Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Blekinge tekniska högskola
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är inte adekvat och står inte i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

I självvärderingen skriver lärosätet att de nyligen har gjort om utbildningen från en campusutbildning som hölls på helfart till en distansutbildning på halvfart med intag av 25 studenter varje hösttermin. Den första kursen i nya programmet är på 30 högskolepoäng och hade alltså inte slutförts vid tiden för självvärderingen. Lärosätet skriver i självvärderingen att de har profil mot digitalisering och hållbarhet samt en inriktning mot e-hälsa.

Enligt den uppdaterade lärartabellen undervisar totalt tio lärare aktivt i programmet. Av dem är sex vetenskapligt kompetenta och fem är tillsvidareanställda, vilket bedömargruppen anser är ett tillräckligt antal. Det finns dock ingen lektor som också är specialistutbildad sjuksköterska inom psykiatrisk vård. Knutna till utbildningen är en professor i omvårdnad med specialistinriktning mot vård av barn, en professor i hälsovetenskap med inriktning medicin samt en professor i tillämpad hälsoteknik. Det framkom under intervjun att den sistnämnda bidrar med mycket kunskap om införandet av e-hälsoprodukter. Att tre professorer är knutna till utbildningen är positivt enligt bedömargruppen, men deras faktiska medverkandegrad är låg och de har heller inte någon särskild kompetens i psykiatrisk omvårdnad, som skulle kunna tillföra värdefulla vetenskapliga bidrag till programmet. Även om det enligt den uppdaterade lärartabellen finns två lektorer (en tillsvidareanställd i vårdvetenskap som även är specialistsjuksköterska inom öppna vårdformer och en i tillämpad hälsoteknik) samt ytterligare en lektor i tillämpad hälsoteknik i beteendevetenskap som bidrar i samband med handledning av studenternas examensarbeten, bedöms den sammantagna vetenskapliga kompetensen av bedömargruppen att vara bristfällig. Skälet är att inget av de andra representerade vetenskapliga disciplinerna kan likställas med innehållet i utbildningens kärnområde psykiatrisk omvårdnad. De disputerade lärarna är också planerade med en förhållandevis låg medverkandegrad i utbildningen (sammanlagt 58 procent av en heltidstjänst), enligt bedömargruppens bedömning. Den förhållandevis låga deltagandegraden av disputerade medarbetare i programmet i kombination med en avsaknad av medarbetare med vetenskaplig kompetens inom psykiatrisk omvårdnad eller annan närliggande vetenskaplig disciplin, gör att bedömargruppen sammantaget menar att lärosätet brister i vetenskaplig kompetens.

Av självvärderingen framgår att lärosätet arbetar med kompetensutveckling i samband med årliga medarbetarsamtal under ledning av prefekten. Det beskrivs att adjunkter exempelvis kan uppnå förste adjunktstatus med pedagogisk meritering eller påbörja forskarstudier, vilket bedömargruppen ser som lovvärt. Lärosätet ger vidare flera exempel i självvärderingen på kompetensutvecklande inslag, som deltagande på externa konferenser, vilket bedöms av bedömargruppen som positivt. I samband med lärosätesintervjun framkommer att två nyckelmedarbetare, den enda lektorn med specialistkompetens inom psykiatrisk vård och en psykiatriker, nyligen gått i pension. Bedömargruppen anser att lärosätet behöver arbeta med att kompensera för dessa två lektorers kompetens både på kort och lång sikt. Av lärosätesintervjun framgår att lärosätet inte har någon doktorand, men en av lärosätets adjunkter har antagits som doktorand vid ett annat lärosäte.

Enligt självvärderingen, den uppdaterade lärartabellen och intervjun tillgodoses den professionsspecifika kompetensen av fyra universitetsadjunkter med kompetens som specialsjuksköterskor inom psykiatrisk vård, varav två har tillsvidareanställning. Adjunkterna har en hög grad av undervisning (sammanlagt 90 procent). Hela lärargruppen arbetar i team, vilket bedömargruppen menar är positivt. Att ha fyra verksamma adjunkter med den adekvata professionsspecifika kompetens bedöms av bedömargruppen som tillfredsställande, men att det inte finns någon lektor med specialistsjuksköterskeexamen inom psykiatrisk vård är en brist. Sammantaget anser bedömargruppen att den professionsrelaterade kompetensen är adekvat.

