Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Högskolan Dalarna
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten när examen utfärdas uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen kunskap och förståelse i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska ska studenten visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen.

Det nationella målet om att visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen går som en röd tråd genom programmet, med en successiv progression. Programmet inleds med kursen Folkhälsa och folkhälsoarbete. Här får studenterna insikt i aktuell forskning inom folkhälsoområdet. I den nästkommande kursen Evidensbaserad vård och ledarskap introduceras studenterna i vetenskaplig teori och metod. Inom kursen skriver studenterna en projektplan inför examensarbetet. Projektplanen examineras även och examinationen förväntas säkerställa att studenterna kan se sambandet mellan omvårdnadsproblem som är relevanta för yrkesutövningen som distriktssköterska och sambandet med vetenskap. I kursen Förskrivningsrätt för vissa läkemedel och förbrukningsartiklar tränas studenterna i att ge råd som vilar på forskningsbaserad kunskap. I kursen Hälsa och omvårdnad för barn och ungdom tränas studenterna i att analysera och kritiskt granska aktuell forskning inom barns och ungdomars livsvillkor. Kursen examineras med en mindre litteraturöversikt som presenteras i rapportform.

Under VFU tränas studenterna att i mötet med patienter fatta beslut baserat på vetenskaplig grund. Studenterna tränas i att genomföra hälsosamtal med företrädesvis motiverande samtal (MI) som metod. Genom att använda en vedertagen metod för hälsosamtal säkerställs att studenterna visar kunskap om att använda metoder baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet. Hälsosamtalet förutsätter dessutom att studenterna har en tillfredsställande grund i kunskap baserad på aktuell forskning och erfarenhet. Hälsosamtalet dokumenteras i patientens journal. VFU examineras med bedömningsformuläret AssCE genom kontinuerlig bedömning av handledare och slutligen tillsammans med lärosätets lärare.

Studenterna får möjlighet att nå målet "insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete" genom examensarbetet som skrivs i huvudområdet omvårdnad. Lärosätet skriver att kursen Examensarbete i omvårdnad saknar direkta lärandemål som speglar det aktuella nationella målet, kunskap om områdets vetenskapliga grund, vilket bedömargruppen anser är förvånande. Enligt kursplanen framgår det att studenterna ska urskilja och argumentera för ett problem och ett syfte utifrån aktuellt forskningsläge med relevans för omvårdnad, men även att söka, syntetisera och kritiskt värdera vetenskapliga publikationer samt integrera teorier och begrepp inom valt problemområde med relevans för omvårdnad. De nämnda lärandemålen måste ändå ha en direkt koppling till att studenterna får förutsättningar att visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuell forskning. Det som kan bli tydligare är att examensarbetet ska ha ett samband med yrkesutövningen som distriktssköterska. I intervjun framkommer att det arbetet är påbörjat.

· Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområden: Lärosätet bör införa lärandemål i kursen Examensarbete i omvårdnad som har en tydlig koppling till examensmålet.

· Lärosätet bör tydliggöra kopplingen mellan examensarbetet och yrkesutövningen som distriktssköterska.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen färdighet och förmåga i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska ska studenten visa förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att främja fysisk, psykisk och social hälsa hos patienter och förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer.

Det nationella målet "visa förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att främja fysisk, psykisk och social hälsa hos patienter och förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer" undervisas och examineras i de flesta kurser inom programmet. Lärosätet anger att omvårdnadsprocessen används som underlag för beslutsfattande i vården. Omvårdnadsprocessen får anses som central för att självständigt kunna bedöma, planera, genomföra och utvärdera omvårdnad. Trots att lärosätet anser att omvårdnadsprocessen är central för beslutsfattande i vården, syns inte omvårdnadsprocessen på ett tydligt sätt i kursplanerna.

