Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Göteborgs universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Självvärderingen beskriver olika relevanta samarbeten med det omgivande samhället. Ett sätt att främja samarbetet är att flera av lärarna har delade tjänster på olika vårdinrättningar inom det psykiatriska fältet. Lärosätet menar även att det finns en koppling till samverkan med arbetslivet, genom att programmet ges på halvfart och studenterna ofta arbetar kliniskt under studietiden. Även den verksamhetsförlagda utbildningen lyfts fram som ett exempel på relevant samverkan. Till kursstarten bjuds huvudhandledare och handledare in till ett informationsmöte med kursansvariga lärare, för att skapa förutsättningar för samverkan och diskutera förändringar i både utbildningen och de psykiatriska verksamheterna.

Lärosätet beskriver att lärarna håller på att utöka kontakterna och samarbetena med kommunala och regionala primärvårdsenheter som har eller kommer öka i betydelse för utbildningen, inte minst i omställningen till nära vård. Lärarna är också involverade i olika centrumbildningar på lärosätet, vars forskning är inriktad mot psykiatrisk forskning, samt är aktiva i nationella lärarnätverk och den psykiatriska riksföreningen för sjuksköterskor.

I självvärderingen står att lärosätet för att förbereda studenterna för kommande förändringar i arbetslivet kommer att erbjuda den nya kursen Samsjuklighet – Psykisk ohälsa och beroendesyndrom, som började ges våren 2022. I självvärderingen och på platsintervjun framhålls att för att förbereda studenterna för kommande förändringar, är kurserna kliniskt förankrade och de examinerande momenten är relaterade till det kliniska arbetet. Likaså nämns här också de workshoppar och dramaövningar som är återkommande moment i utbildningen. Ett annat moment som förbereder studenterna för kommande förändringar är en kurs som inkluderar ett förbättringsarbete av vårdverksamheten. I momenten medverkar specialistsjuksköterskor, psykologer och lärare, vilket programmet framhåller underlättar den kliniska förankringen. Likaså beskriver självvärderingen uppdaterad kurslitteratur, nationella riktlinjer, vård- och insatsprogram och nya behandlingsmetoder som ingår i undervisningen. Även digitala hjälpmedel som stöd för den psykiatriska vården lyfts fram i en föreläsning.

Bedömargruppen bedömer att programmet har en relevant samverkan med arbetslivet, som till viss del är utformad på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Genomförandet och integreringen av VFU i programmet ser bedömargruppen som en styrka. Likaså är det beskrivna förfarandet vid kursintroduktionen, där handledare bjuds in, ett föredömligt initiativ för samverkan.

Lärosätet beskriver att de skulle introducera en ny kurs under våren 2022, men bedömargruppen kan inte utläsa hur den kommer att förbereda studenterna på ett föränderligt arbetsliv. Även de andra beskrivna momenten som lyftes fram under intervjun ger en tydlig klinisk förankring och samverkan, men är inte lika tydligt kopplade till att specifikt förbereda studenterna för ett föränderligt arbetsliv. Bedömargruppen anser att det är ett utvecklingsområde, och rekommenderar lärosätet att i kursmål samt lärandeaktiviteter och examinationer tydliggöra det nationella målets framåtsyftande innebörd, där studenterna ska identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Programmet har en relevant samverkan med arbetslivet, som till viss del är utformad på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Genomförandet och integreringen av VFU i programmet är en styrka. Likaså är det beskrivna förfarandet vid kursintroduktionen, där handledare bjuds in, ett föredömligt initiativ för samverkan.

Bedömargruppen kan inte tydligt se hur programmet utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Lärosätet beskriver ett antal moment, men beskriver inte hur de relaterar till att förbereda studenterna på ett föränderligt arbetsliv. Vi rekommenderar lärosätet att tydliggöra i den nya kursen och i andra kursmoment hur programmet förbereder studenterna för ett föränderligt arbetsliv.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)