Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Blekinge tekniska högskola
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten när examen utfärdas uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen kunskap och förståelse i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot psykiatrisk vård ska studenten visa kunskap om områdets vetenskapliga grund, insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen.

Den nya utbildningen, distansutbildning på halvfart, startade höstterminen 2021 och vid tidpunkten för skrivandet av självvärderingen hade inte utbildningens första kurs ännu slutförts. Kursen börjar med ett arbete i vetenskaplig metod och teori som motsvarar 8 högskolepoäng och avslutas med att studenterna skriver en projektplan inför det kommande självständiga arbetet. Det menar bedömargruppen är positivt, eftersom det bidrar till att studenterna får insikt i områdets vetenskapliga grund. Studenterna uppmuntras också att skriva en etisk ansökan, vilket bedömargruppen ser som positivt. En styrka är att studenterna uppmanas att genomföra empiriska studier som sina examensarbeten, eftersom det stärker deras förståelse av den vetenskapliga processen. En annan styrka är att de, som exempel på en examinationsuppgift redovisat i självvärderingen, ska använda implementeringsteorier för att planera och genomföra ett relevant utvecklingsarbete med en relevant e-hälsoprodukt i ett valt verksamhetsområde.

I självvärderingen står att programmets första kurs om 30 högskolepoäng, Specialistsjuksköterskans profession och vetenskapliga förhållningssätt inom psykiatrisk vård, innehåller en rad lärandemål som är direkt relaterade till examensmålet. Ett vetenskapligt förhållningssätt är integrerat i alla kurser och innebär att studenterna tränas i att vara kritiskt granskande och kunna relatera till aktuell forskning. Därmed menar bedömargruppen att studenterna lär sig ett vetenskapligt förhållningssätt. I kursen ges även goda och olikartade exempel som stödjer studenters lärande (autentiska scenarion för att studenterna ska förstå sambandet mellan vetenskap och yrkesutövningen) samt på examinationer (hemtentamen, projektplan inom uppsatsskrivande och muntligt vid respondent- och opponentskap av denna) som speglar hur det utvärderade examensmålet hanteras och examineras. Bedömargruppen ser mycket positivt på att studenterna får en stor variation av lärandeaktiviteter och dessutom med digitalt stöd!

På samma sätt som i första kursen beskrivs i självvärderingen programmets avslutande kurs Examensarbete i omvårdnad med inriktning mot psykiatrisk vård (15 högskolepoäng), där flera av beskrivna lärandemål direkt och konstruktivt är relaterade till examensmålet. Det ges även exempel på lärandeaktiviteter, till exempel föreläsningar och workshoppar om vetenskapliga metoder samt hur examinationerna är utformade. Bedömargruppen ser positivt på det, eftersom det konkret beskrivna arbetssätten och lärandeaktiviteterna leder till att lärosätet säkerställer examensmålen. Studenterna samläser med specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot vård av äldre och det beskrivs under intervjun som en möjlig utmaning att säkerställa det inriktningsspecifika och att man måste ha detta med i särskilt beaktande. Examensarbetet examineras i relation till fastställda bedömningskriterier på en sjugradig skala. Enligt självvärderingen arbetar man med ett så kallat individuellt lärandeunderlag, där varje student utformar och följer sin egen planering. Under intervjun framkommer att lärosätet har en forsknings- och utbildningsklinik, men att alla studenter, på grund av distansupplägget, inte har samma tillgång till den.

Sammantaget menar bedömargruppen att lärosätet säkerställer att studenterna når delmålet att visa kunskap om områdets vetenskapliga grund. Det motiverar bedömargruppen med att alla examinationer baseras på aktuell forskning samt att programmet innehåller adekvata kursmål, lärandeaktiviteter, uppgifter och examination som säkerställer det. Studenterna får även ta del av forskning om ledarskap, vilket är positivt enligt bedömargruppen.

Andra ledet av examensmålet, insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen, är svagt enligt bedömargruppen. Det gäller särskilt insikt i aktuell forskning som är relevant för den specialistutbildade sjuksköterskan i psykiatrisk vård, vilket också lyfts fram i självvärderingen och under intervjun som ett utvecklingsområde. Bedömargruppen gör samma bedömning och rekommenderar att lärosätet ser över det.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen färdighet och förmåga i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot psykiatrisk vård ska studenten visa sådan kunskap och färdighet som krävs för att medverka i behandling, habilitering och rehabilitering inom psykiatrisk vård och omsorg.