I första kursen Folkhälsa och folkhälsoarbete genomför studenterna hälsosamtal med syfte att främja fysisk, psykisk och social hälsa för att förebygga uppkomsten sjukdom och sjukdomskomplikationer samt kunna initiera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande arbete. Kursen motsvarar det nationella målet på ett föredömligt sätt enligt bedömargruppen. Målet examineras genom att studenterna genomför ett hälsosamtal. Studenterna förväntas bedöma och planera samtalet genom att ta fram en omvårdnads- och behandlingsplan. Kurserna Hälsa och omvårdnad av barn och ungdom och Hälsa och omvårdnad av vuxna och äldre examinerar målet främst i VFU. I kurserna förväntas studenterna identifiera, bedöma och hantera hälsorisker, men även att självständigt kunna göra kvalificerade bedömningar av hälsotillstånd och planera hälsofrämjande och preventiva åtgärder. Bedömningen av kurserna genomförs i VFU med stöd av bedömningsformuläret AssCE. Stort fokus läggs på att nå målet inom vård i livets slutskede, vilket är positivt enligt bedömargruppen.

Bedömargruppen anser sammanfattningsvis att målet nås i sin helhet genom programmets olika kurser med tillhörande studieaktiviteter och examinationer.

· Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområde: Lärosätet bör tydliggöra omvårdnaden i programmet.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten, när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska ska studenten visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Målet att "visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens" beskrivs som en underton genom hela programmet, mer implicit än explicit. Det finns inget lärandemål som tydligt visar hur studenterna ska nå målet. Självvärderingen beskriver att studenternas förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap främjas genom den studentcentrerade pedagogiken. I intervjuerna framgår att det innebär att det främst är studenterna som ansvarar för sin utbildning, dvs. att de ska ta en aktiv roll för sina studier. För att nå målet använder lärosätet sig av en egenvärdering där studenterna värderar sin egen kunskap och sitt behov av fortsatt kunskapsutveckling. Som underlag används bedömningsunderlaget AssCE. Det är egentligen utformat för VFU, men kan ändå ses som ett innovativt sätt att följa studenternas progression i förmågan att identifiera och fortlöpande utveckla sin kompetens genom programmet. AssCE används genomgående i programmet för att nå målet, och studenterna värderar sin kunskap vid två tillfällen. Delar av AssCe används alltså även i teoretiska kurser. I intervjuerna förtydligas att lärandemålen är kopplade till AssCe och examineras i flera kurser. Målet saknar en tydlig beskrivning i programmets kursplaner, men med det förtydligande som intervjun gav anser bedömargruppen att målet på ett tillfredsställande sätt uppnås i sin helhet.

· Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområde: Lärosätet bör beskriva hur studenterna förväntas nå målet att "identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens" i programmets kursplaner.

Bedömningsgrund: Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i programmet. Det framgår dock inte hur lärosätet arbetar med jämställdhetsperspektivet på lärosätesnivå. Programmet har antagit ett vidare begrepp av jämställdhet, där inte bara förhållandet mellan män och kvinnor beaktas. Det är vanligt att utbildningar inom vårdområdet även inkluderar jämlik vård, människors lika värde, personcentrerad vård, etik och hållbar utveckling i jämställdhetsbegreppet. Det är positivt att hållbar utveckling lyfts upp och problematiseras, eftersom det är ett högst aktuellt ämne även för distriktssköterskan. Lärosätet lyfter fram svårigheten med att rekrytera en jämställd personalgrupp, vilket får anses som en större fråga. Sjuksköterskeyrket är klart kvinnodominerat både internationellt och nationellt, och det får därför anses som mycket svårt att ha en jämställd personalgrupp med lika andel män och kvinnor. Lärosätet använder digital teknik för att främja jämställdhet genom att ge studenterna möjlighet till flexibilitet i tid och rum, för att underlätta för studenter som annars inte hade haft möjlighet att studera till följd av familjesituation eller bostadsort.

Bedömargruppen anser sammanfattningsvis att jämställdhet kommuniceras och är väl förankrat i programmet.

