Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Karlstads universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten när examen utfärdas uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen kunskap och förståelse i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot ambulanssjukvård skall studenten visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen.

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och genomförande, och säkerställer genom examination, att studenten, när examen utfärdas, visar sådan kunskap att examensmålet uppfyllts. Utbildningen ger enligt bedömargruppen studenterna kunskaper om områdets vetenskapliga grund, och insikt i aktuellt forsknings och utvecklingsarbete genom att integrera vetenskapliga metoder och professionskunskap. I självvärderingen framkommer att studenterna i olika moment tränas på att diskutera och förhålla sig kritiska till aktuell forskning inom området. Det underlättas enligt bedömargruppen av att de lärare som håller i momenten är forskningsaktiva.

I självvärderingen beskrivs progressionen i utbildningens olika områden där studenterna går från att identifiera och jämföra till att beskriva och analysera, för att slutligen värdera och sammanställa aktuell forskning i sitt examensarbete. I självvärderingen beskrivs en examination, som bedömargruppen menar är ett gott exempel på konstruktiv länkning, där både uppgift och bedömning är i linje med varandra och leder lärandet mot målet. I självvärderingen beskrivs hur studenterna också utvecklar generella förmågor, som akademiskt skrivande och vetenskaplig argumentation. Huvudområdet är omvårdnad och det är basen för ambulanssjuksköterskors yrkesutövning, enligt självvärderingen. Progressionen är enligt bedömargruppen tydlig genom utbildningen.

Utifrån utbildningsplanen och kursplanerna är det enligt bedömargruppen tydligt att utbildningen möjliggör, genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen kunskap och förståelse i examensordningen. Kärnkompetenserna för vårdprofessionerna finns med i flera olika kurser utifrån huvudområdet omvårdad. Det är en enligt bedömargruppen positivt att många moment examineras på både praktiskt och teoretiskt sätt. Det är enligt bedömargruppen en styrka att lärosätets översyn av den vetenskapliga strimmans lärandemål och examination pågår.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen färdighet och förmåga i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot ambulanssjukvård ska studenten visa förmåga att självständigt bedöma den sjukes eller skadades somatiska och psykiska status och omedelbara behov samt visa förmåga att genomföra de åtgärder som krävs för patienter under starkt varierande förhållanden.

Lärosätet visar i självvärderingen, utbildningsplanen, kursplanerna och exempel från de kliniska examinationerna att det här examensmålet behandlas i de flesta av utbildningens kurser, framför allt i dem där det finns praktiska moment eller verksamhetsförlagd utbildning. Genom utbildningen ökar komplexiteten, vilket enligt bedömargruppen visar på progressionen av examensmålet. Studenterna går från att bedöma en enskild patient i första kursen till sjukvårdsledning i samverkan med andra aktörer i senare delen av utbildningen. Även fördjupningen i patofysiologi och olika tillstånd utvecklas under utbildningens gång.

Under utbildningen är 10 veckor verksamhetsförlagd utbildning (VFU), som alla genomförs inom ramen för en kurs. I samband med VFU:n görs en klinisk slutexamination, vilket bedömargruppen ser positivt på, men lärosätet måste vara medveten om att det ska bli rättvist mellan studenterna, oavsett var de har sin VFU. Bedömargruppen anser att det är en styrka att lärosätet fortsätter att utveckla ett kliniskt träningscentrum, men ser utmaningar i tillgängligheten när utbildningen till stora delar bedrivs på distans. Det är enligt bedömargruppen viktigt att lärosätet i framtiden uppmärksammar att psykisk hälsa inte har fått tillräckligt utrymme i utbildningen. Det tas upp i självvärderingen som en svaghet hos lärosätet att identifiering och behandling av psykisk ohälsa har för litet utrymme i utbildningen, och lärosätet arbetar med att öka detta. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att omhändertagande vid psykisk ohälsa också blir en del av de kliniska övningarna för att tydliggöra att alla delar av examensmålet examineras.

