Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Karlstads universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Utifrån självvärderingen och lärartabellen anser bedömargruppen att den vetenskapliga kompetensen är tillfredsställande. Av de tio lärare som är engagerade i utbildningen är fyra disputerade och ytterligare en person har planerad disputation under 2023. Av de disputerade är det dock ingen som är ambulanssjuksköterska, vilket bedömargruppen menar bör tas i beaktande inför framtida rekryteringar. Det är enligt bedömargruppen värdefullt att hela lärargruppen engageras i forskningsprojekt. Bedömargruppen ser positivt på att en adjunkt som är ambulanssjuksköterska är forskarstuderande, och rekommenderar lärosätet till fortsatt satsning på vetenskaplig kompetens hos de ambulanssjuksköterskor som undervisar i utbildningen för att säkerställa den särskilda vetenskapliga kompetensen i utbildningen.

Den professionsrelaterade kompetensen är god enligt bedömargruppen. Det finns två professorer i omvårdnad och flera adjunkter med specialistsjuksköterskeutbildning i ambulanssjukvård. I lärartabellen framkommer dock att ingen av examinatorerna har ambulansinriktning, men väl inom prehospital vård. Lärosätets generationsskifte av adjunkter, lektorer och professorer kan enligt bedömargruppen komma att innebära brist på kompetens. Dock kommer lärosätets rekryteringsstrategi att medföra en stabil utveckling för kompetensutveckling och försörjning som går mot utveckling och forskning inom ambulanssjukvård på längre sikt, men det bör följas upp kontinuerligt för att säkerställas. Den sammantagna professionskompetensen bedöms vara tillfredsställande eftersom lärartabellen visar att alla i lärargruppen har professionsbakgrund, och två lärare arbetar, enligt intervjun, regelbundet i ambulanssjukvården. Det är också de som ansvarar för den kliniska examinationen på plats.

Lärargruppen arbetar kontinuerligt med att utveckla utbildningen när det gäller progression, enhetliga bedömningskriterier och förhållandet till examensmålen. Bedömargruppen anser att målmatrisen, där de nationella examensmålen och utbildningens kurser ingår, är ett gott exempel på ett övergripande och långsiktigt arbete med utbildningens innehåll och progression. Två av adjunkterna arbetar med en klinisk slutexamination som de utvecklat, vilket framkom i intervjun. Men det är enligt bedömargruppen sårbart när få är engagerade om de skulle få förhinder. Några lärare har delad anställning, vilket bedömargruppen anser är värdefullt för att skapa en professionsinriktad miljö. I självvärderingen tas varje lärares kompetens upp, dock framgår inte pedagogisk meritering eller intresse av pedagogisk forskning i den beskrivningen. Däremot framkom det i intervjun att en adjunkt bedriver pedagogisk forskning, och en av professorerna bedriver forskning inom det vårdpedagogiska fältet, vilket bedömargruppen anser är värdefullt för att sägas ha adekvat pedagogisk kompetens i personalgruppen.

Den pedagogiska kompetensen framkom vid intervjun. Där beskrevs det hur lärosätet arbetat med att anpassa den högskolepedagogiska kompetensutvecklingen till modellen med blended learning, det vill säga undervisning både på distans och på campus. En av lärarna har som sitt ansvarsområde att utveckla den digitala kompetensen bland lärarna. Eftersom en stor del av undervisningen sker digitalt, uppmuntrar bedömargruppen att det finns en strategi för att säkerställa utveckling och kompetens i den aspekten av högskolepedagogik.

Utifrån självvärderingen och lärartabellen anser bedömargruppen att antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort sikt. I intervjun framkom att strategin för att säkerställa att det finns ett tillräckligt antal lärare framöver är att satsa på de egna, vilket redan görs med flera adjunkter som är inskrivna i forskarutbildningen, men det dröjer innan de kan räknas till de seniora forskarna. Bedömargruppen anser att strategin att forskarutbilda de egna adjunkterna är hållbar och bidrar till ett tillräckligt antal lärare för utbildningen på lång sikt. På kort sikt föreslår bedömargruppen att seniora personer med aktuell ambulansanknytning rekryteras tillfälligt, under tiden som den egna personalen forskarutbildas och meriterar sig akademiskt, vilket också skulle ge doktoranderna vetenskapligt stöd inom forskningsfältet ambulanssjukvård.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Den professionsinriktade miljön bedöms som god utifrån självvärderingen, kursplanerna, utbildningsplanen och bedömningskriterierna för simulering. Det framgår i självvärderingen enligt bedömargruppen att det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. Det sker genom olika forskningsprojekt, där flera av lärarna är engagerade, och via samarbete mellan Region Värmland och lärosätet.

Tio veckor av utbildningen består av verksamhetsförlagd utbildning (VFU), vilket enligt bedömargruppen innebär att en stor del av utbildningsmiljön är förlagd utanför det som lärosätet kan påverka, vilket kräver medvetenhet och uppföljning för att säkerställa kvaliteten på den totala utbildningsmiljön. Det finns ett ramavtal mellan Region Värmland och lärosätet där kraven för en VFU-placering beskrivs. Självvärderingen beskriver också strategier för att säkerställa kvaliteten på VFU:n som bedrivs utanför den egna regionen, vilket enligt bedömargruppen är positivt och viktigt.

