Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Psykoterapeutexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2022-06-28
Lärosäte: Ericastiftelsen
Ämne: Psykoterapeutexamen (21/22)
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna kompetens (vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska) är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Till psykoterapeutprogrammet antas vartannat år 12-16 studerande, som bedriver sina studier på halvfart parallellt med ordinarie yrkesarbete. Lärosätet anger i lärarlistan att den personalstab som är aktiv i utbildningen består av en liten andel fast anställd personal, varav en mindre del utgörs av disputerade medarbetare. Lärarstaben består alltså i stor utsträckning av tidsbegränsade/timanställda lärare och externa konsulter med varierande storlek på uppdragen. I lärarlistan framgår inte desto mindre att lärargruppen som helhet har god professionskompetens och erfarenhet från kliniskt/psykoterapeutiskt arbete i olika former och sammanhang. För handledning av uppsatser används uteslutande disputerade lärare.

Bedömargruppen ser att det kan finnas såväl fördelar som nackdelar med en organisation av utbildningen där lejonparten av lärargruppen inte består av fast anställd personal. Lärosätet kan identifiera och anlita lärare med specialkunskaper som är experter på sina områden och göra dessa kunskaper tillgängliga för studenterna, vilket kanske inte hade varit möjligt på annat sätt. Det ger även lärosätet en flexibilitet kring användandet av lärare som en fast anställd lärargrupp inte möjliggör i samma utsträckning.

Dock anser bedömargruppen att det finns vissa risker med denna typ av personalförsörjning. Dels finns det en risk för att en löst sammansatt lärargrupp kan ha svårt att se och följa progressionen i ett utbildningsprogram om lärarna enbart deltar med kortare insatser under perioder av programmet. Det kan finnas risk för glapp eller överlappningar mellan olika utbildningsinslag som skulle kunna påverka kvaliteten i utbildningen. Dels kan det vara svårt för lärosätet att vinnlägga sig om att den kompetensutveckling som tidsbegränsade/timanställda lärare eller konsulter genomgår verkligen är sådan som behövs för den undervisning som ska bedrivas. Vid intervjuerna framkom att lärosätet har insikt i den risken och erbjuder samtliga verksamma lärare möjlighet till kompetensutveckling. Denna är dock frivillig.

När det gäller de externa psykoterapihandledare som anlitas finns det även en risk för att den handledning som ges inte alltid avspeglar de kunskaper som erhålls i undervisningen. Detta har lärosätet förtjänstfullt insett och erbjuder därför ett antal handledarträffar varje termin som är avsedda att motverka just detta.

Bedömargruppen anser att kompetensen hos lärargruppen i dagsläget är god, men ser samtidigt en risk för att verksamheten på lång sikt kan vara sårbar. Sårbarheten utgörs främst av den låga graden fast anställd personal varav få är disputerade. Lärosätet är insiktsfullt när det gäller denna problematik och uppmuntrar sin personal att forska eller gå forskarutbildning.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen professionsinriktad miljö men vissa brister i den vetenskapliga miljön. Verksamheten bedrivs inte så att det finns ett samband mellan forskning och utbildning.

Lärosätet erbjuder studenterna en god professionsinriktad miljö, där de i flera sammanhang under utbildningen kommer i kontakt med många erfarna psykoterapeuter i roller som lärare och handledare. Detta sker bland annat i direkt undervisning och i handledningssammanhang, där professionsspecifika erfarenheter delas och diskuteras.

Vad gäller den vetenskapliga miljön, så läggs i självvärderingen stort fokus på att beskriva forskningssamarbeten med andra lärosäten och forskningsmiljöer vilket ses som är förtjänstfullt. Dessutom beskrivs hur lärosätets lärare anlitas av andra lärosäten. Det anges även att lärargruppen i stor utsträckning är inblandade i såväl undervisning som klinisk verksamhet, metodutveckling och forskningsprojekt både inom och utom lärosätets verksamhet. Dock är de flesta av dessa lärare gästlärare/timarvoderade och inte en del i den dagliga verksamheten på lärosätet och per automatik kan bidra till en vetenskaplig miljö.

Bedömargruppen har sålunda svårt att se hur ovanstående kommer studenterna till del och på så sätt utgör en god vetenskaplig miljö. Visserligen anges i självvärderingen och intervjuerna att studenterna informeras om lärosätets forskning och metodutveckling samt uppmuntras till att skriva sina examensarbeten inom något av lärosätets pågående projekt. Denna ambition är god, men kan inte vara något som bidrar till en vetenskaplig miljö för samtliga studenter. Genom att anlita extern vetenskaplig kompetens som handledare vid examensarbeten bidrar såklart positivt till en vetenskaplig utveckling för studenten. Dock anser bedömargruppen att detta inte är tillräckligt. Lärosätet bör sålunda säkerställa att samtliga studenter får ta del av en vetenskaplig miljö, inte bara de som engagerar sig i lärosätets pågående projekt, och dessutom att den vetenskapliga miljön inte enbart begränsar sig till den direkta undervisningen i form av innehåll i lektioner och handledning.

Studenterna har tillgång till vetenskapliga databaser, vilket ger studenterna möjlighet att själva såväl bredda som fördjupa sig inom det område de för stunden studerar. Detta ser bedömargruppen positivt på.

Det är ställt utom allt tvivel att lärosätet har en lång och god tradition kring att själva bedriva forskning och metodutveckling, liksom även att det finns ambitioner om att vara en god vetenskaplig miljö. Bedömargruppen har dock svårt att se hur detta kommer studenterna som helhet till del under utbildningens gång. Utifrån hur utbildningsmiljön beskrivs i självvärderingen och intervjuerna, så förefaller fokus ligga på enskilda lärares och lärosätets ambitioner snarare än på hur den vetenskapliga miljön kan bli en del av studenternas vardag.

Förutsättningar

Inte tillfredsställande

Bedömargruppen anser att det på kort sikt finns god kompetens hos undervisande personal vid lärosätet, men ser vissa risker på lång sikt. Riskerna avser främst kontinuitet och möjligheten att med ett litet antal fast anställda lärare kunna säkerställa progressionen i utbildningen.

Det finns en god professionell miljö vid lärosätet, men bedömargruppens uppfattning är att den beskrivna vetenskapliga miljön inte kan garanteras komma studenterna till del i tillräckligt stor utsträckning. Lärosätet har vällovliga ambitioner gällande den egna forskningsverksamheten, lärares deltagande i forskningsprojekt och liknande aktiviteter vilka i sig stärker den vetenskapliga miljön. Trots detta anser bedömargruppen att studenternas miljö främst blir professionsinriktad och i alltför liten grad kopplad till vetenskaplig utveckling Detta kan åtgärdas exempelvis genom att möjliggöra för samtliga studenter att ta del av/delta i pågående utvecklingsprojekt på lärosätet men också genom att tillskapa andra forum för vetenskaplig utvecklig och diskussion såsom interna seminarieserier och möjlighet till deltagande i andra vetenskapliga sammanhang för samtliga studenter

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Lärosätet bör säkerställa att den vetenskapliga miljön blir en aktiv del av studenternas utbildningsmässiga vardag

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)