Bedömningsgrund: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkoppling sker till relevanta intressenter. Programmet ingår i ett systematiskt kvalitetsarbete som innebär att programmet utvärderas vart sjätte år, både internt och externt av UKÄ. Den senaste interna utvärderingen av programmet genomfördes 2018. Den interna utvärderingen genomförs av externa seniora sakkunniga. Utifrån utvärderingen skrevs en handlingsplan, som resulterade i att utbildningsplanen inrättades med start från vårterminen 2019 och att kursen Evidensbaserad omvårdnad och ledarskap tillkom. Resten av kurserna har funnits med i programmet en längre tid. Enligt UKÄ ska en kursplan innehålla uppgifter om kursens nivå, antalet högskolepoäng, kursens mål, krav på särskild behörighet och formerna för att bedöma studenternas prestationer. Det kan även vara önskvärt att ange kursens kurslitteratur och vilka moment som är obligatoriska. Det är dock inte obligatoriskt men kan underlätta för studenter med särskilda behov dvs att tillgänglighetsanpassa studenternas förutsättningar att genomföra programmet.

Bedömningen är att ett välfungerat system för kvalitetsarbete finns och som genomsyrar programmet.

Bedömargruppen har identifierat ett utvecklingsområde: Kursplanerna borde innehålla en redogörelse för kurslitteratur och obligatoriska moment. Lärosätet har valt ett system för kursplaner, där examinationernas omfattning eller innehåll inte framgår, inte heller vilken kurslitteratur som ligger till grund för studenternas egna studier, vilket kan försvåra studierna, särskilt när programmet genomförs på distans.

Lärosätet verkar för att studenten genomför utbildningen inom planerad studietid.

De flesta studenter genomför programmet inom utsatt tid. Kursen examensarbete ges på halvfart, övriga kurser genomförs på helfart. Omtentamenstillfällen erbjuds emellanåt utöver vad som är planerat. Möjlighet till individuell studiegång erbjuds. Det kan handla om att få möjlighet att examineras vid ett senare tillfälle. Lärosätet har valt en flexibel linje som innebär att man ger stöd för att klara studierna inom rimlig tid. Anledningen till frikostigheten med att erbjuda examinationstillfällen utöver det som framgår anges vara den stora bristen på specialistutbildade sjuksköterskor. Det innebär att studenterna även kan erbjudas en förlängning av VFU:n med två veckor utöver ordinarie tid om det finns risk för att de inte når kursens mål. Det framgår inte tydligt hur lärarna stödjer studenterna under VFU. Vid intervjun framkom att studenterna utanför region Dalarna fick samma stöd som de inom den egna regionen. Det som saknas för att studenterna ska nå programmets kurser inom utsatt tid kan vara tillgång till språkverkstad. Det framgår inte av självvärderingen om den möjligheten finns.

Bedömargruppen anser att studenterna får det stöd som behövs för att genomföra utbildningen inom planerad studietid.

Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Sammanvägd bedömning. Lärosätet ger ett specialistsjuksköterskeprogram med inriktning mot distriktssköterska som i stort förväntas nå bedömningsgrunderna på ett tillfredsställande sätt.

Kunskapsmålet att visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesövningen ingår i kurserna för programmet enligt självvärderingen. Kursplanen för examensarbetet har däremot en generell hållning, vilket innebär att studenterna skulle kunna skriva ett examensarbete utan koppling till distriktssköterskans yrkesutövning. Under intervjun förtydligades att kursplanen är under omarbetning.

Färdighetsmålet "visa förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att främja fysisk, psykisk och social hälsa och förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer" undervisas och examineras återkommande i programmets kurser. Målet i sig är centralt för omvårdnadsprocessen. Omvårdnadsprocessen nämns inte i kursplanerna, men anses enligt självvärderingen vara den modell som används för beslutsfattande i vården.

Värderingsförmåga och förhållningssätt ska uppnås genom att studenterna visar förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens. Målet nås genom att studenterna själva värderar sin professionella kompetens med stöd av AssCE vid upprepade tillfällen under studietiden. AssCE är framtaget som ett strukturerat bedömningsinstrument som kan användas som ett underlag för att bedöma studenter under deras VFU, men har visat sig fungera väl för att även bedöma studenternas förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)