Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Blekinge tekniska högskola
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområde förutsättningar: Inte tillfredsställande

Lärosätets förutsättningar bedöms vara bristande när det gäller den vetenskapliga kompetensen inom specialistsjuksköterskeutbildningen för psykiatrisk vård. Utbildningen har ingen disputerad specialistsjuksköterska inom psykiatrisk vård. De övriga disputerade lärarna som tjänstgör i utbildningen undervisar dessutom i relativ låg grad. Lärosätets styrka är att det finns tillräcklig professionskompetens, främst genom fyra universitetsadjunkter med hög grad av undervisning. Den samlade pedagogiska kompetensen som består av en lärare med formell högskolepedagogisk utbildning bedöms bristfällig. Sammantaget innebär det att den totala kompetensen inte stämmer väl överens med utbildningens innehåll, mål och genomförande på kort eller lång sikt. Det finns ett tydligt behov av att rekrytera fler disputerade sjuksköterskor med specialistkompetens inom psykiatrisk vård.

Den professionsinriktade miljön bedöms av bedömargruppen vara tillräcklig eftersom fyra specialistutbildade sjuksköterskor inom psykiatrisk vård är aktiva i utbildningen. Utbildningens vetenskapliga miljö bedöms av bedömargruppen som bristfällig. Sammantaget anser därför bedömargruppen att verksamheten inte bedrivs på ett sådant sätt att det finns nära samband mellan forskning och utbildning inom specialistområdet psykiatrisk omvårdnad.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

- Lärosätet behöver redogöra för hur man avser stärka den vetenskapliga och pedagogiska kompetensen inom området psykiatrisk omvårdnad för att den ska vara adekvat och stå i proportion till utbildningens volym och innehåll.

- Lärosätet behöver beskriva vilka åtgärder de har för avsikt att genomföra för att säkerställa sambandet mellan utbildning och forskning.

- Lärosätet behöver presentera en plan för hur det är möjligt att prioritera forskning som är relevant för den specialistutbildade sjuksköterskan inom psykiatrisk vård.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Lärosätet möjliggör måluppfyllelse av examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse. Lärosätet säkerställer att studenterna når delmålet att visa kunskap om områdets vetenskapliga grund. Det motiverar bedömargruppen med att alla examinationer baseras på aktuell forskning samt att programmet innehåller adekvata kursmål, lärandeaktiviteter, uppgifter och examination som säkerställer det. Andra ledet av examensmålet är svagt, enligt bedömargruppen, det vill säga insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen. Det finns behov av att på ett tydligare sätt klargöra hur studenternas insikt i aktuell forskning och sambandets betydelse för yrkesutövningen säkerställs. Bedömargruppen rekommenderar att lärosätet ser över och utvecklar detta.

I utbildningen möjliggörs och säkerställs att studenterna kan visa sådan kunskap och färdighet som krävs för att medverka i behandling, habilitering och rehabilitering inom psykiatrisk vård och omsorg. Måluppfyllelsen av examensmålet i kunskapsformen färdighet och förmåga är tillfredsställande.

När det gäller måluppfyllelsen av examensmålet i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt erbjuder utbildningen i flera kurser studenterna en möjlighet att identifiera sina behov av mer kunskap samt förmågan att kontinuerligt utveckla den egna professionella kompetensen. Utbildningen bedöms därför genom sin utformning och sitt genomförande möjliggöra, och säkerställa genom examination, att studenterna när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen färdighet och förmåga i examensordningen. Dock saknas här lärosätets egen analys och värdering, eftersom kurserna relaterade till examensmålet ännu inte har slutförts.

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp av lärosätet. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkoppling sker till relevanta intressenter. Lärosätet erbjuder individuellt stöd efter behov och verkar för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid.

Jämställdhetsperspektivet beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Studentperspektivet bedöms vara tillfredsställande, eftersom studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Lärosätet tillämpar PBL som pedagogisk modell, vilket innebär ett studentcentrerat lärande som medför att studenterna blir aktivt involverade i sina studier. Det ses också som ett uttryck för att studenterna har möjlighet till inflytande.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Utbildningen är utformad på ett sätt som gör att studenterna kan möta arbetslivets utmaningar, och blir därmed rustade att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med arbetslivet och den sammanvägda bedömningen är att bedömningsområdet arbetsliv och samverkan är tillfredställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)