Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Blekinge tekniska högskola
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområdet Förutsättningar är i sin helhet inte tillfredställande. När det gäller bedömningsgrunden Personal anser bedömargruppen att personalgruppen är liten och sårbar, men att lärosätet i nuläget ändå har förutsättningar att bedriva utbildningen. Det är också en styrka att den programansvariga distriktssköterskan är docent. Bedömargruppen vill lyfta fram lärosätets avtal om doktorandtjänster med regionen som ett gott exempel som visar på god framförhållning inför framtidens behov av lärarkompetens. Att rekrytera fler disputerade distriktssköterskor som lärare för att minska sårbarheten tycker bedömargruppen är ett viktigt utvecklingsområde. Ett annat utvecklingsområde är att lärosätet bör öka möjligheten för fler lärare att meritera sig till docent och helst se till att knyta en professor till utbildningen.

Bedömargruppen konstaterar att utbildningsmiljön inte är tillfredställande. Det beror främst på brister i den professionsinriktade utbildningsmiljön. Ett viktigt utvecklingsområde är den förhållandevis korta och begränsade VFU:n som trots att förändringar gjorts efter att självvärderingen lämnades in ändå inte bedöms som tillfredsställande med endast en veckas VFU på två placeringar, vilket bedömargruppen menar äventyrar utbildningsmiljön. Den ursprungliga kritiken om alltför lite varierad och kort VFU är också en bedömning som stärktes efter intervjuerna med lärosätet. Bedömargruppen anser att lärosätet bör säkerställa att nästa grupp studenter som genomgått VFU har en varierad VFU inom alla fyra områden och mer omfattande VFU än endast en vecka på två av placeringarna, för att kunna ta del av alla väsentliga delar av yrket. Att involvera erfarna kliniska handledare i utbildningsmiljön kan också stärka utbildningsmiljön, menar bedömargruppen.

Bedömargruppen har identifierat att följande bör följas upp:

-Lärosätet bör säkerställa och visa på att den verksamhetsförlagda utbildningen efter förändringar i omfattning och variation stärker studenternas möjligheter till lärande inom alla fyra områden

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Ej tillfredsställande

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat är inte tillfredställande. Det beror på brister i måluppfyllelsen av examensmålet inom kunskapsformen färdighet och förmåga.

När det gäller måluppfyllelsen i kunskapsformen kunskap och förståelse konstaterar bedömargruppen att den är tillfredsställande. Det finns tydliga lärandemål, aktiviteter och examinationer i programmets olika kurser som tar upp examensmålet på ett förtjänstfullt sätt. Den begränsade VFU som studenterna erbjuds riskerar dock att minska betydelsen av att lärosätet teoretiskt fokuserar på sambandet mellan vetenskap och klinisk praktik. Den kunskapen blir nämligen svår att omsätta i praktik inom de sammanhang som studenterna inte får möta. Det anser bedömargruppen är ett utvecklingsområde och rekommenderar lärosätet att erbjuda studenterna VFU med större variation, så att de får möta fler av de sammanhang en distriktssköterska kommer att vara verksam inom.

Måluppfyllelse inom kunskapsformen färdighet och förmåga säkerställs inte, som utbildningen är utformad i dag. Bedömargruppen anser att lärosätet inte tydligt kunnat visa att de kan säkerställa måluppfyllelsen med tanke på den korta och begränsade VFU:n. Det framgår inte heller tydligt om lärosätet examinerar studenternas förmåga att självständigt utvärdera sina åtgärder inom utbildningen. Dessutom har lärosätet inte kunnat visa hur undervisning och examinationer i psykisk ohälsa och psykiatriska tillstånd hos vuxna går till inom utbildningen. Det finns inte några tydliga lärandemål i kursplanerna om det och inte heller någon konkret beskrivning i självvärderingen av psykiatri eller psykisk ohälsa och åtgärder, som suicidbedömning. Det innebär att det blir svårt för studenterna att nå målet att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att främja fysisk, psykisk och social hälsa hos patienterna. Lärosätet påtalar själv i självvärderingen att studenterna är missnöjda med att de inte får VFU inom alla delar som distriktssköterskan kan verka inom. Det stärks under intervjuerna och bedömargruppen anser att det är en starkt bidragande orsak till att studenterna inte säkert når målet inom färdighet och förmåga.

Bedömningsgrunden värderingsförmåga och förhållningssätt är tillfredställande. Examinationsformerna är relevanta, t.ex. hemtentamen och bedömningar med bedömningsformuläret AssCe under VFU för att visa på självkännedom. Förtjänstfullt påpekar också lärosätet att för att nå målet måste studenterna ha god förmåga att se sina begränsningar när kompetensen är otillräcklig, vilket AssCe kan visa på.

Sammantaget anser bedömargruppen att jämställdhet är väl integrerat i utbildningen. Lärosätet visar på stor medvetenhet och att jämställdhet är införd på olika nivåer ned till undervisning och examinationer.

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp, enligt bedömargruppen. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkoppling sker till relevanta intressenter. I självvärderingen framgår att lärosätet använder ett utvecklat system för uppföljning, åtgärder och återkoppling. Lärosätet ger goda exempel på strukturer för återkoppling och visar att återkopplingen sker i praktiken.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

- Lärosätet bör redogöra för hur den verksamhetsförlagda utbildningen utvärderas gällande i synnerhet de korta en-veckas placeringarna och även huruvida studenterna upplever att de fått tillräcklig klinisk träning för att verka som distriktssköterska inom alla fyra verksamhetsområden.

- Lärosätet bör förtydliga hur handledning och examination av VFU kommer att utformas på de olika placeringarna samt hur införandet av så kallad klinikbunden VFU kommer att gå till samt dess omfattning i tid för varje student.

- Lärosätet bör möjliggöra för studenterna att genomföra den verksamhetsförlagda utbildningen inom distriktssköterskans fyra verksamhetsområden.

- Lärosätet bör förtydliga psykisk ohälsa hos vuxna i kursmålen samt tydligt visa på när och hur kunskaper och förmågor relaterat till detta undervisas och examineras i utbildningen, gärna med praktiska exempel från den gamla och den nya utbildningsplanen.

- Lärosätet bör förtydliga när och hur studenternas förmåga att utvärdera sina kliniska åtgärder examineras i utbildningen och hur detta examineras med AssCe, dvs vilka förmågor och utvärderingar av åtgärder som det gäller och under vilka VFU-perioder.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att studenten får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Lärosätet beskriver också att studenter får möjlighet att utveckla utbildningen på olika plan, men att det är svårt att väcka engagemang hos studenterna. Det är ett problem som lärosätet delar med många andra lärosäten.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att arbetsliv och samverkan är tillfredsställande. Lärosätet visar det genom att samverka på många olika nivåer. Ett mindre lärosäte drar fördelar av korta beslutsvägar och mindre grupper för samverkan. Att förhandla fram fler och längre VFU-platser är möjligen svårt inledningsvis, men borde vara möjligt eftersom det fungerar på andra orter i Sverige. Lärosätet beskriver goda relationer och korta beslutsvägar mellan lärosätet och de kliniska verksamheterna. Därför anser bedömargruppen att det borde vara en bra grund för en samsyn mellan parterna om att utöka VFU:n

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)