Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Göteborgs universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Enligt självvärderingen får studenterna möjlighet att ta en aktiv roll genom studentkåren och sjuksköterskornas utbildningsråd som finns representerade på institutions- och fakultetsnivå. Det framgår i självvärderingen och under intervjun att studenterna har ett bristande engagemang i studentkårens arbete, men att lärosätet uppmuntrar att de ska ingå i olika nämnder och råd som på olika sätt berör programmet. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att hitta alternativa sätt för studenterna att kunna utveckla utbildningen med tanke på att studenterna på specialistnivå oftare kombinerar studier med arbete och/eller föräldraskap.

Självvärderingen lyfter även fram olika pedagogiska metoder som blandade lärmiljöer och flippat klassrum, där studenterna får ta ansvar för sitt eget lärande. Studenterna får även en möjlighet att ta en aktiv roll i utformandet av utbildningen genom att välja patientfall på seminarier och färdighetsträningar. Studentinflytande beskrivs också utifrån att studenterna kan välja vilken kurs de vill genomföra under sista terminen samt har möjlighet att önska VFU-plats.

I självvärderingen och under intervjun beskriver lärosätet att studenterna utvärderar kurserna i slutet på terminerna både muntligt och skriftligt. Lärosätet ger exempel på hur utvärderingarna har lett till förändringar i utbildningen. Platsintervjun visar att det finns schemalagda träffar, där studenter och lärare möts till dialog. Där kan studenterna ta upp kursrelaterade frågor, exempelvis frågor om examinationer. Vid programstart träffar lärare alla studenter var för sig, och studenten får presentera sig själv och sina mål med att gå utbildningen. Kommunikation mellan studenter och lärare sker även via det digitala kursrummet, där lärare kan lägga ut påminnelser om viktiga datum, deadlines och nyheter.

Sammantaget anser bedömargruppen att det finns ett strukturerat arbetssätt som ger studenterna ett inflytande på sin utbildning.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Det finns ett strukturerat arbetssätt som ger studenterna ett inflytande på sin utbildning. Lärosätet uppmuntras till att hitta alternativa sätt för studenterna att påverka utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)