Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Karlstads universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Utifrån självvärderingen och lärartabellen bedöms den vetenskapliga kompetensen vara tillfredsställande. Av de disputerade är det dock ingen som är ambulanssjuksköterska, vilket bedömargruppen menar bör tas i beaktande inför framtida rekryteringar. Bedömargruppen ser positivt på att en adjunkt som är ambulanssjuksköterska är forskarstuderande, och rekommenderar lärosätet till fortsatt satsning på vetenskaplig kompetens hos de ambulanssjuksköterskor som undervisar i utbildningen för att säkerställa den särskilda vetenskapliga kompetensen i utbildningen.

Den professionsrelaterade kompetensen är god enligt bedömargruppen. Det finns två professorer med olika bakgrund och flera adjunkter med specialistsjuksköterskeutbildning i ambulanssjukvård. I lärartabellen framkommer dock att ingen av examinatorerna har ambulansinriktning. Den pedagogiska kompetensen framkom vid intervjun. Där beskrevs det hur lärosätet arbetat med att anpassa den högskolepedagogiska kompetensutvecklingen till modellen med blended learning. En av lärarna har som sitt ansvarsområde att utveckla den digitala kompetensen bland lärarna. Eftersom en stor del av undervisningen sker digitalt, uppmuntrar bedömargruppen att ta fram en strategi för att säkerställa utveckling och kompetens i den aspekten av högskolepedagogiken.

I intervjun framkom att strategin för att på lång sikt säkerställa att det finns ett tillräckligt antal lärare är att satsa på de egna. Det görs redan med flera adjunkter som är inskrivna i forskarutbildningen, men det dröjer innan de kan räknas till de seniora forskarna. På kort sikt föreslår bedömargruppen att seniora personer med aktuell ambulansanknytning rekryteras tillfälligt.

Enligt bedömargruppen finns det en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. Det finns enligt bedömargruppen en progression genom att mer avancerade forskningsmetoder presenteras under läraktiviteter efterhand som utbildningen fortlöper. Skapandet av en vetenskaplig utbildningsmiljö sker också genom att integrera forskningen både i studieuppgifterna och examinationerna. Bedömargruppen anser att utbildningsmiljön kan förbättrats ytterligare av senior vetenskaplig kompetens med ambulansinriktning.

Tio veckor av utbildningen består av verksamhetsförlagd utbildning (VFU), vilket kräver medvetenhet och uppföljning för att säkerställa kvaliteten på utbildningsmiljön. Det finns ett ramavtal där kraven för en VFU-placeringen beskrivs och lärosätet har strategier för att säkerställa kvaliteten på VFU:n som bedrivs utanför den egna regionen, vilket enligt bedömargruppen är positivt och viktigt. De examinationer som sker med hjälp av simuleringar ser bedömargruppen som goda exempel på hur den professionsinriktade miljön skapas. Självvärderingen lyfter fram hög personalomsättning i de kliniska verksamheterna som en förklaring till att det kan vara svårt att nå den önskade kompetensnivån och därmed säkerställa kvaliteten, vilket bedömargruppen ser som en svaghet. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att formalisera samarbetet med samtliga verksamheter där VFU sker, även om det inte är studenter där varje period.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Den sammanvägda bedömningen är att utbildningen möjliggör måluppfyllelse av examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse. Utbildningen ger enligt bedömargruppen studenterna kunskaper om områdets vetenskapliga grund, och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete genom integrering av vetenskaplig metod och professionskunskap. Studenterna tränas i olika moment på att diskutera och förhålla sig kritiska till aktuell forskning inom området. Det underlättas enligt bedömargruppen av att de lärare som håller i momenten är forskningsaktiva. Progressionen beskrivs i utbildningens olika områden, från att identifiera och jämföra till att beskriva och analysera för att slutligen värdera och sammanställa aktuell forskning i sitt examensarbete. I självvärderingen beskrivs en examination, som bedömargruppen menar är ett gott exempel på konstruktiv länkning, där både uppgift och bedömning är i linje med varandra och leder lärandet mot målet. Det är enligt bedömargruppen positivt att många moment examineras på både praktiskt och teoretiskt sätt. Det är enligt bedömargruppen en styrka att lärosätets översyn av den vetenskapliga strimmans lärandemål och examination pågår.

