Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Psykoterapeutexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2022-06-28
Lärosäte: Skandinaviens akademi för psykoterapiutveckling
Ämne: Psykoterapeutexamen (21/22)
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna kompetens (vetenskapliga/professionsrelaterade/pedagogiska) är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Skandinaviens Akademi för Psykoterapiutveckling (SAPU) är ett litet lärosäte och har enligt lärarlistan få fast anställda i personalen. Antal studenter som antas till psykoterapeutprogrammet är cirka 20 per år. De som är anställda har framför allt administrativa arbetsuppgifter i egenskap av verksamhetschef, studierektor, marknadsansvarig/avtalsansvarig ekonom eller administratör. Rektor för SAPU är anställd på heltid och 39 % av tjänsten är kopplad till Psykoterapeutprogrammet. Rektorn har rätt formell kompetens men är den enda av de fast anställda som är disputerad. Rektorn har endast 6 procent i sin tjänst till forskning och kompetensutveckling vilket gör det mycket svårt att vara forskningsaktiv. Programansvarig i Göteborg är konsultanställd på 17 procent. Rektor är programansvarig i Stockholm och har det övergripande ansvaret för psykoterapeutprogrammet i Göteborg. Examinator är anställd på 14 procent och 1 procent av denna tid är ägnad åt forskning och kompetensutveckling. Examinator är lektor i psykologi och aktiv forskare och bedöms ha rätt kompetens för uppdraget.

De flesta föreläsarna är externa lärare, flera av dem är disputerade forskare och knutna till ett universitet vilket bedöms vara gynnsamt för undervisningen. Det framkommer i självvärderingen att flera av föreläsarna är både kliniker och forskningsaktiva och att de har lång erfarenhet att undervisa. Föreläsarna har enligt bedömargruppen adekvat kompetens men många av dem medverkar endast på utbildningen vid enstaka tillfällen. Detta kan enligt bedömargruppen skapa svårigheter med kontinuitet, utveckling och progression och därmed sägas utgöra en sårbarhet för utbildningen.

Psykoterapihandledarna utgör en del av den totala lärarresursen på psykoterapeutprogrammet. Det framkommer i såväl självvärderingen och intervjuerna att psykoterapihandledarna är anställda som konsulter på längre uppdragskontrakt, vilket bedöms vara bra för kontinuiteten. De har kompetens i någon av metoderna affektfokuserad psykoterapi (AFT) eller kognitiv beteendeterapi (KBT) samt kompetens i integrativa perspektiv och allmänna terapeutfärdigheter. Handledarna framför vid intervjun att de har sökt uppdrag på SAPU för att de har ett särskilt intresse för integrativa metoder. De har erfarenhet av kliniskt arbete och bedriver psykoterapi parallellt med sitt uppdrag som psykoterapihandledare. Bedömningen är att psykoterapihandledarna har tillfredsställande kompetens för uppdraget och tillfredsställande anställningsformer för att skapa kontinuitet och upprätthålla kvalitet.

Föreläsare, handledare och övrig personal bedöms ha adekvat kompetens för sina uppdrag. Lärosätet förefaller ha svårt att säkerställa att personalen kompetensutvecklar sig på ett sådant sätt så att utbildningsverksamhetens behov tillgodoses. Det finns dock försök. Vid det årliga medarbetarsamtalet diskuteras hur kompetensutveckling sker i konsultens eget företag. Det finns enligt bedömarna en utmaning för lärosätet att skapa en röd tråd och progression i utbildningen då en så stor del av undervisningen bedrivs med externa lärare. Lärare med korta inslag deltar oftast inte i de mer övergripande uppföljningarna av utbildningen. Bedömargruppen ser en sårbarhet framför allt på längre sikt för SAPU som har få fasta lärare, begränsad möjlighet till forskningsaktivitet och många externa föreläsare och handledare. Rekryteringsläget bedöms dock som gott inom fältet.

Sammantaget menar bedömargruppen att flera lärare är både kliniker och disputerade forskare, samt har lång erfarenhet av att undervisa. Psykoterapihandledarna som är en viktig del av lärarresursen har också tillfredsställande kompetens för uppdraget och tillfredsställande anställningsformer och därför bedöms därför personalens sammantagna kompetens vara tillfredsställande för den aktuella utbildningen.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen professionsinriktad miljö men den vetenskapliga miljön är bristfällig och verksamheten bedrivs därför inte så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Lärosätet bedriver inte egen forskning och ingen av de fast anställda lärarna förefaller vara forskningsaktiv i något projekt utanför lärosätet. Utifrån personalsammansättningen framstår för bedömargruppen personalens möjligheter att bedriva forskning som liten. Lärosätet har endast en anställd som är disputerad och hon har uppdrag som rektor vilket måste bedömas som ett krävande administrativt uppdrag. Övriga anställda förefaller ha mycket lite tid till forskning och kompetensutveckling i sin tjänst, vilket ytterligare försvårar möjligheterna till att utveckla forskningsaktiviteter. I självvärderingen framhålls att det finns ett akademiskt råd vid lärosätet, men aktiviteten i rådet beskrivs inte.

