårande för studenter att slutföra utbildningen, eftersom det inte alltid är klart till vilka kurser vilka examinationer hör och eftersom system saknas för att identifiera eventuella kompletteringsbehov efter exempelvis ett studieuppehåll.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som inte tillfredsställande. Vad avser studentinflytandet, så har lärosätet i stort ett väl uppbyggt system för informationsinsamling och återkoppling. Det saknas dock ett reellt studentinflytande i vissa av de sammanhang som har direkt påverkan på utbildningen.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande. Det finns en etablerad koppling mellan utbildningen och arbetslivet. Denna kan dock stärkas. Främst bör lärosätet vinnlägga sig om att det finns en dialog kring kompetensbehovet på arbetsmarknaden, så att inte studenter utbildas i metoder som verksamheter inte efterfrågar.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att lärosätet i stort erbjuder en utbildning av god kvalitet, men att det finns brister som inte kan bortses från. Delar av bristerna har lärosätet självt uppmärksammat och till viss del adresserat, vilket bedömargruppen ser som positivt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)