Det är tydligt för bedömargruppen att utbildningen genom sin utformning och sitt genomförande möjliggör, samt säkerställer genom examination, att studenterna, när examen utfärdas, når de utvalda målen inom kunskapsformen färdighet och förmåga i examensordningen. Integrering av teori och praktik finns, vilket möjliggör för studenterna att visa sin förmåga. Strukturerad bedömning i simulering och VFU samt klinisk slutexamination vid skarpt läge ute i vården förenar teoretiskt och praktiskt kunnande. VFU sker i olika verksamheter, där inte alla är regioner som lärosätet har avtal med, men samordning sköts, enligt intervjun, av VFU-samordnaren. Bedömargruppen menar att detta kan vara sårbart och rekommenderar att all VFU följer samma avtal som det mellan Region Värmland och lärosätet.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten, när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot ambulanssjukvård ska studenten visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten, när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt i examensordningen. Självvärderingen visar enligt bedömargruppen att utbildningen erbjuder studenterna möjlighet till reflektion över sitt eget lärande och kunnande i flera kurser. I bedömningsformulären AssCE och OSCE är självinsikt en aspekt som tas upp vid bedömningen. I flera av de teoretiska kurserna ingår det som en del att identifiera sina behov av ytterligare kunskap, vilket det självständiga arbetet är ett exempel på och hantering av en traumasituation ett annat.

Det ingår i flera av de teoretiska uppgifterna att förhålla sig kritisk till andras forskning. I självvärderingen beskrivs en uppgift där studenterna ska formulera en promemoria med fokus på introduktionen i ett vetenskapligt arbete. Genom att skriva den typen av inledande, argumenterande text, tränas studenterna i att formulera vilken kunskap som behövs, baserad på det material studenten har identifierat. Bedömargruppen anser att lärosätet behöver arbeta vidare med att definiera de olika graderingarna vid examinationerna. Målet framstår som väl bearbetat och examinerat under hela utbildningen. Under intervjun förtydligades formerna för den kliniska slutexaminationen och hur studenterna bedöms i sin vårdande bedömning och förhållningssätt där empati också ingår. För att öka rättssäkerheten är det två lärare som gör bedömning vid den kliniska examinationen, vilket enligt bedömargruppen är en styrka när det gäller mål som handlar om förhållningssätt.

Bedömningsgrund: Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Utifrån självvärderingen framgår att lärosätet har arbetat med jämställdhet centralt i många år. Det är ett strategiskt mål för hela lärosätet under perioden 2019-2023, vilket innebär att resultat och utformning beaktas i utbildningen. Självvärderingen tar upp att många diskussionsmoment i utbildningen innehåller frågeställningar om jämlik vård, könsskillnader eller andra skillnader vad gäller tillgång till vård. Dock är jämställdhet inte utskrivet som mål i kursplanerna. I till exempel kursen om triage är kön enligt bedömargruppen en viktig aspekt, likaså i kursen med fokus på bedömning. Att skriva in ett jämställdhetsrelaterat mål hade formaliserat och möjliggjort en tydligare examination och därmed, genom bedömningskriterier, bidragit till ytterligare lärande hos studenterna och säkerställt aspekten att genomföra jämställdhet.

Bedömargruppen menar att jämställdhetsperspektivet beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens genomförande, men i innehåll och utformning kan lärosätet stärka perspektivet betydligt om begreppet ingår i lärandemålen för de kurser där det är relevant. Utifrån självvärderingen och kursplanerna anser bedömargruppen att jämställdhetsperspektivet är tillräckligt, men att det bör utvidgas till att även belysa aspekter av ohälsa kopplat till kön.

Bedömningsgrund: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkoppling sker till relevanta intressenter.

I självvärderingen beskrivs ett kontinuerligt arbete med utvärderingar och uppföljning gentemot studenterna. Genom att arbeta kontinuerligt med återkoppling från studenterna kan nödvändiga förändringar göras under innevarande kurs, med stora vinster för studenterna som får nytta av sitt engagemang, enligt bedömargruppen. Systematiska utvärderingar i samband med kursslut genomförs också, enligt självvärderingen. På en fakultetsövergripande nivå sker regelbunden granskning av utbildningens kvalitet. För att öka transparensen kan enligt bedömargruppen den informella dialogen med studenterna behöva formaliseras för att även den ska kunna följas upp. Förutom den informella dialogen, kursvärderingar och fakultetens arbete pågår kvalitetsarbete inom lärargruppen där utvärderingarna diskuteras med programledningen.

Det finns medel för lärare att söka för att ytterligare arbeta med kvalitetsförbättring, en möjlighet som bedömargruppen tror kan bidra till att öka engagemanget i lärargruppen. En styrka enligt bedömargruppen i arbetet med kurs- och programutvecklingen är att avnämarna finns representerade och får möjlighet att diskutera utbildningen. Initiativet med kvalitetsvärderingssystemet där fler lärosäten ingår är ett gott exempel på hur utbildningar kan hjälpa varandra framåt, vilket gynnar allas studenter.