I självvärderingen beskrivs hur examensmålet företrädesvis fokuseras i programmets andra kurs, Specifik omvårdnad inom psykiatrisk vård, där studenterna väver samman teoretisk och praktisk kunskap. Kursen omfattar 13 lärandemål, som enligt bedömargruppen är formulerade helt i linje med examensmålet och därför tillfredsställande. Kursen fokuserar på psykiatrisk omvårdnad och specifika omvårdnadsåtgärder inom psykiatrisk vård utifrån omvårdnadsprocessen och kärnkompetenserna, där studenterna ska visa förmåga att utföra kvalificerad omvårdnad i komplexa situationer. Det ser bedömargruppen som positivt, eftersom det leder till helt adekvata färdigheter och förmågor för den specialistutbildade sjuksköterskan inom psykiatrisk vård. Självvärderingen beskriver också att studenterna ska fördjupa sina kunskaper om förebyggande arbete och rehabilitering för personer inom alla åldersgrupper inom öppen eller sluten vård genom att kunna genomföra hälsosamtal, förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer samt att vid redan uppkomna funktionsnedsättningar kunna främja återhämtning och rehabilitering. På samma sätt ser bedömargruppen positivt på det, eftersom det också ger adekvat professionskompetens.

Under intervjun framgår att programmet går igenom kärnkompetenser, samtalstekniker och liknande tillsammans med andra specialistinriktningar och att det är uppskattat av studenterna, enligt uppgifter från lärosätet. Bedömargruppen anser att utbildningen ger god progression från den grundutbildade sjuksköterskan enligt både självvärderingen och intervjun.

De lärandeaktiviteter som beskrivs i självvärderingen är fokuserade på PBL och basgruppsarbete. Flera lärandemål i kurserna svarar mot detta examensmål och även i bedömningsformuläret AssCE finns en bedömningsgrund som handlar om självkännedom och att kunna bedöma sitt eget behov av att utveckla sin kunskap och kompetens. Examensmålet examineras genom en hemtentamen, en skriftlig salstentamen och under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Bedömargrupper anser att det är positivt att lärosätet arbetar med en stor variation av examinationer, eftersom det kan medverka till att tillgodose och ta hänsyn till studenters olika lärostilar och föredragna examinationssätt. Under VFU genomförs även en klinisk examination som kan variera innehållsmässigt beroende på var studenten genomför sin VFU, enligt självvärderingen och lärosätesintervjun. Det kan till exempel vara att hålla en föreläsning för personalen, informera och förbereda en patient inför en viss behandling, planera in och genomföra ett hälsosamtal eller liknande. Bedömargruppen finner att lärosätet genom utbildningens innehåll och genomförande kan säkerställa att studenterna når målet.

Sammanfattningsvis mot bakgrund av självvärderingen och intervjun anser bedömargruppen att utbildningen säkerställer att studenterna kan uppvisa den kunskap och färdighet som krävs för att medverka i behandling, habilitering och rehabilitering inom psykiatrisk vård och omsorg.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten, när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt i examensordningen.

Av självvärderingen framgår att studenterna ska utveckla sin kompetens successivt under utbildningen, vilket även är tydliggjort i fyra specifika lärandemål i kursen Examensarbete i omvårdnad med inriktning mot psykiatrisk vård. Lärandemålen kan direkt länkas till det utvärderade examensmålet, menar bedömargruppen. Även i kursen Specialistsjuksköterskans profession och vetenskapliga förhållningssätt inom psykiatrisk vård beskrivs ett lärandemål där studenterna ska jämföra och argumentera för specialistsjuksköterskans roll i omvårdnadsarbetet gentemot den grundutbildade sjuksköterskan, vilket är helt relevant enligt bedömargruppens uppfattning och konstruktivt länkat till examensmålet. I självvärderingen beskrivs att studenterna arbetar med scenarier eller vinjetter och examineras via hemtentamen samt har återkopplingar i basgrupperna. Bedömargruppen anser att det är goda exempel på hur studenterna arbetar stegvis, vilket även främjar möjligheten för djupare reflektion.

I självvärderingen beskriver lärosätet att det i basgruppsarbetet ingår basgruppshandledare, lärare och föreläsare som följer studenterna genom utbildningen och ser deras individuella akademiska utveckling. I AssCE-formuläret, som nyttjas av lärosätet, finns också en bedömningsgrund som handlar om självkännedom och om att kunna bedöma sitt eget behov av att utveckla sin kunskap och kompetens, vilket bedömargruppen menar kan kopplas till det aktuella examensmålet. I självvärderingen beskrivs att genom att ha god måluppfyllelse i självkännedom har studenterna oftast också god förmåga att bedöma sitt behov av att förlöpande utveckla sin kompetens, men också att se sina begränsningar när kompetensen är otillräcklig. Även om det under intervjun framkom att fokus på tillämpad hälsoteknik också bidragit till att studenterna får ytterligare vidgade perspektiv på hur mycket det finns att lära och att de därmed får syn på den egna kompetensen, uppmuntrar bedömargruppen ändock till att man ser över den delen framöver.

Sammanfattningsvis möjliggör utbildningen att examensmålets uppnås där studenterna visar förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Bedömningsgrund: Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Lärosätet beskriver i självvärderingen hur jämställdhet är en av fem dimensioner som återkommande utvärderas. Det sker även regelbundna statistiska genomgångar av genomströmning även för könsfördelning och liknande, vilket bedömargruppen anser är positivt. Lärosätet använder medvetet det vidare begreppet jämlik och jämlikhet. Självvärderingen lyfter även fram att det är få manliga studenter.