Utbildningen uppfyller examensmålet färdighet och förmåga och examensmålet behandlas i de flesta av utbildningens kurser, framför allt i dem där det finns praktiska moment eller verksamhetsförlagd utbildning. Genom utbildningen ökar komplexiteten, vilket enligt bedömargruppen visar på progressionen av examensmålet. Studenterna går från bedömning av enskild patient i första kursen till sjukvårdsledning i samverkan med andra aktörer i senare delen av utbildningen. I samband med VFU:n görs en klinisk slutexamination, vilket bedömargruppen ser positivt på. Det är enligt bedömargruppen viktigt att lärosätet uppmärksammar att psykisk hälsa inte har fått tillräckligt utrymme i utbildningen. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att omhändertagande vid psykisk ohälsa också blir en del av de kliniska övningarna, för att tydliggöra att alla delar av examensmålet examineras.

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenterna när examen utfärdas når de utvalda målen inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt. Utbildningen erbjuder studenterna möjlighet till reflektion över sitt eget lärande och kunnande i flera kurser. Målet framstår som väl bearbetat och examinerat under hela utbildningen. Under intervjun förtydligades formerna för den kliniska slutexaminationen och hur studenterna bedöms i sin vårdande bedömning och förhållningssätt, där empati också ingår. För att öka rättssäkerheten är det två lärare som gör bedömning vid den kliniska examinationen, vilket enligt bedömargruppen är en styrka när det gäller mål som handlar om förhållningssätt.

Jämställdhetsperspektivet beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningen. Lärosätet har arbetat med jämställdhet i många år, och det är ett strategiskt mål för hela lärosätet under perioden 2019-2023. Dock är jämställdhet inte utskrivet som mål i kursplanerna. Att skriva in ett jämställdhetsrelaterat mål hade formaliserat och möjliggjort en tydligare examination och därmed, genom bedömningskriterier, bidragit till ytterligare lärande hos studenterna. Bedömargruppen anser att jämställdhetsperspektivet är tillräckligt, men att det bör utvidgas till att även belysa aspekter av ohälsa kopplat till kön.

Lärosätet arbetar kontinuerligt med utvärderingar och uppföljningar av studenterna. Genom att arbeta med återkoppling från studenterna kan nödvändiga förändringar göras under innevarande kurs, med stora vinster för studenterna som får nytta av sitt engagemang. Systematiska utvärderingar i samband med kursslut genomförs. På fakultetsövergripande nivå sker regelbunden granskning av utbildningens kvalitet. För att öka transparensen kan den informella dialogen med studenterna behöva formaliseras, för att även den ska kunna följas upp. Lärosätet verkar för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid i arbetet med att analysera studentvolymer och genomströmning för att identifiera problem. En analys av studieresultat görs regelbundet enligt självvärderingen, vilket bedömargruppen anser är en god insats för genomströmningen.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Vid lärosätet ges studenterna möjlighet att ta en aktiv roll, både formellt och informellt. Ett gott exempel enligt bedömargruppen är den muntliga uppföljningen av kursvärderingen som beskrivs i självvärderingen. Utbildningen kompletterar den skriftliga värderingen med en muntlig värderingen online i samband med kursslut och den engagerar fler studenter och ger enligt lärosätet värdefull återkoppling. Varje utbildning har sitt eget programråd som leds av programledaren, där flera studenter och studievägledare deltar. Programrådet behandlar kursanalyser, bereder kursplaner och diskuterar utbildningens kursstruktur. Bedömargruppen anser att lärosätet ger studenterna möjlighet att utveckla utbildningens innehåll.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Utifrån självvärderingen anser bedömargruppen att utbildningen genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Det sker relevant samverkan med det omgivande samhället genom tätt samarbete med den kliniska verksamheten och samverkan styrs via avtal mellan Region Värmland och lärosätet. Företrädare från de olika verksamheterna träffas regelbundet, vilket bedömargruppen anser är en styrka för samverkan. Det är enligt bedömargruppen värdefullt med de lärare som har klinisk förankring, och att representanter för avnämarna finns i grupper där utbildningens utveckling diskuteras. Bedömargruppen anser att konferenserna med regioner och lärosäten är ett gott exempel på återkommande samverkan.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)