Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Högskolan Väst
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningen hög kvalitet

Bedömningsområdet förutsättningar: Tillfredsställande

Med tanke på att utbildningen bedrivs både på halvfart och helfart med ungefär 25 studenter per programstart, så bedöms den vetenskapliga och professionsinriktade kompetensen som adekvat utifrån utbildningens volym, innehåll och genomförande. Bedömargruppen vill speciellt lyfta fram lärarnas tid för kompetensutveckling som positivt. Likaså är den totala tjänstgöringstiden för samtliga lärare i programmet relativt hög jämfört med många andra lärosäten.

Bedömargruppen ser risker med att låta studenter genomföra verksamhetsförlagd utbildning på den egna arbetsplatsen och rekommenderar att lärosätet initierar ett arbete för att identifiera och belysa möjliga konsekvenser med detta.

Bedömargruppen anser att ett upplägg med omfattande samläsning, där flera kurser har varierande grad av inriktningsrelevanta mål, kan innebära en risk för att utbildningens inriktning försvagas, vilket i sin tur kan utgöra en risk för utbildningsmiljön. Bedömargruppen anser att lärosätet har visat en medvetenhet om det och att lärosätet aktivt arbetar för att inriktningen psykiatrisk vård ska framträda i de samlästa kurserna.

Bedömningen är att utbildningen har en vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Enligt bedömargruppen har lärosätet visat på kursmål som är relevanta för vart och ett av de tre examensmålen. Bedömargruppen anser också att det för alla tre examensmål finns läraktiviteter som bidrar till måluppfyllelse, även om kopplingarna inte alltid är helt tydliga. Lärosätet har identifierat att utbildningen borde ha fler kursmål med koppling till examensmålet inom kunskapsformen färdighet och förmåga. Bedömargruppen instämmer i det och rekommenderar att lärosätet utökar antalet kursmål med relevans för det examensmålet. När det gäller examensmålet inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt anser bedömargruppen att det finns knapphändigt med kursmål som relaterar till examensmålet. Bedömargruppen anser ändå att lärosätet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse, men rekommenderar att lärosätet ser över hur examensmålet bättre kan förankras i utbildningens kursmål och examinationer.

Enligt bedömargruppen har lärosätet visat att ett jämlikhetsperspektiv beaktas i utbildningens planering och genomförande, till exempel genom kursmål och moment inom kurser. Lärosätet resonerar om att jämställdhet behandlas inom ramen för ett normkritiskt perspektiv. En nackdel med det kan vara, precis som lärosätet också nämner, att jämställdhetsfrågor inte kommer till konkreta uttryck. Samtidigt finns det enligt bedömargruppen fördelar med den bredare bild som normkritik kan ge.

Lärosätet följer systematiskt upp utbildningens utformning, genomförande och resultat. Bedömargruppen anser att den beskrivna modellen med kritiska vänner är ett mycket gott exempel på systematiskt, kollegialt kvalitetsarbete.

Bedömningsområdet studentperspektiv: Tillfredsställande

Studenterna får möjlighet till formellt inflytande genom att delta i olika organ och plattformar. Inom de ramarna kan studenterna delta i beslutsprocesser och beredning av frågor som rör utbildningen. Studenterna har också möjlighet till ett mer individuellt inflytande via summativa och formativa utvärderingar. Det finns ett systematiskt arbetssätt och en uppföljning av studenternas utvärderingar.

Bedömningsområdet arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Lärosätet beskriver olika samarbeten med det omgivande samhället som har relevans för utbildningen. Bedömargruppen anser att samarbetena skapar förutsättningar för att utbildningen anpassas till arbetslivet och är användbar för studenterna. Studenterna förbereds för ett föränderligt arbetsliv både genom kursinnehåll och mer utbildningsövergripande arbetssätt som portfoliometod och arbetsintegrerat lärande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)