Det framkom vid intervjuerna att lärosätets ledning har ett nära samarbete med forskare och kliniker inom vissa relevanta områden. Dessa personer har ansvar för upplägg, innehåll och examination av delkurser inom respektive område. Bedömargruppen förhåller sig dock tveksam till om detta är tillräckligt för att skapa en god akademisk miljö för utbildningen. Det här upplägget är också sårbart på kort och framför allt lång sikt, eftersom dessa lärare inte har en anställning vid lärosätet eller ett konsultkontrakt.

I självvärderingen framkommer det också att lärosätet har ett samarbete med internationellt meriterade forskare sedan flera år, men detta verkar inte heller ha lett till ökad forskningsaktivitet. Det framgår både i självvärderingen och i intervjuerna att det finns planer på forskning och implementering av datainsamlingsmetoder, men utifrån de beskrivna förutsättningarna förefaller planerna vara svåra att verkställa. Planerna och ambitionen att initiera egen forskning har funnits under en längre tid utan att det verkar ha nått resultat, vilket gör att bedömargruppen ifrågasätter hur högt detta arbete är prioriterat.

Studenterna har begränsade möjligheter att skriva sitt självständiga arbete i ett pågående forskningsprojekt. Det finns dock planer på att få till ett större samarbete med universiteten och skapa möjligheter för studenterna att skriva sin uppsats i befintliga projekt. Enligt självvärderingen har flera uppsatshandledare återkommande uppdrag vid lärosätet, vilket bedömargruppen ser positivt på för kontinuitetens vidkommande. Det förefaller dock inte vara i handledarnas egna projekt som uppsatserna skrivs. Studenterna har tillgång till ett referensbibliotek och databaser för att söka vetenskapliga artiklar. Lärosätet har en deltidsanställd bibliotekarie som undervisar i sökmetoder och referenshantering. Möjligheten att skriva sin uppsats i en vetenskaplig miljö framstår dock för bedömargruppen som begränsad och vid intervjuerna framkom att studenterna uppmuntras att undersöka något av relevans för psykoterapi på sin arbetsplats. Bedömargruppens uppfattning är att den vetenskapliga miljön inte är tillfredsställande.

Miljön på lärosätet kan enligt bedömargruppen anses vara i första hand professionsinriktad. Handledarna har långa uppdragskontrakt vilket skapar kontinuitet i arbetet. De har regelbundna träffar, deltar på metoddagar och arbetar kliniskt parallellt med uppdraget som handledare. Utöver regelbundna träffar och metoddagar sker årliga medarbetarsamtal med samtliga handledare. Samtliga är legitimerade psykoterapeuter med särskild handledarutbildning och lång erfarenhet. Den professionsinriktade miljön bedöms således som tillfredsställande.

Förutsättningar

Inte tillfredsställande

Lärosätet har en liten fast personalstab, där flera av dem främst har administrativa arbetsuppgifter. De flesta föreläsarna är externa lärare, flera av dem är disputerade forskare och knutna till ett universitet vilket bedöms vara gynnsamt för undervisningen. Det framkommer i självvärderingen att flera av föreläsarna är både kliniker och forskningsaktiva och har lång erfarenhet att undervisa. Många av de anlitade lärarna har tillfälliga uppdrag vid lärosätet. Det är enligt bedömargruppen sårbart att i så stor utsträckning vara beroende av lärare utifrån. De externa lärarna deltar oftast inte i uppföljning och kursutveckling, vilket kan skapa problem med att skapa en röd tråd och progression i utbildningen.

Den fasta personalstaben har inte någon egen forskningsaktivitet. Personalen är inte heller aktiv i forskning utanför lärosätet. De externa lärarna förefaller vara forskningsaktiva och ha adekvat kompetens för uppdraget, men de flesta av dem är endast inne på utbildningen vid enstaka tillfällen. Det finns samarbeten med forskningsaktiva lärare som tar ett något större ansvar för vissa delar av utbildningen, men bedömargruppen förhåller sig tveksam till om det är tillräckligt för att skapa en god akademisk utbildningsmiljö för utbildningen. Lärosätet förefaller inte ha etablerat samarbeten med större lärosäten, vilket kunde möjliggöra för studenterna att skriva sina uppsatser i pågående forskningsprojekt. Studenterna uppmuntras att själva hitta uppslag till uppsatsämnen på sina arbetsplatser, vilket kan leda till brister i kvaliteten då uppsatsarbetet inte bedrivs i en vetenskaplig miljö. Bedömargruppens uppfattning är att den vetenskapliga miljön inte är tillfredsställande.

Psykoterapihandledarna är anställda som konsulter med långa kontrakt vilket skapar kontinuitet och de arbetar kliniskt parallellt med sitt uppdrag på lärosätet. De har adekvat kompetens och kontinuerliga träffar med ledningen, samt deltar i metoddagar med fokus på utveckling av utbildningen. Den professionsinriktade miljön bedöms som tillfredsställande.

Sammantaget är bedömargruppens uppfattning att förutsättningarna för att skapa en god vetenskaplig utbildningsmiljö inte är tillfredsställande.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Engagera lärare på längre uppdragskontrakt och i större utsträckning involvera dem i utveckling och uppföljning av utbildningen för att skapa en tillfredsställande utbildningsmiljö.

· Etablera samarbeten med större lärosäten där studenter ges möjlighet att skriva uppsatser i pågående forskningsprojekt.

· Skapa möjligheter för personalen att vara forskningsaktiva.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)