I en av kurserna, Specialistsjuksköterskans profession och vetenskapliga förhållningssätt inom psykiatrisk vård, examineras ett förändringsarbete inom omvårdnad där studenterna med stöd i evidens, grundad i implementerings- och förändringsteorier ska argumentera för förändringsarbetets genomförbarhet med beaktande av ett etiskt förhållningssätt och utifrån en jämlik och hållbar vård. Det genomförs delvis som ett muntligt seminarium. Bedömargruppen ser det som en lovvärd examinationsuppgift, som dock skulle kunna utvecklas till att även omfatta ett explicit jämställdhetsperspektiv för att ligga i linjen med det utvärderade jämställdhetsperspektivet. Lärosätet beskriver vidare i självvärderingen att i programmets två sista kurser har jämställdhet en nedtonad framskrivning, eftersom lärosätet menar att jämställdhet är en självklar del av sjuksköterskeyrket. Bedömargruppen ställer sig frågande till det och uppmanar lärosätet att inkludera jämställdhet i något av programmets lärandemål.

Den samlade bedömningen är att ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Bedömningsgrunder: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Lärosätet har goda rutiner för systematisk uppföljning, åtgärder och återkoppling enligt en treårscykel, enligt självvärderingen. Självvärderingen beskriver hur lärosätet genomför sitt kvalitetssystem för uppföljning, åtgärder och återkoppling. Programmet utvärderas i en programvärdering vartannat år, kursvärderingar genomförs efter varje genomförd kurs och lärarkollegiet har en kontinuerlig interaktion med studenterna. Det menar bedömargruppen är positivt, men utbildningen har bara pågått cirka 9 månader och inte genomfört alla kurser i utbildningen vid tiden för självvärderingen. Det gör att det inte är möjligt att bedöma om lärosätet faktiskt lyckats föra en kontinuerlig dialog eller få in kursvärderingar när det gäller utbildningens alla kurser.

I självvärderingen beskrivs hur studenterna är representerade i centrala organ, som högskolestyrelsen, utbildningsutskottet och utbildningsrådet, och har på så sätt möjlighet till inflytande. Lärosätet skriver att det är brist på engagemang hos studenter på avancerad nivå, vilket är fallet med den här utbildningen.

Självvärderingen lyfter fram att utbildningen ges för första gången på distans och i och med det finns en del barnsjukdomar som man redan identifierat och som framför allt finns i relation till att det är premiär för den helt digitala distributionsformen. Det leder att bedömargruppen uppmanar lärosätet att genomföra löpande avstämningar med första kullens digitala studenter, för att i tid kunna upptäcka och åtgärda eventuella missförhållanden.

Lärosätet verkar för att studenten genomför utbildningen inom planerad studietid.

Enligt självvärderingen erbjuder lärosätet individuellt stöd, till exempel studieteknik, språkverkstad eller åtgärder för personer med olika former av funktionsnedsättning samt möjligheter till att studera med anpassad utbildningsplan. Bedömargruppen anser att lärosätet verkar för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid.

Sammantaget finns goda rutiner på plats för systematisk uppföljning centralt. Dock saknar bedömargruppen lärosätets egen analys och bedömning.

Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Den nya utbildningen, distansutbildning på halvfart, startade höstterminen 2021 och vid tidpunkten för skrivandet av självvärderingen hade inte utbildningens första kurs ännu slutförts. Det har även inneburit att lärosätets egen analys och värdering genomgående saknas.

Lärosätet möjliggör måluppfyllelse av examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse. Lärosätet säkerställer att studenterna når delmålet att visa kunskap om områdets vetenskapliga grund. Det motiverar bedömargruppen med att alla examinationer baseras på aktuell forskning samt att programmet innehåller adekvata kursmål, lärandeaktiviteter, uppgifter och examination som säkerställer det. Andra ledet av examensmålet är svagt, enligt bedömargruppen, det vill säga insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen. Det finns behov av att på ett tydligare sätt klargöra hur studenternas insikt i aktuell forskning och sambandets betydelse för yrkesutövningen säkerställs. Bedömargruppen rekommenderar att lärosätet ser över och utvecklar detta.

I utbildningen möjliggörs och säkerställs att studenterna kan visa sådan kunskap och färdighet som krävs för att medverka i behandling, habilitering och rehabilitering inom psykiatrisk vård och omsorg. Måluppfyllelsen av examensmålet i kunskapsformen färdighet och förmåga är tillfredsställande.

När det gäller måluppfyllelsen av examensmålet i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt erbjuder utbildningen i flera kurser studenterna en möjlighet att identifiera sina behov av mer kunskap samt förmågan att kontinuerligt utveckla den egna professionella kompetensen. Utbildningen bedöms därför genom sin utformning och sitt genomförande möjliggöra, och säkerställa genom examination, att studenterna när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen färdighet och förmåga i examensordningen. Dock saknas här lärosätets egen analys och värdering, eftersom kurserna relaterade till examensmålet ännu inte har slutförts.

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp av lärosätet. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkoppling sker till relevanta intressenter. Lärosätet erbjuder individuellt stöd efter behov och verkar för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid.

Jämställdhetsperspektivet beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)