Lärosätet verkar för att studenten genomför utbildningen inom planerad studietid.

Lärosätet verkar för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid i arbetet med att analysera studentvolymer och genomströmning för att identifiera problem. En analys av studieresultat görs regelbundet enligt självvärderingen, vilket bedömargruppen ser som en god insats för genomströmningen.

Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Den sammanvägda bedömningen är att utbildningen möjliggör måluppfyllelse av examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse. Utbildningen ger enligt bedömargruppen studenterna kunskaper om områdets vetenskapliga grund, och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete genom integrering av vetenskaplig metod och professionskunskap. Studenterna tränas i olika moment på att diskutera och förhålla sig kritiska till aktuell forskning inom området. Det underlättas enligt bedömargruppen av att de lärare som håller i momenten är forskningsaktiva. Progressionen beskrivs i utbildningens olika områden, från att identifiera och jämföra till att beskriva och analysera för att slutligen värdera och sammanställa aktuell forskning i sitt examensarbete. I självvärderingen beskrivs en examination, som bedömargruppen menar är ett gott exempel på konstruktiv länkning, där både uppgift och bedömning är i linje med varandra och leder lärandet mot målet. Det är enligt bedömargruppen positivt att många moment examineras på både praktiskt och teoretiskt sätt. Det är enligt bedömargruppen en styrka att lärosätets översyn av den vetenskapliga strimmans lärandemål och examination pågår.

Utbildningen uppfyller examensmålet färdighet och förmåga och examensmålet behandlas i de flesta av utbildningens kurser, framför allt i dem där det finns praktiska moment eller verksamhetsförlagd utbildning. Genom utbildningen ökar komplexiteten, vilket enligt bedömargruppen visar på progressionen av examensmålet. Studenterna går från bedömning av enskild patient i första kursen till sjukvårdsledning i samverkan med andra aktörer i senare delen av utbildningen. I samband med VFU:n görs en klinisk slutexamination, vilket bedömargruppen ser positivt på. Det är enligt bedömargruppen viktigt att lärosätet uppmärksammar att psykisk hälsa inte har fått tillräckligt utrymme i utbildningen. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att omhändertagande vid psykisk ohälsa också blir en del av de kliniska övningarna, för att tydliggöra att alla delar av examensmålet examineras.

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenterna när examen utfärdas når de utvalda målen inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt. Utbildningen erbjuder studenterna möjlighet till reflektion över sitt eget lärande och kunnande i flera kurser. Målet framstår som väl bearbetat och examinerat under hela utbildningen. Under intervjun förtydligades formerna för den kliniska slutexaminationen och hur studenterna bedöms i sin vårdande bedömning och förhållningssätt, där empati också ingår. För att öka rättssäkerheten är det två lärare som gör bedömning vid den kliniska examinationen, vilket enligt bedömargruppen är en styrka när det gäller mål som handlar om förhållningssätt.

Jämställdhetsperspektivet beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningen. Lärosätet har arbetat med jämställdhet i många år, och det är ett strategiskt mål för hela lärosätet under perioden 2019-2023. Dock är jämställdhet inte utskrivet som mål i kursplanerna. Att skriva in ett jämställdhetsrelaterat mål hade formaliserat och möjliggjort en tydligare examination och därmed, genom bedömningskriterier, bidragit till ytterligare lärande hos studenterna. Bedömargruppen anser att jämställdhetsperspektivet är tillräckligt, men att det bör utvidgas till att även belysa aspekter av ohälsa kopplat till kön.

Lärosätet arbetar kontinuerligt med utvärderingar och uppföljningar av studenterna. Genom att arbeta med återkoppling från studenterna kan nödvändiga förändringar göras under innevarande kurs, med stora vinster för studenterna som får nytta av sitt engagemang. Systematiska utvärderingar i samband med kursslut genomförs. På fakultetsövergripande nivå sker regelbunden granskning av utbildningens kvalitet. För att öka transparensen kan den informella dialogen med studenterna behöva formaliseras, för att även den ska kunna följas upp. Lärosätet verkar för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid i arbetet med att analysera studentvolymer och genomströmning för att identifiera problem. En analys av studieresultat görs regelbundet enligt självvärderingen, vilket bedömargruppen anser är en god insats för genomströmningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)