Studenterna kan validera sin kliniska erfarenhet och tillgodoräkna sig en del (hälften) av ambulansplaceringen om de arbetat kliniskt i tre år, dock saknas enligt underlagen formellt stöd för beslutet för den tidsperioden och innehållet i det kliniska arbetet. Den möjligheten har använts under en tid. Bedömargruppen ställer sig negativ till det, eftersom det är stor skillnad på att arbeta som en grundutbildad sjuksköterska i ambulansen och att vara specialistsjuksköterska. Det kräver tid som student i klinisk verksamhet för att sätta in teoretisk kunskap mot praktiken och bli redo att ta sig an det ansvaret efter avslutad utbildning. De examinationer som sker med hjälp av simuleringar anser bedömargruppen är goda exempel på hur den professionsinriktade miljön skapas.

Lärosätet beskriver den vetenskapliga miljön i självvärderingen. Det finns enligt bedömargruppen en progression genom att mer avancerade forskningsmetoder presenteras under läraktiviteter som handlar om att använda vetenskaplig litteratur efterhand som utbildningen fortlöper. Skapandet av en vetenskaplig utbildningsmiljö sker också genom att integrera forskningen både i studieuppgifterna och examinationerna. Det framgår i självvärderingen att det finns goda möjligheter för lärarna att ta del av pedagogisk kompetensutveckling som ges centralt vid lärosätet, vilket bedömargruppen ser positivt på både för nyanställda samt för de lärare som har arbetat lång tid och har en högskolepedagogisk utbildning från tiden för deras anställning. Självvärderingen lyfter fram personalsituationen i verksamheterna med hög personalomsättning i de kliniska verksamheterna som en förklaring till att det kan vara svårt att nå den önskade kompetensnivån för studenternas kliniska utbildning och därmed säkerställa kvaliteten. Det anser bedömargruppen är en svaghet, och rekommenderar lärosätet att formalisera samarbetet med samtliga verksamheter där VFU sker, även om det inte är studenter där varje period.

Det finns en utbildningsmiljö som är både vetenskaplig och professionsinriktad. Enligt bedömargruppen bedrivs utbildningen på ett sådant sätt att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. Bedömargruppen ser positivt på den bredd av specialistkompetens som finns i lärargruppen, samtidigt som det bland adjunkterna finns teoretisk och klinisk ambulansanknytning. Det är viktigt för att säkerställa den professionsinriktade miljön. Bedömargruppen anser att utbildningsmiljön hade förbättrats ytterligare med senior vetenskaplig kompetens med ambulansinriktning, för att komplettera professionsinriktningen med hög vetenskaplig nivå.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Utifrån självvärderingen och lärartabellen bedöms den vetenskapliga kompetensen vara tillfredsställande. Av de disputerade är det dock ingen som är ambulanssjuksköterska, vilket bedömargruppen menar bör tas i beaktande inför framtida rekryteringar. Bedömargruppen ser positivt på att en adjunkt som är ambulanssjuksköterska är forskarstuderande, och rekommenderar lärosätet till fortsatt satsning på vetenskaplig kompetens hos de ambulanssjuksköterskor som undervisar i utbildningen för att säkerställa den särskilda vetenskapliga kompetensen i utbildningen.

Den professionsrelaterade kompetensen är god enligt bedömargruppen. Det finns två professorer i omvårdnad och flera adjunkter med specialistsjuksköterskeutbildning i ambulanssjukvård. I lärartabellen framkommer dock att ingen av examinatorerna har ambulansinriktning, men väl inom prehospital vård. Den pedagogiska kompetensen framkom vid intervjun. Där beskrevs det hur lärosätet arbetat med att anpassa den högskolepedagogiska kompetensutvecklingen till modellen med blended learning. En av lärarna har som sitt ansvarsområde att utveckla den digitala kompetensen bland lärarna. Eftersom en stor del av undervisningen sker digitalt, uppmuntrar bedömargruppen att ta fram en strategi för att säkerställa utveckling och kompetens i den aspekten av högskolepedagogiken.

I intervjun framkom att strategin för att på lång sikt säkerställa att det finns ett tillräckligt antal lärare är att satsa på de egna. Det görs redan med flera adjunkter som är inskrivna i forskarutbildningen, men det dröjer innan de kan räknas till de seniora forskarna. På kort sikt föreslår bedömargruppen att seniora personer med aktuell ambulansanknytning rekryteras tillfälligt.

Enligt bedömargruppen finns det en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. Det finns enligt bedömargruppen en progression genom att mer avancerade forskningsmetoder presenteras under läraktiviteter efterhand som utbildningen fortlöper. Skapandet av en vetenskaplig utbildningsmiljö sker också genom att integrera forskningen både i studieuppgifterna och examinationerna. Bedömargruppen anser att utbildningsmiljön kan förbättrats ytterligare av senior vetenskaplig kompetens med ambulansinriktning.

Tio veckor av utbildningen består av verksamhetsförlagd utbildning (VFU), vilket kräver medvetenhet och uppföljning för att säkerställa kvaliteten på utbildningsmiljön. Det finns ett ramavtal där kraven för en VFU-placeringen beskrivs och lärosätet har strategier för att säkerställa kvaliteten på VFU:n som bedrivs utanför den egna regionen, vilket enligt bedömargruppen är positivt och viktigt. De examinationer som sker med hjälp av simuleringar ser bedömargruppen som goda exempel på hur den professionsinriktade miljön skapas. Självvärderingen lyfter fram hög personalomsättning i de kliniska verksamheterna som en förklaring till att det kan vara svårt att nå den önskade kompetensnivån och därmed säkerställa kvaliteten, vilket bedömargruppen ser som en svaghet. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att formalisera samarbetet med samtliga verksamheter där VFU sker, även om det inte är studenter där varje period.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)