Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Högskolan Dalarna
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Utifrån självvärderingen och lärartabellen bedöms den vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetensen som tillfredsställande. Lärosätet har lång erfarenhet av att bedriva utbildning till distriktssköterska. Lärosätet anger enligt lärartabellen att antalet fast anställda lärare i programmet är 34 stycken. Av de fast anställda lärarna är 24 disputerade, vilket säkerställer en god vetenskaplig kompetens. Dessutom har programmet tillgång till extern lärarkompetens för att stärka programmets professionsinriktning, som distriktsläkare, skolsköterskor och barnläkare. I kursen som avser att ge behörighet för förskrivningsrätt för vissa läkemedel, hjälpmedel och förbrukningsartiklar efter ansökan hos Socialstyrelsen har en apotekare och en adjunkt kopplats för att säkerställa god professionsrelation. Programmet drivs huvudsakligen av tre adjunkter med specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska, vilket säkerställer en god professionsrelation. De flesta lärare (76 procent) har genomgått högskolepedagogisk kurs omfattande 15 högskolepoäng, vilket säkerställer en god pedagogisk kompetens. Ny personal erbjuds gå en högskolepedagogisk kurs och för närvarande går 12 procent av lärarkåren den högskolepedagogiska kursen. Programansvarig är en specialistsjuksköterska inom barn och ungdom. Den programansvariga har ett uppdrag som klinisk lektor mot barn- och ungdomskliniken. Dock finns ingen klinisk lektor mot primärvården. För att säkerställa god lärarkapacitet på lång sikt har programmet två doktorander. Lärosätet har identifierat ett behov att stärka lärarkapaciteten med framför allt disputerad personal med inriktning mot primärvård. Den sammanfattande bedömningen är att lärarkapaciteten motsvarar det som krävs för att genomföra programmet på både kort och lång sikt.

· Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområde: Lärosätet bör utveckla programmet genom att lärarna framöver huvudsakligen är utbildade distriktssköterskor. Framför allt skulle disputerade distriktssköterskor kunna bidra till programmets utveckling på lång sikt.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Den vetenskapliga och professionsinriktade miljön anser bedömargruppen är god. I självvärderingen framkommer att flera forskare deltar i programmet med sin expertis. Det bidrar till att säkerställa en god vetenskaplig och professionsinriktad miljö. Det framgår dock inte inom vilka områden lärosätets forskare genomför sin forskning. Programmet genomförs som ett distansprogram, vilket innebär att studenterna förväntas studera till stor del på egen hand. Som stöd till de egna studierna erbjuds föreläsningar och obligatoriska seminarier. Distansstudier ger studenterna möjligheter att bo på annat ort, vilket möjliggör för en god flexibilitet för studenterna. Det skapar även möjligheter att säkerställa en god kompetens även för orter som inte själva har utbildningsplatser. Programmet har hög andel VFU om 18 högskolepoäng. VFU:n är uppdelad på två perioder som omfattar 6 veckor inom barn och ungdomars hälsa och 6 veckor inom primärvård och hemsjukvård. Inom kursen Barns och ungdomars hälsa är studenterna basplacerade inom barnhälsovård med en vecka inom skolhälsovård. Hur fördelningen mellan primärvård och hemsjukvård är fördelad är inte tydligt beskrivet. I intervjuerna förtydligades att VFU inom hemsjukvård för tillfället inte kan erbjudas, men att ett arbete pågår för att ge studenterna möjlighet att även möta detta sammanhang. Bedömningen är att studenterna får en god professionsinriktad studiemiljö genom VFU. Bedömning av VFU genomförs med stöd av bedömningsformuläret AssCE. I självvärderingen framgick det inte tydligt vem som ansvarade för bedömningen av VFU, men vid intervjun förtydligades med att både studenten, handledaren och läraren deltar vid bedömningen.

Den sammanfattande bedömningen är att det finns en vetenskaplig och professionsinriktad utbildningsmiljö.

· Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområden: Lärosätet bör genomföra simulering i lärosätesmiljö för att säkerställa att studenterna får en systematisk vetenskaplig och professionsinriktad utbildningsmiljö.

· Lärosätet bör fortsätta arbetet med att säkerställa att hemsjukvård kan erbjudas som VFU.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Lärosätet har lång erfarenhet av att bedriva utbildning till specialistsjuksköterska med inriktning mot distriktssköterska. Lärarkompetensen är tillfredsställande inom alla områden. Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Programmet har flera disputerade lärare knutna till sig, vilket säkerställer en god vetenskaplig kompetens. Den professionsrelaterade kompetensen säkerställs genom att de flesta lärare har en specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska. Programmet har även doktorander knutna till sig. Även den pedagogiska kompetensen är god i lärarkollegiet. I dagsläget har 76 procent av lärarna gått en högskolepedagogisk kurs som motsvarar 15 högskolepoäng, och 12 procent av lärarna går kursen nu.

Utbildningsmiljön anser bedömargruppen är tillfredsställande. Programmet genomförs på distans, vilket är uppskattat och skapar en flexibilitet för studenterna. Under intervjun framkom att det i dagsläget inte är möjligt att erbjuda studenterna VFU inom hemsjukvård, men det finns en plan för att säkerställa att även det ska ingå i programmet framöver, vilket bedömargruppen anser är bra. Bedömargruppen anser att VFU inom hemsjukvård bör vara en del av programmet, för att säkerställa att studenterna möter de sammanhang som är relevanta för inriktningen mot distriktssköterska.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)