Den pedagogiska kompetensen beskrivs i självvärderingen bestå av två lärare med många års pedagogisk erfarenhet, som nu gått i pension, vilket innebär att bara en adjunkt med formell högskolepedagogisk utbildning kvarstår. Ytterligare en adjunkt planerar att påbörja högskolepedagogisk kurs under hösten 2022. Enligt självvärderingen måste nyanställda påbörja högskolepedagogisk utbildning inom två år efter anställningsstart. I programmet används problembaserat lärande (PBL), vilket enligt bedömargruppen kräver särskilda kunskaper i den metodiken. Bedömargruppen anser att det är ett utvecklingsarbete att se till att alla medarbetare har dessa kompetenser som även ska vara anpassade för ett digitalt distansformat och kunna arbeta enligt PBL. Sammantaget menar bedömargruppen att den pedagogiska kompetensen inte är adekvat, eftersom de två lärarna med lång erfarenhet har gått i pension och en rekryteringsprocess inte inletts.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att lärosätet behöver stärka den vetenskapliga kompetensen inom området psykiatrisk omvårdnad för att den ska vara adekvat och stå i proportion till utbildningens volym och innehåll, på kort och lång sikt. Bristen på vetenskaplig kompetens inom psykiatrisk omvårdnad riskerar att få negativa konsekvenser för hur lärosätet förmår säkerställa en adekvat vetenskaplig nivå. Den professionsrelaterade kompetensen är adekvat, men den pedagogiska kompetensen är bristfällig. Bedömargruppen understryker behovet av att få en balans mellan lärarnas sammantagna vetenskapliga och professionsrelaterade kompetens.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns inte en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs inte så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Ingen av de i disputerade lärarnas forskningsområden eller forskningsmedverkan beskrivs i självvärderingen eller kan förklaras i samband med intervjun. I självvärderingen finns alltså ingen beskrivning av den forskningsmiljö som omger utbildningen, vilket är ett viktigt element i studenternas utbildningsmiljö och lärarnas forskningsmiljö. Inte heller finns medverkan i forskningsnätverk eller liknande speglad i självvärderingen och kan heller inte tydliggöras i samband med lärosätesintervjun. Av intervjun framgår dock att studenterna får ta del av viss forskning kopplad till den tidigare anställda lektorns forskningsområde ledarskap samt om införande av evidens och nationella riktlinjer och ledarskapets betydelse. Det framgår också av intervjun att lärosätet planerar att doktoranden som nyligen antagits på ett annat lärosäte på sikt ska bidra med sin forskning i programmet. Bedömargruppen anser att forskning om ledarskap och doktorandens område är relevanta, men inte i sig själv tillräcklig för att vara en för utbildningen tillräcklig vetenskaplig miljö inom psykiatrisk omvårdnad.

I självvärderingen beskrivs att den professionsinriktade miljön består av fyra adjunkter och att de alla har den specifika kompetensen inom psykiatrisk vård. Det är positivt enligt bedömargruppen, eftersom det bidrar till att studenterna får vistas i en professionsinriktad och relevant miljö. Vidare står det att lärosätet ger möjlighet till deltagande även i nationella professionsinriktade konferenser. Bedömargruppen ser positivt på det, men rekommenderar ändå att miljön bör utvecklas med tillskott av ytterligare en lektor med specialistkompetens inom psykiatrisk omvårdnad.

Eftersom lärosätet inte, vare sig i självvärderingen eller under lärosätesintervjun, beskriver någon annan forskning än ledarskapsforskningen och den nyligen antagna doktorandens framtida bidrag, menar bedömargruppen att utbildningsmiljön inte bereder studenterna möjlighet till att vistas eller delta i ett forskande sammanhang med inriktning på psykiatrisk omvårdnad. Studenterna får därmed inte tillgång till en tillräcklig vetenskaplig miljö med relevans för den specialistutbildade sjuksköterskan inom psykiatrisk vård. Bedömargruppen vill peka på vikten av att lärosätet prioriterar forskning som är relevant för den aktuella specialistinriktningen. Studenternas professionsinriktade miljö bedöms som tillräcklig i och med att fyra adjunkter har relevant specialistkompetens, men sammanfattningsvis bedöms det inte finnas en vetenskaplig och professionsinriktad miljö eller ett nära samband mellan utbildning och forskning.

Förutsättningar

Inte tillfredsställande

Lärosätets förutsättningar bedöms vara bristande när det gäller den vetenskapliga kompetensen inom specialistsjuksköterskeutbildningen för psykiatrisk vård. Utbildningen har ingen disputerad specialistsjuksköterska inom psykiatrisk vård. De övriga disputerade lärarna som tjänstgör i utbildningen undervisar dessutom i relativ låg grad. Lärosätets styrka är att det finns tillräcklig professionskompetens, främst genom fyra universitetsadjunkter med hög grad av undervisning. Den samlade pedagogiska kompetensen som består av en lärare med formell högskolepedagogisk utbildning bedöms bristfällig. Sammantaget innebär det att den totala kompetensen inte stämmer väl överens med utbildningens innehåll, mål och genomförande på kort eller lång sikt. Det finns ett tydligt behov av att rekrytera fler disputerade sjuksköterskor med specialistkompetens inom psykiatrisk vård.

Den professionsinriktade miljön bedöms av bedömargruppen vara tillräcklig eftersom fyra specialistutbildade sjuksköterskor inom psykiatrisk vård är aktiva i utbildningen. Utbildningens vetenskapliga miljö bedöms av bedömargruppen som bristfällig. Sammantaget anser därför bedömargruppen att verksamheten inte bedrivs på ett sådant sätt att det finns nära samband mellan forskning och utbildning inom specialistområdet psykiatrisk omvårdnad.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

  • Lärosätet behöver redogöra för hur man avser stärka den vetenskapliga och pedagogiska kompetensen inom området psykiatrisk omvårdnad för att den ska vara adekvat och stå i proportion till utbildningens volym och innehåll.
  • Lärosätet behöver beskriva vilka åtgärder de har för avsikt att genomföra för att säkerställa sambandet mellan utbildning och forskning.
  • Lärosätet behöver presentera en plan för hur det är möjligt att prioritera forskning som är relevant för den specialistutbildade sjuksköterskan inom psykiatrisk vård.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)