Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Högskolan i Borås
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Bedömargruppen anser utifrån självvärderingen och lärartabellen att den vetenskapliga kompetensen hos lärarna är god. Av de lärare som är kopplade till utbildningen finns två professorer: en i prehospital akutsjukvård, tillika examinator, och en som ämnesansvarig inom vårdvetenskap. Lärosätet startade enligt självvärderingen 2017 en forskarutbildning inom området Människan i vården som i dag har 22 inskrivna doktorander. Tre av doktoranderna med ämneskunskap inom ambulanssjukvård bidrar i utbildningen genom att ägna 20 procent av sin anställningstid åt undervisning. Lärarna och doktoranderna har dessutom en nära anknytning till forskning genom att de är aktiva i centrumbildningen för prehospital forskning PreHospen, vilket förankras i utbildningen genom att forskningen internaliseras i utbildningen och att studenterna får möjlighet att medverka i forskningsprojekt. Vid handledning och examination av examensarbeten kräver lärosätet att lärarna är disputerade. För att säkerställa detta krav anlitar lärosätet timanställda disputerade lektorer från andra lärosäten, vilket bedömargruppen ser positivt på.

Bedömargruppen anser utifrån självvärderingen att den professionsrelaterade kompetensen hos lärarna är god. I lärarlaget, som består av en program- och kursansvarig lektor och fyra kursansvariga adjunkter, har samtliga en aktuell verksamhetsförankring genom att de är eller nyligen har varit kliniskt verksamma. Det anser bedömargruppen säkerställer den professionsrelaterade kompetensen. Utöver detta bidrar även läkare, forskare och lärare från andra professioner med relevant ämneskunskap till utbildningen.

Självvärderingen beskriver att samtliga tillsvidareanställda lärare har en högskolepedagogisk utbildning som omfattar minst 15 högskolepoäng. Utöver det har lärarna i utbildningen även genomgått instruktörsutbildning i medicinsk simulering eller liknande. Handledare under verksamhetsförlagd utbildning har specialistutbildning samt en magister- eller masterexamen och två års erfarenhet av handledning. Samtliga lärare och forskare har 10 procent kompetensutvecklingstid och disputerad personal har utöver det 10-40 procent internfinansierad forskningstid. Bedömargruppen anser mot bakgrund av detta att den pedagogiska kompetensen är god. I samband med pandemin ställdes undervisningen om från campus till distans och av självvärderingen framkommer att man har sett positiva effekter av digital undervisning. Självvärderingen beskriver att deltagande i icke-obligatoriska föreläsningar har ökat, men att lärosätet anser att interaktionen mellan studenter och lärare inte är lika god, vilket man har identifierat som ett förbättringsområde. Lärosätet har planerat att införa en kombination av fysiska och digitala möten och ser ett behov av kompetensutveckling inom digital undervisning för lärarna.

Vid intervjuerna framkom att lärosätet erbjuder utbildning i digital pedagogik, bland annat inom det lärosätesövergripande projektet EduTech, som utvecklar och samordnar digitalt stöd med lärande i fokus och erbjuder utbildningar men även individuellt stöd till lärare. Den högskoleövergripande utvecklingsavdelningen ger också utbildningar och stöd inom området. Bedömargruppen anser att lärosätet erbjuder lärarna möjligheter för kompetensutveckling inom digital pedagogik.

I självvärderingen identifierar lärosätet en sårbarhet i den kortsiktiga kompetensförsörjningen på grund av pensionsavgångar och att en adjunkt kommer att avsluta sin tjänst i utbildningen. När det gäller långsiktig kompetensförsörjning ser man behov av att anställa ytterligare en lektor samt att kompetensutveckla den befintliga lärarstaben. Vid intervjun framkom att man arbetar på flera fronter vad gäller kort- och långsiktig personalförsörjning. Rekrytering av adjunkter fungerar enligt lärosätet bra men att rekrytera lektorer är svårare. Därför bevakar lärosätet möjligheten att knyta till sig doktorander som närmar sig disputation. Man ser också över möjligheten att kompetensutveckla lektorer mot docentur och professur. Bedömargruppen ser positivt på lärosätets aktiva arbete med att säkerställa den kort- och långsiktiga lärarbemanningen.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Den vetenskapliga och professionsinriktade miljön bedöms som god. I samtliga kurser undervisar forskande personal och deras forskning omsätts i undervisningen. Det finns även pågående forskningsprojekt inom ambulanssjukvård, där studenterna erbjuds delta och skriva sina examensarbeten. Utbildningen genomförs i nära samverkan med verksamheter inom ambulanssjukvård, vilket enligt bedömargruppen bidrar till en professionsinriktad miljö.

