Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Blekinge tekniska högskola
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Självvärderingen beskriver att lärosätet alltid återkopplar studenternas program- respektive kursvärderingar och tar deras synpunkter i beaktande i samband med nästa kurs. Det anser bedömargruppen är positivt, eftersom det är ett uttryck för att studenterna har möjlighet till en aktiv roll i utvecklingsarbetet med innehåll och genomförande.

Det framkommer också i självvärderingen att lärosätet tillämpar PBL som pedagogisk modell, vilket innebär ett studentcentrerat lärande som medför att studenterna blir aktivt involverade i sina studier. Studenterna tränas i att söka information samt diskutera och problematisera olika verklighetsbaserade situationer i grupp under handledning av en basgruppshandledare. I självvärderingen står det vidare att basgrupperna är en viktig del av PBL-metodiken och eftersom alla sessioner avslutas med en kort utvärdering tillsammans med läraren, går det lätt att fånga upp om något är fel, svårt eller liknande. Under intervjun framkom att den relativt sett lilla studentgruppen och den kontinuerliga lärarkontakten möjliggör en dialog med studenterna, även om studenterna på avancerad nivå inte sitter med i centrala organ eller är aktiva i studentkåren. Lärosätet skriver i självvärderingen att de ser PBL som en aspekt av studentperspektivet. Under intervjun framkom det dock vissa utmaningar med att få PBL-upplägget att fungera lika bra i det nya distansformatet. Bedömargruppen ser det som ett utvecklingsområde att lärosätet arbetar mer med kortsiktig och löpande feedback samt åtgärder mellan student och lärare i distansformatet. Lärosätet behöver även säkerställa att studenterna upplever upplägg och ett välfungerande socialt sammanhang i den digitala utbildningsmiljön.

Sammantaget anser bedömargruppen att studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Sammanfattningsvis bedöms studentperspektivet vara tillfredsställande, eftersom studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Lärosätet tillämpar PBL som pedagogisk modell, vilket innebär ett studentcentrerat lärande som medför att studenterna blir aktivt involverade i sina studier. Det ses också som ett uttryck för att studenterna har möjlighet till inflytande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)