Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Högskolan i Borås
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Bedömargruppen anser att utbildningens utformning och genomförande när det gäller arbetsliv och samverkan är tillfredsställande. Självvärderingen visar enligt bedömargruppen att lärosätet under en längre tid målmedvetet och strategiskt har arbetat med samverkansuppgiften. Lärosätet har även tydliga strukturer för uppföljning.

Lärosätet beskriver i självvärderingen att utbildningens utformning och genomförande bidrar till att förbereda studenterna inför det kommande arbetslivet. I utbildningen läggs ett stort fokus på bedömningskunskap, för att förbereda studenterna inför kommande utmaningar i arbetet som ambulanssjuksköterska. Samverkan sker bland annat i form av nationella och internationella gästföreläsare som kommer till lärosätet. En styrka som lärosätet visar på i självvärderingen är att lärarlaget har en klinisk förankring inom ambulanssjukvård och att man har en pågående dialog med verksamheterna genom programråd och handledarträffar, vilket bidrar till att utbildningen är uppdaterad och anpassad till arbetslivet. Under intervjun framkom det att de kliniskt verksamma lärarna har informella kontakter med tidigare studenter, som till exempel ger förslag på relevanta ämnen till examensarbeten.

I självvärderingen framgår att på programnivå lyfts verksamhetsförlagd utbildning fram som ett exempel på samverkan med kommun, region och privata vårdgivare. Genom den här samverkan får studenterna möjlighet att omsätta teori till praktik samt ta del av aktuella sammanhang och den senaste praxisen. Ytterligare ett exempel från självvärderingen är att studenterna får möjlighet att skriva sina examensarbeten med koppling till externa aktörer. Verksamheterna får genom den här samverkan ta del av aktuell forskning. Bedömargruppen anser att detta är ett gott exempel på hur samverkan med ambulansverksamheten bidrar till relevans i studenternas val av problemområden i sina examensarbeten.

Ett exempel på ett samverkansprojekt mellan akademin och samhället som beskrivs i självvärderingen kallas för PAUS. Syftet med projektet är att öka lärarnas rörlighet mellan akademin och det omgivande samhället. Bedömargruppen anser att projektet är kvalitetsdrivande, eftersom det skapar förutsättningar för samverkan som kan användas i fortsatt kvalitetsutveckling av utbildning.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att utbildningens utformning och genomförande när det gäller arbetsliv och samverkan är tillfredsställande. Lärosätet har under en längre tid målmedvetet och strategiskt arbetat med samverkansuppgiften. Lärosätet beskriver i självvärderingen att utbildningens utformning och genomförande bidrar till att förbereda studenterna inför det kommande arbetslivet. I utbildningen läggs ett stort fokus på bedömningskunskap, för att förbereda studenterna för kommande utmaningar i arbetet som ambulanssjuksköterska. En styrka är att lärarlaget har aktuell klinisk förankring inom ambulanssjukvård och att lärosätet har en pågående dialog med verksamheterna genom programråd och handledarträffar, vilket bidrar till att utbildningen är uppdaterad och anpassad till arbetslivet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)