Självvärderingen visar att studenterna vid lärosätet exponeras för en vetenskaplig miljö, bland annat genom centrumbildningen för prehospital forskning PreHospen, som vartannat år genomför konferenser och seminarier i samarbete med den kliniska verksamheten och där studenterna erbjuds delta. Studenterna har även möjlighet att delta i forskande sammanhang genom att de erbjuds skriva sina examensarbeten inom ramen för etablerade prehospitala forskningsprojekt, vilket bedömargruppen anser säkerställer ett nära samband mellan forskning och utbildning. Vid intervjuerna framkom att lärosätet genom PreHospen är redaktörer för den lärobok som används i undervisningen. Detta innebär att studenterna under sin utbildning träffar flera av författarna som skrivit kapitel i boken. Bedömargruppen ser det som en styrka för utbildningen att lärosätet etablerat den här centrumbildningen där man framgångsrikt lyckats få forskningsmedel, vilket resulterat i en omfattande vetenskaplig publicering inom området ambulanssjukvård.

Självvärderingen visar enligt bedömargruppen att det finns en väl uppbyggd simuleringsmiljö på lärosätets kliniska träningscenter (KTC). Vid KTC får studenterna färdighets- och scenarioträning samt möjlighet att omsätta teoretiska kunskaper till praktiska färdigheter. I självvärderingen framkommer det dock att tillgången till KTC börjar minska, eftersom flera specialistutbildningar initierat simuleringsinslag i utbildningarna. Diskussioner om ombyggnad eller tillbyggnad har lyfts med lärosätets ledning. Bedömargruppen anser att det är viktigt att framtida studenter får samma möjlighet att utveckla och omsätta sina teoretiska kunskaper till praktiska färdigheter genom att använda ett välfungerande KTC.

Lärosätet har regelbundna handledarträffar där kvalitetsfrågor diskuteras. Placeringar för verksamhetsförlagd utbildning utanför Västra götalandsregionen omfattas inte av avtal och genomgår därför inte någon kvalitetssäkringskontroll. Lärosätet ser detta som ett prioriterat förbättringsområde och kommer genom att upprätta avtal med vårdgivare ställa samma krav som på andra vårdgivare inom Västra götalandsregionen. Bedömargruppen anser att det är ett bra exempel på kvalitetsarbete. Studenthandledare på avancerad nivå ska, enligt samverkansavtalet, ha specialistutbildning samt en magister- eller masterexamen och två års dokumenterad erfarenhet av handledning. Vid intervjuerna framkom att lärosätet har önskemål om att handledare i verksamhetsförlagd utbildning specifikt har specialistutbildning inom ambulanssjukvård. I vissa fall är det sjuksköterskor med specialistutbildning inom andra områden som handleder studenterna. I vissa regioner är handledarna anställda som ambulanssjuksköterskor även om de har gått en annan specialistutbildning. Det kan förekomma att handledare inte har genomgått handledarutbildning. Lärosätet ställer samma krav på handledare i andra regioner. Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet arbetar för att säkerställa att studenterna ska handledas av sjuksköterskor med specialistutbildning inom ambulanssjukvård.

Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet knutit till sig en gästprofessor från Spanien med fokus på ambulanssjukvård och etik, vilket också kan bidra till att stärka utbildningen från ett internationaliseringsperspektiv.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att den vetenskapliga kompetensen hos lärarna är god. Av de lärare som är kopplade till utbildningen finns två professorer: en i prehospital akutsjukvård, tillika examinator, och en ämnesansvarig inom vårdvetenskap. Tre doktorander med ämneskunskap inom ambulanssjukvård bidrar i utbildningen genom att ägna 20 procent av sin anställningstid åt undervisning. Lärarna och doktoranderna har en nära anknytning till forskning genom att de är aktiva i centrumbildningen för prehospital forskning PreHospen, vilket förankras i utbildningen. Vid handledning och examination av examensarbeten kräver lärosätet att lärarna är disputerade och säkerställer det genom att anlita timanställda lektorer från andra lärosäten.

Bedömargruppen anser att den professionsrelaterade kompetensen hos lärarna är god. I lärarlaget har samtliga en aktuell verksamhetsförankring genom att de är eller nyligen har varit kliniskt verksamma. Det anser bedömargruppen säkerställer den professionsrelaterade kompetensen. Utöver det bidrar även läkare, forskare och lärare från andra professioner med relevant ämneskunskap till utbildningen.

Självvärderingen beskriver att samtliga tillsvidareanställda lärare har högskolepedagogisk utbildning som omfattar minst 15 högskolepoäng. Utöver det har lärarna i utbildningen även genomgått instruktörsutbildning i medicinsk simulering eller liknande. Handledare under verksamhetsförlagd utbildning har specialistutbildning samt en magister- eller masterexamen och två års erfarenhet av handledning. I samband med pandemin ställdes undervisningen om från campus till distans och av självvärderingen framkommer att man har sett positiva effekter av digital undervisning. Vid intervjuerna framkom att lärosätet erbjuder utbildning i digital pedagogik och lärarna har möjlighet att få individuellt stöd.

Det finns en viss sårbarhet i den kortsiktiga kompetensförsörjningen på grund av pensionsavgångar och att en adjunkt kommer att avsluta sin tjänst. När det gäller den långsiktiga kompetensförsörjningen ser lärosätet ett behov av att anställa ytterligare en lektor och kompetensutveckla den befintliga lärarstaben. Vid intervjun framkom att lärosätet arbetar på flera fronter för att förbättra personalförsörjningen på kort och lång sikt. Rekrytering av adjunkter fungerar enligt lärosätet bra, men att rekrytera lektorer är svårare. Därför bevakar lärosätet möjligheten att knyta till sig doktorander som närmar sig disputation. Man ser också över möjligheten att kompetensutveckla lektorer mot docentur och professur. Bedömargruppen ser positivt på lärosätets aktiva arbete med att säkerställa den kort- och långsiktiga lärarbemanningen.

Den vetenskapliga och professionsinriktade miljön bedöms som god. I samtliga kurser undervisar forskande personal och deras forskning omsätts i undervisningen. Det finns även pågående forskningsprojekt inom ambulanssjukvård, där studenterna erbjuds delta och skriva sina examensarbeten. Utbildningen genomförs i nära samverkan med verksamheter inom ambulanssjukvård, vilket enligt bedömargruppen bidrar till en professionsinriktad miljö.

Självvärderingen visar enligt bedömargruppen att det finns en väl uppbyggd simuleringsmiljö på lärosätets kliniska träningscenter, där studenterna i utbildningen får möjlighet att omsätta teoretiska kunskaper till praktiska färdigheter. Lärosätet har regelbundna handledarträffar där man diskuterar kvalitetsfrågor. Placeringar för verksamhetsförlagd utbildning utanför Västra götalandsregionen omfattas inte av avtal och genomgår därför inte kvalitetssäkringskontroll. Lärosätet ser det som ett prioriterat förbättringsområde och kommer genom att formellt upprätta avtal med vårdgivare ställa samma krav som på andra vårdgivare som inom Västra götalandsregionen, även om lärosätet redan i dag informellt ställer de kraven. Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet arbetar för att säkerställa att studenterna ska handledas av sjuksköterskor med specialistutbildning inom ambulanssjukvård.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)