Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Högskolan i Borås
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att den vetenskapliga kompetensen hos lärarna är god. Av de lärare som är kopplade till utbildningen finns två professorer: en i prehospital akutsjukvård, tillika examinator, och en ämnesansvarig inom vårdvetenskap. Tre doktorander med ämneskunskap inom ambulanssjukvård bidrar i utbildningen genom att ägna 20 procent av sin anställningstid åt undervisning. Lärarna och doktoranderna har en nära anknytning till forskning genom att de är aktiva i centrumbildningen för prehospital forskning PreHospen, vilket förankras i utbildningen. Vid handledning och examination av examensarbeten kräver lärosätet att lärarna är disputerade och säkerställer det genom att anlita timanställda lektorer från andra lärosäten.

Bedömargruppen anser att den professionsrelaterade kompetensen hos lärarna är god. I lärarlaget har samtliga en aktuell verksamhetsförankring genom att de är eller nyligen har varit kliniskt verksamma. Det anser bedömargruppen säkerställer den professionsrelaterade kompetensen. Utöver det bidrar även läkare, forskare och lärare från andra professioner med relevant ämneskunskap till utbildningen.

Självvärderingen beskriver att samtliga tillsvidareanställda lärare har högskolepedagogisk utbildning som omfattar minst 15 högskolepoäng. Utöver det har lärarna i utbildningen även genomgått instruktörsutbildning i medicinsk simulering eller liknande. Handledare under verksamhetsförlagd utbildning har specialistutbildning samt en magister- eller masterexamen och två års erfarenhet av handledning. I samband med pandemin ställdes undervisningen om från campus till distans och av självvärderingen framkommer att man har sett positiva effekter av digital undervisning. Vid intervjuerna framkom att lärosätet erbjuder utbildning i digital pedagogik och lärarna har möjlighet att få individuellt stöd.

Det finns en viss sårbarhet i den kortsiktiga kompetensförsörjningen på grund av pensionsavgångar och att en adjunkt kommer att avsluta sin tjänst. När det gäller den långsiktiga kompetensförsörjningen ser lärosätet ett behov av att anställa ytterligare en lektor och kompetensutveckla den befintliga lärarstaben. Vid intervjun framkom att lärosätet arbetar på flera fronter för att förbättra personalförsörjningen på kort och lång sikt. Rekrytering av adjunkter fungerar enligt lärosätet bra, men att rekrytera lektorer är svårare. Därför bevakar lärosätet möjligheten att knyta till sig doktorander som närmar sig disputation. Man ser också över möjligheten att kompetensutveckla lektorer mot docentur och professur. Bedömargruppen ser positivt på lärosätets aktiva arbete med att säkerställa den kort- och långsiktiga lärarbemanningen.

Den vetenskapliga och professionsinriktade miljön bedöms som god. I samtliga kurser undervisar forskande personal och deras forskning omsätts i undervisningen. Det finns även pågående forskningsprojekt inom ambulanssjukvård, där studenterna erbjuds delta och skriva sina examensarbeten. Utbildningen genomförs i nära samverkan med verksamheter inom ambulanssjukvård, vilket enligt bedömargruppen bidrar till en professionsinriktad miljö.

Självvärderingen visar enligt bedömargruppen att det finns en väl uppbyggd simuleringsmiljö på lärosätets kliniska träningscenter, där studenterna i utbildningen får möjlighet att omsätta teoretiska kunskaper till praktiska färdigheter. Lärosätet har regelbundna handledarträffar där man diskuterar kvalitetsfrågor. Placeringar för verksamhetsförlagd utbildning utanför Västra götalandsregionen omfattas inte av avtal och genomgår därför inte kvalitetssäkringskontroll. Lärosätet ser det som ett prioriterat förbättringsområde och kommer genom att formellt upprätta avtal med vårdgivare ställa samma krav som på andra vårdgivare som inom Västra götalandsregionen, även om lärosätet redan i dag informellt ställer de kraven. Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet arbetar för att säkerställa att studenterna ska handledas av sjuksköterskor med specialistutbildning inom ambulanssjukvård.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Den sammanvägda bedömningen är att utbildningen möjliggör måluppfyllelse av examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse. Av självvärderingen framgår att det i samtliga kurser finns lärandemål, innehåll, lärandeaktiviteter och examinationer som bidrar till att ge studenterna kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen. Utbildningen möjliggör genom utbildningens kurser att studenterna tidigt får kunskap om områdets vetenskapliga grund, och kunskapsuppbyggnaden fördjupas successivt genom utbildningen.

