Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Göteborgs universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningen hög kvalitet

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Utifrån självvärderingen och lärartabellen anser bedömargruppen att den vetenskapliga och professionsrelaterade kompetensen är tillfredsställande. Det framgår även av självvärderingen att det krävs minst docentkompetens för att till exempel examinera examensarbeten. Det är en hög ambition och något bedömargruppen ser positivt på. Den vetenskapliga och professionsinriktade kompetensen bedöms som adekvat utifrån volym, innehåll och genomförande, på kort och lång sikt. Utbildningen möjliggör ett nära samarbete mellan forskning och utbildningen.

Det finns tydliga forskningsstrukturer på plats i utbildningen, vilket stärker ett nära samband med forskning. Även den professionella miljön bedöms som tillfredsställande, där påbörjade projekt som knyter utbildning och klinisk verksamhet närmare varandra stärker den professionella miljön ännu mer.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

I de tre bedömningsgrunderna som gäller måluppfyllelse av examensmål anser bedömargruppen att lärosätet säkerställer att studenterna får möjlighet att uppnå målen. Det finns en konstruktiv länkning mellan det nationella målet, lärandemålen, lärandeaktiviteterna, examinationerna och betygskriterierna. Bedömargruppen vill särskilt framhålla att det finns en stor variation av studieuppgifter och examinationer, vilket skapar förutsättningar för en bred kunskapsgrund för studenterna. Under kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt finns några oklara lärandemål som inte direkt berör det nationella målet och dess fokus på att studenterna ska visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens. Lärosätet visar i självbedömningen att de är medvetna om dessa svagheter och har en plan att förtydliga lärandemålen.

Utifrån bedömningsgrunden om jämställdhet presenterar lärosätet ett antal lärandemål där jämställdhet tas upp. Bedömargruppen noterar dock att jämställdhet inte finns explicit utskrivet i något lärandemål i någon kursplan, men att lärosätet ger exempel på hur aspekter av jämställdhet bearbetas i examinationer och lärandestöd utifrån lärandemålen. Jämställdhetsperspektivet finns närvarande i utbildningens innehåll och studenterna reflekterar över det. Bedömargruppen bedömer att lärosätet kan lyfta fram jämställdhetsaspekterna tydligare lärandemålen, men ser att lärosätet verkar vara medvetna om svagheterna och beskriver hur jämställdhetsperspektivet framöver kan lyftas fram ännu tydligare i utbildningen.

Bedömargruppen anser att lärosätet följer utbildningens innehåll, utformning, och genomförande systematiskt och beskriver några exempel på förändringar som genomförts. Lärosätet diskuterar genomströmningen i självvärderingen och ger exempel på olika former av stöd för att studenterna ska kunna genomföra utbildningen inom planerad studietid.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Det finns ett strukturerat arbetssätt som ger studenterna ett inflytande på sin utbildning. Lärosätet uppmuntras till att hitta alternativa sätt för studenterna att påverka utbildningen.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Programmet har en relevant samverkan med arbetslivet, som till viss del är utformad på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Genomförandet och integreringen av VFU i programmet är en styrka. Likaså är det beskrivna förfarandet vid kursintroduktionen, där handledare bjuds in, ett föredömligt initiativ för samverkan.

Bedömargruppen kan inte tydligt se hur programmet utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Lärosätet beskriver ett antal moment, men beskriver inte hur de relaterar till att förbereda studenterna på ett föränderligt arbetsliv. Vi rekommenderar lärosätet att tydliggöra i den nya kursen och i andra kursmoment hur programmet förbereder studenterna för ett föränderligt arbetsliv.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)