Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Karlstads universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Vid lärosätet ges studenterna möjlighet att ta en aktiv roll, både formellt och informellt. Ett gott exempel enligt bedömargruppen är den muntliga uppföljningen av kursvärderingen som beskrivs i självvärderingen. Däremot är svarsfrekvensen låg. Därför kompletterar utbildningen den skriftliga värderingen med en muntlig värderingen online i samband med kursslut, och den engagerar fler studenter och ger enligt lärosätet värdefull återkoppling. I självvärderingen beskrivs lärosätets utveckling av ett nytt kursutvecklingsprogram för att komma tillrätta med den låga svarsfrekvensen, men enligt lärosätet är det för tidigt att utvärdera om det fått något resultat vid tiden för självvärderingen.

Varje utbildning har sitt eget programråd som leds av programledaren, där flera studenter och studievägledare deltar. Programrådet behandlar kursanalyser, bereder kursplaner och diskuterar utbildningens kursstruktur. Trots det stora inflytandet programrådet har är det enligt självvärderingen svårt att rekrytera studenter till dem. Självvärderingen beskriver även utmaningen med att tillfredsställa en heterogen studentgrupps olika uppfattningar om en kurs eller moment, där deras olika förkunskaper påverkar hur motiverade och utmanade de blir av utbildningens olika moment. Bedömargruppen anser trots detta att lärosätet ger studenterna möjlighet att utveckla utbildningens innehåll.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Vid lärosätet ges studenterna möjlighet att ta en aktiv roll, både formellt och informellt. Ett gott exempel enligt bedömargruppen är den muntliga uppföljningen av kursvärderingen som beskrivs i självvärderingen. Utbildningen kompletterar den skriftliga värderingen med en muntlig värderingen online i samband med kursslut och den engagerar fler studenter och ger enligt lärosätet värdefull återkoppling. Varje utbildning har sitt eget programråd som leds av programledaren, där flera studenter och studievägledare deltar. Programrådet behandlar kursanalyser, bereder kursplaner och diskuterar utbildningens kursstruktur. Bedömargruppen anser att lärosätet ger studenterna möjlighet att utveckla utbildningens innehåll.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)