Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Blekinge tekniska högskola
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället. Utbildningen är förändrad enligt nya krav i samhället, t.ex. behovet av e-hälsa och teknik. Lärosätet träffar regelbundet sina avnämare, regionen, fem kommuner och privata aktörer för att samverka om programmets innehåll, fördelning av teori och VFU. De träffar också avnämarna i råd och programråd. En liten grupp VFU-ansvariga på lärosätet och regionens VFU-samordnare arbetar tätt ihop och säkerställer god kvalitet på VFU-platser och i handledning. Lärosätet har korta kommunikationsvägar, som underlättar för samarbetsparterna att utreda olika frågor och problem. Samma goda relationer och korta beslutsvägar finns även mellan lärosätet och de kliniska verksamheterna, enligt lärosätet. Bedömargruppen anser att det borde vara en bra grund för en samsyn mellan parterna om att utöka VFU:n.

Lärosätet ställer krav på handledarutbildning för kliniska handledare men det framgår inte av självvärderingen om kravet uppfylls till fullo. I nuläget erbjuds en kurs på 7,5 högskolepoäng för kliniska handledare. Färre handledare som arbetar inom kommunal hemsjukvård är distriktssköterskor, vilket är ett problem som ökar över tid men samtidigt något som lärosätet delar med många andra lärosäten. Brist på utbildade handledare är ett generellt problem i Sverige.

Bedömningarna har gjorts med stöd i självvärderingen och stöds av intervjuerna. Att stimulera kliniska handledare att gå utbildning är en utmaning men borde prioriteras anser bedömargruppen. Det är särskilt viktigt om VFU-platserna ska utökas och förlängas, som bedömargruppen rekommenderar. Handledningsmodellen peer learning har även framhållits som en möjlig pedagogik som kan främjas om utbildningsplatserna ska öka. Det är rimligt att genomföra den, eftersom den ger fördelar även ur ett studerandeperspektiv.

Arbetsliv och samverkan

Bedömargruppen anser att arbetsliv och samverkan är tillfredsställande. Lärosätet visar det genom att samverka på många olika nivåer. Ett mindre lärosäte drar fördelar av korta beslutsvägar och mindre grupper för samverkan. Att förhandla fram fler och längre VFU-platser är möjligen svårt inledningsvis, men borde vara möjligt eftersom det fungerar på andra orter i Sverige. Lärosätet beskriver goda relationer och korta beslutsvägar mellan lärosätet och de kliniska verksamheterna. Därför anser bedömargruppen att det borde vara en bra grund för en samsyn mellan parterna om att utöka VFU:n.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)