Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Göteborgs universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Utifrån självvärderingen, lärartabellen och vad som framkom i lärosätesintervjuerna anser bedömargruppen att den vetenskapliga och professionsrelaterade kompetensen är tillfredsställande. I lärartabellen framgår att 19 disputerade lärare och flera av dem bedriver forskning som har relevans för specialistinriktningen. Sammantaget är tjänstgöringsgraden 185 procent (1,85 av en heltidstjänst). Bedömargruppen noterar att fem av lärarna har specialistutbildning inom psykiatrisk vård. Av de fem lärarna är en docent, en lektor, en doktorand och två adjunkter. Sammantaget är tjänstgöringsgraden bland lärarna med specialistutbildning i psykiatrisk vård 76 procent (0,76 av en heltidstjänst). I självvärderingen framgår att de lärare som inte har specialistkompetens med inriktning mot psykiatrisk vård i högre grad ansvarar för mer generiska kurser och de lärare som har psykiatrisk specialistinriktning ansvarar för inriktningens ämneskurser. I självvärderingen står att utbildningen bedrivs på halvfart och samlar ungefär 22–25 studenter I intervjun framkommer att det inte finns några pensionsavgångar som är planerade i närtid, utan att det ligger "några år framåt i tiden". Bedömargruppen anser att den sammantagna personalkompetensen är adekvat utifrån utbildningens volym.

En stor andel lärare med hög kompetens och olika kliniska bakgrunder finns med i utbildningen på enstaka moment. Lärargruppen som har specialistutbildning i psykiatrisk vård anser bedömargruppen är tillräcklig för att garantera professionskompetensen och inriktningen mot psykiatrisk vård. Det finns även doktorander som eventuellt kan bli aktuella för att öka sin tjänstgöringsgrad i utbildningen, vilket gör att bedömargruppen ser att antalet lärare och deras kompetens är tillfredsställande på kort och lång sikt.

Under intervjun framkom att på programmet och lärosätet finns krav att samtliga lärare ska ha genomgått tre grundläggande pedagogiska kurser (sammanlagt 22,5 högskolepoäng). Likaså framkommer att lärarna kontinuerligt erbjuds pedagogiska kurser. Sektionschefen ansvarar för att den pedagogiska kompetensen följs upp. Lärarna har minst 10 procent kompetenstid, för att bland annat utveckla sin pedagogiska kompetens. Nya lärare får tid att gå bredvid för att lära känna arbetet. Bedömargruppen anser att den pedagogiska kompetensen är adekvat och säkerställs.

Det framgår av självvärderingen att det krävs minst docentkompetens för att examinera studenternas examensarbete. Det är en hög ambition och något bedömargruppen ser positivt på. Bedömargruppen noterar även att flera av lärarna har delade tjänster (anställningar där en person är anställd både vid lärosätet och en klinisk verksamhet), vilket stärker den professionsinriktade kompetensen för utbildningen.

Under intervjun beskrev lärosätet att handledarna under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) ska ha specialistutbildning i psykiatrisk vård. De flesta handledarna uppges ha handledarutbildning, och om handledaren inte har handledarutbildning ska huvudhandledaren på VFU-platsen ha den kompetensen. Inför varje VFU-period kallas handledarna till ett möte, där lärosätet informerar om förväntningar och vilka uppgifter studenterna har under VFU samt går igenom bedömningsverktyget. Tre av lärarna i lärarlaget har delade tjänster och de träffar huvudhandledarna för den verksamhetsförlagda utbildningen. Bedömargruppen anser att den professionella kompetensen är tillfredsställande.

I självvärderingen står att de flesta studenter genomför sin VFU på Sahlgrenska universitetssjukhuset. Antalet platser inom kommunen är begränsat, men enligt platsintervjuerna är det en uppskattad VFU-placering.

Sammantaget anser bedömargruppen att den vetenskapliga och professionsinriktade kompetensen som adekvat utifrån kort och lång sikt, volym, innehåll och genomförande. Bedömningen utgår från att kursen bedrivs på halvfart och enligt självvärderingen samlar ungefär 22–25 studenter.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Utbildningen möjliggör ett nära samarbete mellan forskning och utbildning. Enligt självvärderingen tillhör lärarlaget inom psykiatrisk vård sektionen Livssammanhang och hälsa, där också doktoranderna placeras utifrån sitt forskningsområde. Institutionens profilområde och därmed också specialistutbildningen i psykiatrisk vård är personcentrerad vård. Lärarna inom inriktningen är även engagerade i flera andra forskargrupper och forskningssammanhang. Bedömargruppen anser att studenterna kontinuerligt under utbildningen möter lärare med forskningsanknytning. Det framgår även i självvärderingen att studenterna får ta del av forskningen i utbildningen, och självvärderingen ger exempel på att lärarna är insatta i olika forskningsområden, att studenterna kan delta i forskningsprojekt i examensarbetet och att forskningsresultat presenteras i flera lärmoment.

I självvärderingen och lärartabellen framgår att tre av lärarna som har specialistutbildning inom psykiatrisk vård har delade tjänster. Det framkommer också att fler än tio kliniskt verksamma specialistsjuksköterskor inom psykiatrisk vård är engagerade i programmet som föreläsare, seminarieledare och ansvariga för workshoppar. Hösten 2022 startade ett projekt som syftar till att ytterligare integrera utbildning och klinisk verksamhet, genom verksamhetsintegrerat lärande (VIL) och verksamhetsförlagda examensarbeten (VFE), vilket bedömargruppen ser positivt på.

På intervjun gav lärosätet några konkreta exempel på hur den professionsinriktade miljön beaktas. Studenterna får öva och examineras i samtalsfärdigheter i allt från grundläggande bedömningssamtal, suicidsamtal och mer avancerade bedömningar. På VFU ska studenterna genomföra fyra samtal som de sedan analyserar och reflekterar över. Ett annat exempel är kursen i vetenskaplig metod, där vetenskapliga artiklar väljs med fokus på kliniska implikationer. I likhet med forskningsaspekterna så är det för bedömargruppen tydligt att studenterna möter kliniskt verksamma specialistsjuksköterskor med inriktning mot psykiatrisk vård under utbildningen. Enligt självvärderingen kommer flera kliniska vårdprojekt presenteras och inkluderas i undervisningen och hela vårdkedjan ska ingå i utbildningen. Bedömargruppen ser positivt på de här ansatserna och projekten.

Sammanfattningsvis finns tydliga forskningsstrukturer på plats i utbildningen, vilket stärker ett nära samband med forskning. Även den professionella miljön bedöms som tillfredsställande där påbörjade projekt som knyter utbildning och klinisk verksamhet närmare varandra stärker den professionella miljön ännu mer.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Utifrån självvärderingen och lärartabellen anser bedömargruppen att den vetenskapliga och professionsrelaterade kompetensen är tillfredsställande. Det framgår även av självvärderingen att det krävs minst docentkompetens för att till exempel examinera examensarbeten. Det är en hög ambition och något bedömargruppen ser positivt på. Den vetenskapliga och professionsinriktade kompetensen bedöms som adekvat utifrån volym, innehåll och genomförande, på kort och lång sikt. Utbildningen möjliggör ett nära samarbete mellan forskning och utbildningen.

Det finns tydliga forskningsstrukturer på plats i utbildningen, vilket stärker ett nära samband med forskning. Även den professionella miljön bedöms som tillfredsställande, där påbörjade projekt som knyter utbildning och klinisk verksamhet närmare varandra stärker den professionella miljön ännu mer.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)