I utbildningen ges en valbar metodkurs, vilket innebär att studenterna enbart fördjupar sig i antingen det kvalitativa eller kvantitativa området. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att genom examensarbetets upplägg utmana studenterna att ta till sig båda perspektiven. Det kan till exempel göras genom att studenterna får möjlighet att opponera på ett arbete som har ett annat metodologiskt perspektiv än det studenten själv arbetar med, vilket är centralt för studenternas kommande professionsutövning när det gäller kunskapsinhämtning, kvalitetsarbete och vårdutveckling.

Utbildningen möjliggör måluppfyllelse av examensmålet i kunskapsformen färdighet och förmåga. Bedömargruppen anser att utbildningen genom den variation som visas både genom lärandeaktiviteter och examinationsformer möjliggör och säkerställer måluppfyllelsen. Lärosätet visar i självvärderingen att examensmålet behandlas i de flesta kurserna genom teoretiska och praktiska moment samt under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Under den sista VFU-kursen säkerställs att studenterna har uppnått examensmålet genom en individuell klinisk examination i simuleringsmiljö. Examinationen innefattar att studenterna ska genomföra ett komplett omhändertagande. För att bedöma studenternas prestationer används ett validerat bedömningsinstrument där två lärare gör individuella bedömningar, vilket enligt bedömargruppen är ett bra exempel på bedömning av det aktuella målet.

Måluppfyllelse av examensmålet i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt uppnås enligt bedömargruppen genom de lärandeaktiviteter och examinationer av kursmål som lärosätet visar exempel på i självvärderingen. Utbildningen är dessutom utformad så att studenternas progression i relation till examensmålet kan bedömas. Utbildningen erbjuder möjlighet till reflektion över kunskap och lärande samt förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap. Det sker framför allt i samband med fallseminarier, simulering och VFU. Genom examinationer i form av individuella skriftliga inlämningsuppgifter, reflektionsseminarier, simuleringsövningar och verksamhetsförlagd utbildning säkerställs att studenterna har förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Bedömargruppen anser lärosätet beaktar, kommunicerar och förankrar ett jämställdhetsperspektiv i utbildningen. I flera av utbildningens kurser behandlas hållbar utveckling med exempel på läraktiviteter om till exempel genusperspektiv i inlämningsuppgifter, och i examensarbetet ingår reflektion över arbetets resultat och hållbarhet.

När det gäller uppföljning, åtgärder och återkoppling visar lärosätet genom självvärderingen på ett system för att systematiskt följa upp utbildningen genom kursvärderingar, programrapporter och lärarnas synpunkter. Resultatet av uppföljningarna används i ett systematiskt kvalitetsarbete. Kursplanernas kursmål, utformning, lärandeaktiviteter, examinationer och kurslitteratur bearbetas rutinmässigt varje år. Det finns en struktur för att identifiera studenter som är i behov av stöd, så att de kan genomföra sina studier enligt plan. Kursvärderingar görs både skriftligt och muntligt, och självvärderingen visar enligt bedömargruppen att studenternas åsikter tas tillvara och används i utvecklingen av utbildningen och dess kurser. Kursrapporter återkopplas till studenterna vid följande kurstillfälle.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Bedömargruppen gör den sammantagna bedömningen att studenterna får möjlighet att genom både skriftliga och muntliga kursvärderingar påverka utbildningens innehåll och medverka till dess utveckling. Det finns tydliga strukturer för hur och var studenterna kan göra sina röster hörda och studenterna informeras om den möjligheten vid utbildningens start. Lärosätet påvisar i sin självvärdering förändringar som gjorts utifrån studenternas utvärderingar, vilket enligt bedömargruppen tyder på att studenterna har inflytande.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att utbildningens utformning och genomförande när det gäller arbetsliv och samverkan är tillfredsställande. Lärosätet har under en längre tid målmedvetet och strategiskt arbetat med samverkansuppgiften. Lärosätet beskriver i självvärderingen att utbildningens utformning och genomförande bidrar till att förbereda studenterna inför det kommande arbetslivet. I utbildningen läggs ett stort fokus på bedömningskunskap, för att förbereda studenterna för kommande utmaningar i arbetet som ambulanssjuksköterska. En styrka är att lärarlaget har aktuell klinisk förankring inom ambulanssjukvård och att lärosätet har en pågående dialog med verksamheterna genom programråd och handledarträffar, vilket bidrar till att utbildningen är uppdaterad och anpassad till arbetslivet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)